Guest Falero Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Har sökt lite på forumen men inte hittat någon tillräcklig förklaring så jag ställer frågan här: Hur är det egentligen med de värnpliktiga befälens auktoritet - Vad jag har hört är åtminstone Gruppbf. mer av en man i truppen än ledare. Hur kommer det sig förresten att det tas ut så många gruppbf. gentemot meniga, det blir ju nästan ett gruppbf. på 3 soldater, om jag minns mil:s siffror rätt. Jag har även blivit intalad att de som på pappret ska vara gruppbefäl inte alltid blir det utan att de tas ut från trupen under utbildningens gång. Är detta någorlunda sant och isåfall: gäller samma sak för Plutonbefäl/Plutonchefer? Oj, så rörigt det blev. Well, om någon kan besvara en fråga åtminstone vore jag tacksam. Lev Väl/Falle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
foppa_1985 Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Att det är så många befälsuttagna beror på att du inte automatiskt blir gruppchef bara för att du är GB. Se tråden Skillnad på plutonsbefäl och plutonchef Läs den tråden och kolla om inte den besvarar dina funderingar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Diskuterades även i en tråd om att Amf tog GB till "soldatplatser" för dom ansåg att 7 månader va för lite, om jag förstod det hela rätt. Fanns några såna när jag gjorde GU också, som ryckte in som GB men som alldrig ledde en grupp eller ens va ställföreträdande GC. Fast för över 50% av GB kullen mitt år så va det tvärt om, vi ryckte in som soldater men vart GB när vi kom dit. Dock är det ett dåligt exempel för just det året va det kaos med missar och tabbar samt nerläggningen som komma skulle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wehrwolf Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Hade överintag på KB mitt år med. Också det pga nedläggningar. Detta anser jag iofs ej vara negativt, då man kan höja kraven och sålla bort en del. Mitt år började ca 75 och ca 40 muckade. GB är annars den Kategorin som det är viktigast att det blir rätt med och pliktverket gör inte alltid ett bra jobb. Gruppchefen är och förblir arméns ryggrad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts