UAV Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Det fanns en del materiel under min värnplikt som var alltför ömtålig. Kompassen av Silvas tillverkning knäckte jag tre gånger i bröstfickan under GSU:n. På avbärarbältet på LK100 lossnade nitar två gånger och förrådet kunde inte åtgärda det. Har ni fler exempel på alltför ömtålig materiel som kanske skulle ersatts? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Manöverhandtaget AK4. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scribe Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Den gamla termosen blev till marackas efter fem minuter i fält. Sprängranaterna gick också i miljoner bitar när de trillade i backen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robot Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 (edited) Pistolhandtaget på ak5:an sprack i 3 delar första fältveckan. Detta hände då min fot inte förstod att den skulle över plankstumpen som stack upp på 100 meters vallen när vi genoförde ett varv runt fältet för att hålla värmen. Observera att jag landade med händerna på vapnet som när man skjuter. Vilken tur att kompanichefen och alla mina befäl var närvarande när jag skulle anmäla att vapnet var ohelt. ehm.. major..host....anmäler mitt vapen trasigt..eller nåt. förbrukade typ 3- 4 berghauser, alltid spännena eller blixtlåsen. Edited April 30, 2004 by robot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 vi hadde ett gäng G-soldater som gick sönder... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Vad jag kan minnas så förstördes inget av den materielen som jag hade befälet över. Om det berodde på min noggrannhet, eller materielens kvalitet låter jag vara osagt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shock Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Jägarköket hade en tendens att bucklas... LK35:ans band som sitter runt bärmesen, det vill säga de vävda öglorna som hänger runt "pinnarna" överst nöttes bort i flera omgångar, men det var underligt nog bara jag som hade det problemet, ingen förstod varför. Det här nya påfundet Stridshandske 2000 gick ju sönder stup i kvarten. Varje gång det vart tal om att åka ut till förrådet i Granhammar var det minst 10-15 pers som behövde nya handskar. Underligt det där... Även skor gick sönder väldigt ofta, speciellt om man råkade få en häst över dem. Lite KavKas-specifikt är även m/ä, som krävde rätt mycket underhåll, knappar som lossnade, för att inte tala om att man ständigt behövde pressa den förbannade vapenrocken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Den gamla termosen blev till marackas efter fem minuter i fält. Vi fick ut kamouflagemalade staltermosar, de holl jattebra... Fa se nu, omtalig materiel... Falttelefonen? (Nar vi utbildades pa den var instruktionen "Om den inte funkar, sparka den eller slang den mot ett trad. Om den fortfarande inte funkar sa var den kass och hade anda aldrig funkat." Men i o f s sa var det aldrig nagon som inte funkade, sa...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 sprinter någon? kan även meddela att den nya fantastiska radion, TETRA, inte håller för förvaring i SV2K någon längre tid. "ge ett en bevärning en sak som säjas vara oförstörbar, och inom 15 min har han hittat minst 3 sätt att plocka sönder den." -Lt ekelund, adjutant på 5 komp P4 89-90 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 G-båtarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 "ge ett en bevärning en sak som säjas vara oförstörbar, och inom 15 min har han hittat minst 3 sätt att plocka sönder den." Jag har hört en annan variant på den: "Ge 3 värnpliktiga en stor stålkula, lås in de värnpliktiga i ett kassaskåp under 1 vecka. När skåpet öppnas har en slarvat bort stålkulan, en har lånat ut den till någon, minns ej vem det var. Den tredje har lyckats plocka sönder den." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted May 1, 2004 Author Report Share Posted May 1, 2004 Ja jägarköket kunde anta de mest mysko former efter en tur i lk100. Men det var ju rätt lätt att böja rätt. Förvånande är dock att sommarkängorna inte höll mer än ett halvår. Lädret släppte från sulan och sen var det inte roligt att behöva att gå in ett nytt par igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 vi hadde ett gäng G-soldater som gick sönder... sant, har fortfarande ont i foten efter att under en övning fått den under isen Annars så är ju den där lilla fjädern i avtryckarhuset på GRG:n en klassiker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shock Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Talar vi vapendelar så är ju siktena på pskottet ett jäkla aber att gå sönder... Då menar jag förstås övningspskott främst, de skarpa brukar ju inte nyttjas så ofta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSN Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Sambandet i PBV 401....... blev lite bättre när moddade ikv 91 hjälmarna kom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Morakniven.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Handmikrotfn till ra180. Inte särskilt kul att upptäcka att anledningen till att du inte hör något, trots att du gjort allt rätt, är att sladdhärket har beslutat sig för att dö (igen). Vanvård någon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Sambandet i PBV 401....... blev lite bättre när moddade ikv 91 hjälmarna kom Påstår du att det var nått fel på ryss-luvorna och strupmick v.0.00.01 //Sgt FJellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Sambandet i PBV 401....... blev lite bättre när moddade ikv 91 hjälmarna kom Jupp då blev sambandet inom vagnen bättre. Men det gäller att kunna prata med andra vagnar oxå på ett mer praktiskt sätt än att köra upp på kloss-linje och skrika ))) Tur att 135:an fungerade lite bättre än den vagnsmonterade eländet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 AK5 och vapengyro i 121a när de två möttes med hjälp av hydrauliken som styr kanonen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSN Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Sambandet i PBV 401....... blev lite bättre när moddade ikv 91 hjälmarna kom Påstår du att det var nått fel på ryss-luvorna och strupmick v.0.00.01 //Sgt FJellman näää jag ?!?! .....inte då ;) @Fk Satan hehe yepp 135:an var betydligt bättre om än inte perfekt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts