Jump to content

Bravo Två Noll?

FK_Selle

Recommended Posts

Den som vet det har nog mycket god insikt i Brittiska SAS :angry:

Det som står i boken verkar inte särskilt överdrivet. Reagerar dock på två saker:

McNabs beskrivning av den egna förmåga att motstå den typ av förhör han utsätts för och 90 kg marschpackning (My Ass they carried that).

Jo, man blir ju lite misstänksam när McNabb beskriver hur han "fejkar" att han bryter ihop ett par gånger. Att oj, vad listig han var som gjorde så.

Jag tror att han bröt ihop på riktigt (absolut ingen skam i det, har inga illusioner att jag själv skulle göra det bättre!), men han verkar vilja gardera sig om sanningen kommer ut.

Personligen tror jag Ryans version ligger lite närmare sanningen, på nåt sätt.

Vet inte om det är för att han framstår som lite ödmjukare än McNabb och inte verkar ha samma behov av att vara macho.

Nåja, det var ett tag sen jag läste deras böcker, men det här var mina bestående intryck av dom.

Har visserligen hört att den boken som kritiserar B20 böckerna inte är speciellt sanningsenlig heller. Men det är klart medlemmarna i SAS har inget speciellt stort förtroende för McNab som de kallar för "Den största loosern i SAS historia"

Mycket av de han skriver i sina andra böcker är sånt han tagit från andra SAS killars berättelser som han hört på puben.

Chris Ryan har högre respekt, eftersom de anser att han åtminstånde skriver om saker han varit med om.

Ojoj, det här har då tagits upp X antal ggr vad jag kan minnas.

Så, tillåt mig återigen att skriva bokens namn som "avslöjar" (kan ju diskuteras i eoner) detta uppmärksammade uppdrag:

"The Real Bravo Two Zero" av Michael Asher.

:baskerFN:

Jag skulle vilja höra de andra gruppmedlemarnas version(er) av vad som hände under detta fullständigt misslyckade uppdrag.

Att få läsa den ursprungliga debriefingen är väl inte att tänka på inom överskådlig tid....

Svårt att veta vem av dessa tre herrar (McNab Ryan Asher) man kan tro på (om någon)

Jag reagerade på en sak:

Att hantering av utrustning på "hemmabasen" var helt reglementsvidrig. Folk roffade åt sig till höger och vänster. Det var brist på allt, och ett riktigt fördelningssytem fanns inte alls.

Jag vet att det mesta inte förljer reglementen i krig, men vafan, det borde ju finnas en gnutta organisation bakom SAS.

Jag reagerade på en sak:

Jag vet att det mesta inte förljer reglementen i krig, men vafan, det borde ju finnas en gnutta organisation bakom SAS.

Det finns dock flera indikationer på att så verkligen var fallet. Logistiskt kaos är bara förnamnet...

Det är väldigt svårt att avgöra om det är sant eller inte, men om man läser chris ryans bok så har dom samma vikter och avstånd mm. Dom nämner dessutom samma saker, så jag tror allt att en del av det är sant, eller mycket av det är sant. Måna påpekar att uppdraget var misslyckat, men det är inte dte som är huvudsaken, utan själva boken är intressant att läsa för att leva sig in i hur det kunde ha varit. Men uppdraget vad misslyckat redan från början, dom som har läst ryans bok vet det

ett par exp, när dom övade inför irak, så övade dom på att gräva skydd och göra upp baser i öknen, dom övade i rätt mjuk sand som gick att gräva i och som dom kunde naävnda att fylla sandsäckarna. I irak så var sanden stenhård vilket gjorde att dom inte fick något skydd alls. Samma sak med kartor, dom hade endast odetaljerade flygkartor efter som att engelsmännen av någon angledning inte vill använda sig utav USA´s kartor, kanske pengar eller moral vet inte men något var det iaf.

Dom andra trupperna som släpptes ner samtidigt som Andy och chris hade jeepar med sig, dom vände hem samma natt som dom kom in i irak efter som dom insåg att det var omöjligt att gömma bilarna, medan andy och chris stannade kvar.

Sedan så skriver ryan att andy inte blev normal efteråt heller, han var tyst och pratade knappast med någon, det nämns inte i andys bok, men det förstår man varför, man inser ofta inte själv att man har problem.

Vilket fall som helst så är båda andys böcker bra samt ryans bok om irak. Så ni som inte har läst har en massa läsglädje framför er

Jag skulle vilja höra de andra gruppmedlemarnas version(er) av vad som hände under detta fullständigt  misslyckade uppdrag.

Att få läsa den ursprungliga debriefingen är väl inte att tänka på inom överskådlig tid....

Svårt att veta vem av dessa tre herrar (McNab Ryan Asher) man kan tro på (om någon)

Mike "Mark the Kiwi" Coburn som också var med i patrullen har även han skrivit en bok som ska ha förklara vad som egentligen hände där nere 1991.

Soldier 5 heter den. Har varit massvis med bråk om den och jag är faktiskt inte ens säker på om den kommit ut.

Sök på google så hittar du snabbt info om den.

Jag skulle vilja höra de andra gruppmedlemarnas version(er) av vad som hände under detta fullständigt  misslyckade uppdrag.

Mike "Mark the Kiwi" Coburn som också var med i patrullen har även han skrivit en bok som ska ha förklara vad som egentligen hände där nere 1991.

Soldier 5 heter den. Har varit massvis med bråk om den och jag är faktiskt inte ens säker på om den kommit ut.

Sök på google så hittar du snabbt info om den.

Om nån är intresserad av att köpa boken så finns den här. kostar ca 230 SEK inkl frakt (beroende på växelkurs).

själv tyckte jag B20 va grymmt bra, men ja tror man får ta den med en nypa salt.... tex, när SAS soldaten tar en kvart på sig att dra upp bajoneten för att vakterna inte ska höra något..

men jag rekomenderar starkt boken till er som inte läst den

Kollade pa CQB pa flygplatsen... blev dock lite fundersam over en sak:

Pa baksidan: "CQB - Falklands, CQB - Iraq, CQB - Afghanistan" eller vad tusan det var. Men ingen av de tre stallen som namndes var sarskilt CQB-orienterade, de var ju nastan alla framst ute i terrangladan, sa jag var inte overdrivet imponerad....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...