Private Haze Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Idag så satt jag och funderade på bussen över allt och inget och plötsligt så dök det upp en fråga i huvudet på mig. Hur skulle tyskarnas 88 millimeters pansarvärnskanon(okey, jag vet att den från början var LV-pjäs men, bare with me) klara sig mot en modern stridsvagn typ Leopard, Abrams, Leclerc, T-80 eller Challenger? Vid första anblick så verkar det ju ganska otroligt att en 88a skulle pentrera pansaret på en typ en Leopard men granaten till grg/48 ligger väl på 88mm så helt ontänkbart är det väl inte? Jag menar en lastbilsdragen kanon borde väl ha mera eldkraft än ett axelburet pansarvärnsvapen... Så vad tror ni MÖP:are, skulle en väldrillad besättning med en 88:a ha en chans till att slå ut en modern stridsvagn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smocken Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Det är ju inte eldröret som blir omodernt utan ammon. Trixar man och fixar nån form av über 1337 pil med uranium kan man nog knacka hål på nåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 skulle en väldrillad besättning med en 88:a ha en chans till att slå ut en modern stridsvagn? Frontalt? Knappast. I sida eller bakifrån? Ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 granaten till grg/48 ligger väl på 88mm Nej, 84mm. Detsamma gäller Pskott 86. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lvkv skytt Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 skulle inte vilja stå vid den där pjäsen efter första eldöppnadet då ett gäng 120 mm eldrör har börjat riktas in mot rökmolnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 (edited) @Lvkv-skytt: Känns nog som det föreligger viss risk för plötslig huvudvärk då... ;) Ett annat tankeexperiment vore ju hur bra en infanteripluton med p-skott, Cv90 och nån Rb56 skulle klara sig om man hastigt och lustigt warpade ner dom till Europa anno '44... Har tidigare sett påståenden (som förmodligen stämmer mer än väl) som hävdar att en av dagens infanterigrupper har större eldkraft än en pluton från vk2. EDIT: Förtydligande Edited May 1, 2004 by C DK012 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 varför inte skicka en Amfsk pluton till operation overlord ;) vore kul att se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 varför inte skicka en Amfsk pluton till operation overlord ;) vore kul att se Eller byta ut de gamla batterierna i Atlantvallen mot 12/70 och RBS 15, och se om invasionen lyckas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Private Haze Posted May 1, 2004 Author Report Share Posted May 1, 2004 varför inte skicka en Amfsk pluton till operation overlord ;) vore kul att se Eller byta ut de gamla batterierna i Atlantvallen mot 12/70 och RBS 15, och se om invasionen lyckas. Sådant scenario hade ju förusatt att de kunde hålla bakgården ren från faällskärmsjägare och att de kunde leda in elden på ett effektivt sätt... den här diskussionen påminner mig om en film jag sett vid namn "timmen noll"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KaffeKalle Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 den här diskussionen påminner mig om en film jag sett vid namn "timmen noll"... En alldeles underbar film som det borde inspirera flera liknande scenarion..! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArtMan Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 (edited) Idag så satt jag och funderade på bussen över allt och inget och plötsligt så dök det upp en fråga i huvudet på mig. Hur skulle tyskarnas 88 millimeters pansarvärnskanon(okey, jag vet att den från början var LV-pjäs men, bare with me) klara sig mot en modern stridsvagn typ Leopard, Abrams, Leclerc, T-80 eller Challenger? Vid första anblick så verkar det ju ganska otroligt att en 88a skulle pentrera pansaret på en typ en Leopard men granaten till grg/48 ligger väl på 88mm så helt ontänkbart är det väl inte? Jag menar en lastbilsdragen kanon borde väl ha mera eldkraft än ett axelburet pansarvärnsvapen... Så vad tror ni MÖP:are, skulle en väldrillad besättning med en 88:a ha en chans till att slå ut en modern stridsvagn? Tiger hade väll också 88:an. Så du frågar egentligen ifall en Tiger kan slå ut Leoparden eller liknande . Gissar på att Tigern kan slå ut en Leo på nära håll även i fronten med liknande ammo de använde under VK2. Bara man siktar mellan tornet och chassit så bör det gå... Edited May 1, 2004 by ArtMan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Gissar på att Tigern kan slå ut en Leo på nära håll även i fronten med liknande ammo de använde under VK2. Bara man siktar mellan tornet och chassit så bör det gå... För det är ju lätt... ...på en parkerad Leo i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 den här diskussionen påminner mig om en film jag sett vid namn "timmen noll"... ...som jag förstås inte hört talas om tidigare... Var/när är den producerad, vad handlar den om, vart kan man få tag på den osv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 ...som jag förstås inte hört talas om tidigare...Var/när är den producerad, vad handlar den om, vart kan man få tag på den osv? Är det den där USS Nimitz åker in i någon knasig storm och hamnar i 7 dec 1941 utanför Hawaii? De kommer på att som amerikanskt örlogsfartyg måste de alltid göra sin grej oavsett var i tid och rum de befinner sig och slaktar japanska flottan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEN Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Filmen finns på Discshop Timmen noll Drama från 1980 av Don Taylor med Kirk Douglas och Martin Sheen. -------------------------------------------------------------------------------- Handling: Hangarskeppet U.S.S. Nimitz patrullerar i Stilla havet när det blir fast i en elektromagnetisk partikelstorm. När besättningen åter kommer till sans upptäcker de att de är helt ensamma ute på havet. Deras eskortskepp är spårlöst borta och kapten Yelland trycker på alarmknappen. All elektronisk utrustning fungerar optimalt, men ingen svarar på deras anrop. De enda utsändningar de lyckas ta emot är gamla radioprogram och rapporter om strider mellan tyska och ryska trupper! Så inkommer plötsligt rapporter om amerikanska kontakter med fientligt flyg. Det är den 6 december 1941 och U.S.S. Nimitz är på kollisionskurs med den japanska hangarflottan på väg mot Pearl Harbor… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svempa Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Jag har många gånger fundrat över hur en modern skyttegrupp skulle ha klarat sig på Karolinernas tid. Att dom hade varit överlägnsa fattar jag med, frågan är bara hur mycket? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smocken Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Jag har många gånger fundrat över hur en modern skyttegrupp skulle ha klarat sig på Karolinernas tid. Att dom hade varit överlägnsa fattar jag med, frågan är bara hur mycket? Kanske dags för att prata med den snälla farbrorn i vita rocken snart? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 I spridd ordning skulle en skyttegrupp klara vad som helst utom mycket välriktad artillereld. Observera följande punkter; 1. Räckvidden på eldvapnet överstiger motståndarens med minst 250m. 2. Eldhastgheten (även patronvis, välriktad eld) är 20 gånger snabbare. 3. Kulan har en anslagsenergi mångfalt större, samt större penetration. 4. Skyttegrupen kan agera från liggande ställning. 5. Skyttegruppen blir inte omvälvd av ett rökmoln efter första salvan. 6. Skyttegruppen har, förutsätter jag, bättre elddisciplin som tillåter eld på egen hand. etc. etc. Fast mest nytta har man av prickskyttar och ksp samt eventuellt grg (begränsas av amtildeleningen dock). 8 prickskyttepar och en bra militärhsitoriebok skulle kunna vända vilket slag som helst fram till Napoleon krigen. Om du är intresserad och orkar läsa engelska rekommenderas 1632 serien av Eric Flint (1632, 1633, Ring of Fire och 1634; The Galileo Affair finns att få tag på nu) som handlar om en mindre gruvstad i West Virginia som, pga et utomjordiskt konstverks bieffekter, flyttas till centrala tyskland under 30åriga kriget. Man väljer att alliera sig med Gustav II Adolf som den ende kung värt namnet i syfte att skapa ett centraleuropeiskt protestantiskt kejsardöme under Svensk-Amerikansk ledning för att leda världen till demokrati och teknologiska framsteg. Klart kul. men visar också på för- och nackdelar med små styrkor med modern teknologi mot stora arméer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Detsl Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Nu var det ju rätt sällan karolinerna och grabbarna i själva verket var i strid. Mest marscherade de ju runt för att finna fourage och kvarter. När allt var uppätet i Bsjzjeyvliwicz drog de vidare till Czewtiskchiowko. Stora nordiska kriget pågick i över 20 år, men det var ju inte drabbningar mer än i högst nån gång om året. De allra flesta soldaterna dog av svält och sjukdomar. Och frost! Den största svenska militära katastrofen är väl Armfeltds marsch från Norge. Var det tretusen som dog? Utan att en kula avlossades. Den stackars skyttegruppen skulle förmodligen dö av leda, hunger och fältsjuka innan de fick chansen att vända historiens gång. Och de som överlevt marscherna och fältsjukan skulle väl rätt snart ha skjutit slut på ammo och så småningom hade de nog sett till att lura till sig en schysst musköt. Men strängt taget har ju såna här saker inträffat då och då. I synnerhet under första världskriget, då vissa generaler fortfarande agerade enligt lärdomar från Napoleonkrigen, och andra upptäckt tjusningen med kulsprutor, flygbomber och stridsvagnar. Det fanns förband, kavallerienheter som fortfarande bar harnesk. Såna förband brukade komma tvåa i duellerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 [Eller byta ut de gamla batterierna i Atlantvallen mot 12/70 och RBS 15, och se om invasionen lyckas. Precis min tanke, då hade historien varit annorlunda. men det är inte rättvist att tänka så, de allierade borde ha samma top-of-the-line-grejer som Polnocna och Ropucha. Då hade det varit lika. Eller...nä, det var just det INTE var... Hursomhelst, Op Overlord hade blivit Op Undertaker i ett sådant scenario, tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Tänk om man kunde slänga tillbaka ett pansarskyttekompani med Loe2 och grk och vända Slaget vid Narva Muhahahaha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Tänk om man kunde slänga tillbaka ett pansarskyttekompani med Loe2 och grk och vända Slaget vid NarvaMuhahahaha Menar du verkligen att du vill att ryssarna skulle ha vunnit vid Narva? Annars bör du nog läsa på din historia... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted May 3, 2004 BlåGul -1 Report Share Posted May 3, 2004 Det är ju inte eldröret som blir omodernt utan ammon. Trixar man och fixar nån form av über 1337 pil med uranium kan man nog knacka hål på nåt. // Tillbaks till topic, på sextonhundratalet fanns inga 88or// Jo, men det förutsätter ju också att du får röret att hålla ihop för påfrestningarna det innebär att skjuta denna förbättrade ammunition. Hur ligger 88an i "arbetstryck" i eldröret jämfört med en modern slätborrad 120mm-pjäs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lockwed Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 På programet tanks på Discovery var det ngn musé guide som sa att en tiger med moderna riktmedel och bättre motor skulle ha en chans på ett modernt slagfält. Nu kan ju det vara spirande romantik till just den sortens stridsvagn men iockmed att han intte nämnde pjäsen så kanske den har tillräckligt med knuff för att funka än i dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Med tanke på att 105mm kanonen i t.ex. centurion (L7) börjar ha problem med pansar så kan jag tänka mig att 88an skulle ha än svårare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sillen Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Tänk om man kunde slänga tillbaka ett pansarskyttekompani med Loe2 och grk och vända Slaget vid NarvaMuhahahaha Nu hoppas jag verkligen att du har blandat ihop Narva med Poltava... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
delta_virus Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 En längre pipa ger ju mycke mer precition villket betyder att man kan träffa ett mål på längre avstånd, Men nu för tiden har man ju robbotar o misiler till allt (även strv), så man har nog inte så mycke årk att kånka runt på en stor kannon här o där när man kan ta ut dom med en misil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 En längre pipa ger ju mycke mer precition villket betyder att man kan träffa ett mål på längre avstånd, Men nu för tiden har man ju robbotar o misiler till allt (även strv), så man har nog inte så mycke årk att kånka runt på en stor kannon här o där när man kan ta ut dom med en misil. Robotar som avfyras ur stridsvagnskanonen är mycket dyrare och tar mer plats än en vanlig pil - därför medförs ofta ett relativt litet antal i varje vagn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Tänk om man kunde slänga tillbaka ett pansarskyttekompani med Loe2 och grk och vända Slaget vid NarvaMuhahahaha Nu hoppas jag verkligen att du har blandat ihop Narva med Poltava... Du kan vara lugn för det har jag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Sen är frågan i vilka situationer som en robot har bättre verkan än en pil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts