Jump to content

Vad har hänt med kasernerna på nedlagda regementen?

Recommended Posts

Sverige verkar lägga ner regementen på löpande band, men vad har de blivit av de gamla kasernerna?

I Linköping har T1 blivit bostadsområde. I4/A1 har blivit kontorsområde där Tingsrätt, Polis IT-företag mm håller till.

I Jönköping vet jag att A8 har blivit ett köpcentra, men vad har de blivit av alla andra gamla regementen?

Någon som vet?

Fel av mig. A6 låg i Jönköping och ingenting annat.

• Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Dedicated

Gamla Lv4 i Ystad har blivit svindyra lägenheter, bland annat......I11 i Växjö har gått motsvarande väg, en masssa företag som får tag på "billiga" lokaler ofta på attraktiva platser förhållandevis. Både I11 och Lv4 i Ystad ligger ju "nära" stan.

I11 har även ett förflutet som temp. flyktingförläggning!

I11 i Växjö har blivit Företagsstaden I11, och inhyser restauranger (en i gamla militärrestaurangen om jag inte missminner mig), Vägverket (teoriprovlokaler, och bas för uppkörning), dagis och givetvis företag.

Är ganska lustig känsla när man utan problem kan köra genom porten.

Som kuriosa är rondellen utanför I11 prydd med en vaktkur och en LTAC (militärcykel), för att påminna oss bilister om vad som en gång i tiden var Kronobergs infanteriregemente.

edit: länk

Edited by Marzocchi

A 6 i Jönköping är shoppingcenter.

Gamla S 1 på Polacksbacken i Uppsala är universitetslokaler.

F 18 i Tullinge debatteras, men har prospekterats för bostäder.

F 11 i Nyköping och F 12 i Kalmar är trafikflygplatser.

Så många kommer jag på nu.

Gamla KA5(Härnösand) området ligger i total malpåse, det var tal om att man skulle göra om det till bostadsområde för studenter men det blev inget. Den enda verksamhet som jag kan komma på är att Härnösandsgruppen(HV) har viss verksamhet och administration där uppe och att vissa av kasernerna kan hyras som lagerlokaler... kam även hyras ut för större sällskap som vill sova billigt och bra... var uppe där och kollade för något år sedan och det hängde fortfarande lumparporr på väggarna... :Malaj: Some things you just can't change...

Vad berör LV5(Sundsvall, nedlagt 82) kan jag bara säga att det står kvar några förråd och att man kan se spår av deras hinderbana men resten av området verkar ha tagits bort från området... men jag skall inte yttra mig säkert, finns säkert byggnader kvar någonstans, gäller bara att leta lite...

Urgamla fd F2 har inhyst bla TV-studios, men nu byggs det bostäder på området.

På Lv3 gjorde jag min motorutbildning strax innan det lades ner, vid ett besök på området förra året såg i stort sett allt ut som innan nedläggningen. Kasernerna verkade vara något slags studentbostäder, militärrestaurangen var civil restaurang, i motorcentret ("CBG Motor") (där jag höll till mest under de veckor jag tillbringade på Lv3) huserade en gymnasieskolas transportutbildning. NOTE (som tillverkar elektronik åt andra företag) hade en ganska stor del av området. Det var förvånansvärt få förändringar. Dock såg bla den gamla miloverkstaden ganska övergiven ut.

I Ursvik huserar som bekant FOI, har precis för mig att det legat ett regemente (A1?) här en gång i tiden. Byggnaderna som syns från vägen är åtminstone misstänkt lika regementsbyggnader.

Fd F8 (Barkarby) är som bekant till viss del outletby, och flygfältet används som sportflygfält och för förarutbildning (bil). Vad som blivit av de berghangarer som ska ha funnits här vet jag inte.

Edit: Lv3 (Nedlagt 2000) låg i Norrtälje.

F2 (nedlagt på 60/70-talet någon gång) låg i Hägernäs, Täby.

Edited by AdamKalle

Guest matte

Lv5 står kvar i princip som det såg ut när det lades ned. Några ombyggnader har skett på vissa hus. Men man ser tydligt vilka byggnader som varit kaserner, pjäshall mm. Skjutbanan finns för övrigt kvar också.

Lv5 är i dag företagsby. Helt har FM inte lämnat området, en kasern finns kvar som friv. och hemvärn använder.

F15 kallas i dag för Flygstaden - http://www.flygstaden.se/

A4 - Östersund - har till stora delar tagits över av Mitthögskolan. Dock delar studenter vid MHS Ö och Mitthögskolan matsal.

Gamla K2/P2 - Helsingborg flyttat 1952 - är i dag industriområde/företagsområde. Det finns militärverksamhet kvar i form av "Helsingborgsgruppen" (?) där det finns serviceförråd och man utbildar HV på platsen ibland.

F5 - Ljungbyhed - Finns idag flera små företag. Trafikflygarhögskolan använder banorna.

F10 - Ängelholm. Trafikflygplats. I själva flottiljområdet har det börjat flytta in företag. Bland annat Koeningsegg (schyssta bilar) och en av de nybyggda gripenhangarerna ska tydligen bli fruktlager...

I Ursvik huserar som bekant FOI, har precis för mig att det legat ett regemente (A1?) här en gång i tiden. Byggnaderna som syns från vägen är åtminstone misstänkt lika regementsbyggnader.

A 1 låg i närbelägna Rissne en gång i tiden. Man kan fortfarande se en hel del gamla byggnader från den tiden längs järnvägen vid Solvalla.

På A7 och Lv2 i Visby huserar nu CSN, Vägverket, Skattemyndigheten, ngn skola och daghem. Man har oxå byggt massa lägenheter och äldreboende på området.

KA3 i Fårösund har blivit filmstudio(Lilla Jönssonligan på kollo). Min gamla gymnasieskola har använt KA3 till idrottsläger och liknande.

Undrar vad som blir på P18? ;)

John

Dalregementet höll fordom till i Rommehed i Borlänge. Regementet flyttade 1908 till de nya kasernerna i Falun men lägret användes av rep-förband ända in på 70-talet. Därefter har det mestadels stått tomt med undantag för en period på 90-talet då det användes sopm flyktingförläggning. Manskapsbarrackerna står vad jag vet tomma idag medan f.d officersmässen inhyser en restaurang och diverse mindre aktiviteter pågår på sina håll.

Det "moderna" dalregementets kasernområde i Falun är till större delen sålt och privatiserat, endast några mindre byggnader disponeras av MD-gruppen.

Vad beträffar övningsområdet kvarstår lite mer än hälften i kronans ägo medan den ursprungliga delen, "Myran" kallad, som ligger närmast regementsområdet är avyttrad.

En länk om vad området används till nuförtiden:

Mötesplats Dalregementet

EDIT: jag tror inte det framgår riktigt i länken ovan men även Högskolan i Falun använder en del lokaler på regementet, främst vpl-matsalen som används för mediakurser.

EDIT2: När regementet lades ned och alla lokaler skulle avyttras var det tydligen jätteviktigt att ALLA kaserner lämnades och tömdes. Detta ledde bland annat till att det inte längre fanns övernattningsmöjligheter för hemvärnsmän och avtalspersonal under övning. Detta har lett till gigantiska kostnade i form av logi på vandrarhem ute på stan. Nu, 4 år senare, har MD-gruppen och Vasallen (företaget som tog över) kommit överens om att 30 sängplatser får iordningställas i C-kasernen eftersom det visade sig svårare än man trodde att fylla alla kaserner. I övrigt har man frånträtt serviceförrådets lokaler och "byggt nytt" CÖF i ett gammalt kallförråd, inga kanslibyggnader fick behållas och MD-gruppen sitter nu i "grishuset" som senast användes som tillhåll för regementets tekniska officerare. Hela avvecklingen av lokalbeståndet har varit ett gigantiskt slöseri med pengar, mestadels pga kortsiktiga och halsstarriga lösningar och en överdriven önskan att vara civilisterna till lags.

Edited by Axial

Hälsinge Regemente, I14. Kasernerna är numera högskolan i Gävle.

Tidigare samlingsplatsen Mohed utanför Söderhamn är ett mindre flygfält, om ens det finns kvar.

Var inte PHS i Solna Svea Livgardes, I1s gamla tillhåll? Även Ing 1? Står Ing 1 och I1 förlagda till Ulriksdal i mormors gamla uppslagsbok från 50-talet.

A1 huserade väll även i vad som numera är FHS fram till 1944? Har jag för mig att jag läst...

Södermanlandsregementens gamla lokaler och platser i Malmköping är numera..

Museum, Malmahedsmuseumet tror det var en barack från början men är osäker.

Festlokal fd mässen även kallat stadshuset som det också var under en period.

Cykelbod fd punchveranda.

Uteplats fd kägelbana.

Bostadshus fd underofficersmässen.

Fotbollsplaner, plats för majbrasa mm fd exerciseplats.

Skog/strövområde fd övningsplats med massor av skyttegravar. Gravarna finns kvar än idag och hela stället kallas Plevna.

Konferansanläggning fd sjukhus.

Dasset fd dass. Står vid brandstationen och är numera upprustat men jag hoppas ingen använder det till vad det ursprungligen är tänkt som. :blink:

Hemvärnslokalen, har varit Mobbförråd men jag vet inte om det tillhörde regemeten från början.

Sen tror jag inte det finns så mycket mer kvar, kan ha missat några hus.

Edited by kronvrak

Var inte PHS i Solna Svea Livgardes, I1s gamla tillhåll? Även Ing 1? Står Ing 1 och I1 förlagda till Ulriksdal i mormors gamla uppslagsbok från 50-talet.

A1 huserade väll även i vad som numera är FHS fram till 1944? Har jag för mig att jag läst...

Jo, PHS i Sörentorp var I1 innan det flyttade ut till Kungsängen på 70-talet. Ing 1 låg i Frösundavik bredvid Hagaparken. Det är idag konferenscenter/företagshotell efter att ha stått övergivet ganska länge. A1 låg mycket riktigt på Valhallavägen innan de flyttade ut till Rissne. Snart ska ju även FHS lämna dessa lokaler då hyran blivit för hög :angry: .

Snart ska ju även FHS lämna dessa lokaler då hyran blivit för hög  :angry: .

Var skall de flytta då? Karlberg (istället för MHS-K)?

För närvarande ska de flytta till trakten av KTH. Efter FB04 får man se...

Guest FhF laddare

F8 Barkarby.shopingcentra

I6 Vänersborg Företags by

I17 Uddevalla.företags by å bostäder i toppen på ett av kasernerna(Svärdet?)

F1 Hässlö.civilflygplats.Gula villan håller F1 kamratförening till

Backamo(I17) En hel del byggnader står kvar(Sjukhuset,å stallar osv) å på exercis delen är det flygfält nu

Grunnebohed(I6) Officers paviljongen är huserar golfklubb nu.Och en del andra byggnader som är hum hum(censur)

I3 Örebro är väl högskola va??

Hälsinge Regemente, I14. Kasernerna är numera högskolan i Gävle.

Tidigare samlingsplatsen Mohed utanför Söderhamn är ett mindre flygfält, om ens det finns kvar.

Ja Kasernerna är Högskola! ävne Försvarsmakten håller till idem krokarna oxå fast mycket midre omfattning! Stallplan finns kvar och den använder ingen utan står och förfaller! det var vikintigt för Högskolan att "sparka ut" regementet ur sitt sista kanslihus(Gamla sjukhuset) Det är iaf tragiskt att se hur det blivit där ute på Kungsbäck!

I3 Örebro är väl högskola va??

Nix, inte högskola, möjligen att det finns några utbildningslokaler på det gamla regementsområdet. Idag används området annars av ett antal större och mindre företag. Bl a finns det ett vandrarhem i en av kasernerna. I kanslihuset finns idag stadsarkivet. Den anrika Bielkemässen har övergått i kommunal regi.

Kan även tillägga att på LV3 finns det numera en sjuksköterske utb och så tror jag att det ev kommer att inrymmas fler högskoleutbildningar. Samt att många av de gamla kasernerna har renoverats och blivit studentlägenheter...

I20/Fo61 i Umeå , Lapplandsbrigaden, har blivit som många andra områden dvs ett företagspark. Dock huserar den lilla delen av Umeå garnison där fortfarande med Skyddskolan samt Västerbottensgruppen samt litet TPC med numera litet TSF också.....

På den civila delen dvs företagsparken kan nämnas Posten, Polishögskolan, NCC, som för övrigt byggt om kasernerna skitsnyggt, samt en gymnasieskola, Midgårdskolan.

http://www.umestan.se/

• henke changed the title to Vad har hänt med kasernerna på nedlagda regementen?