ÖverMÖP:en Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Läste artikeln ”Här byter Flink fängelse” (Aftonbladet, 2004-04-30) och erinrades då om det som hände för snart 10 år sedan. En person i fältuniform. En skogsdunge. En grupp intet ont anande människor. 47 stycken 5.56 mm kulor avlossade från en AK-5 som alla träffade sina tänkta mål. Det låter som ett perfekt genomfört eldöverfall i en Hollywood-film av typen ”jag räddar ensam hela världen mot allt ont”. Den bistra verkligheten är en helt annan. Natten mellan den 10:e och 11:e juni 1994 sköt Fk Mattias Flink ihjäl 7 människor i Falun. Jag var blott 11 år då det hände och det vore att ljuga om jag sa att jag minns det som igår. Som ett oskuldsfullt barn var det svårt att greppa situationen, jag förstod inte vid den tidpunkten vilken inverkan detta dåd skulle ha på min stad, mina vänner eller min familj. Jag kommer ihåg att det var min mor som på morgon efter berättade att det hade hänt något fruktansvärt. För mig var mord något som man såg på nyheterna på TV och när det nu drabbade just min lilla stad kunde jag inte förstå hur det var möjligt. På en liten väg där jag brukade gå flera gånger i veckan kunde man nu se mörka fläckar av blod som försvann mer och mer för varje dag som gick och istället ersattes av blommor, fotografier och brev som allmänheten lämnat på platsen. Det tog nog ett par år innan jag förstod allvaret i det hela. Jag kan inte säga när för händelsen har på något sätt valt att gömma sig långt inne och det talas inte mycket om den. Känslorna väcktes dock till liv igen när jag läste artikeln och insåg att det snart var 10 år sedan och nu var de starkare, mycket starkare än då. Plötsligt kändes det som Flink gjort som ett personligt påhopp. Hur kunde han göra detta i min hemstad, där jag växte upp, och mot mitt försvar som jag kommit att älska? Han drar skam över de båda. Jag inser dock att det inte är min uppgift att anklaga och döma någon, och absolut inte på de fakta jag har. Det är inte lönt att ens spekulera i frågorna rörande den natten. En sak är dock säker, det som hände har satt sina spår och jag måste medge att det inte är något man pratar om med lätthet hemmavid. Varför skriver jag då detta? Kan inte riktigt svar på det själv, vill kanske bara lätta mitt hjärta. I13 är som alla vet nedlagt nu men jag undrar om det finns någon här som tjänstgjorde där under den tiden och som kan bidra med egna minnen. Slutligen hoppas jag att jag inte upprör någon med detta inlägg, jag vet av erfarenhet att alla inte gärna pratar om Mattias Flink. (Nätversion av artikeln: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...470674,00.html) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Jag var FBU-ungdom på den tiden och just sommaren 1994 gick jag flera sommarkurser av olika slag. Det var inte så roligt att komma till andra förband/kursgårdar och tala om att man kom från Dalarna. Många dåliga skämt fick man också stå ut med efter ett tag, när den värsta shocken lagt sig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
delta_virus Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Det är många vapen som sätts i fel händer nu för tiden tuvär. Det är tuvär så att det är dom i omgivningen som har skylldigheten att bestämma om det vapnet ska ha sin platts där. Link to comment Share on other sites More sharing options...
EMK Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Det är många vapen som sätts i fel händer nu för tiden tuvär. Det är tuvär så att det är dom i omgivningen som har skylldigheten att bestämma om det vapnet ska ha sin platts där. Det där få du gärna utveckla lite mer ingående B) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.