KaffeKalle Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 En kort fråga bara.. Jag som aldrig fått fömånen att skjuta ksp ur stridsfordon eller stridsvagn har en undran: hur låter det egentligen? Var kommer smällarna, på ut- eller insidan? Går det att skjuta ksp utan hörselskydd? (kan kan man väl, men..) Och hur funkar Ksp 39? Jag har hört allt från obra till bra om den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkstar Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Detta svarar inte riktigt på din fråga men nästan... Anfall m strv. Jag vet inte varifrån denna fil kommer, men om någon kan ge mig någon information så vore det trevligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Det knattrar lite och luktar krut. Vet inte hur det låter utan hörselskydd, jag hade alltid telehjälmen på mig och då har man automagiskt hörselkåpor. Ang. ksp 39 har jag ingen aning, vi hade 94an Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lvkv skytt Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Blir som ett knattrande ljud med en mekanisk ton (svårt att förklara). Eftersom det lät så vasst i lurarna från lokaltelefonsystemet så hade man alltid propp och telehjälm där för kan jag inte uttala mig om hur det låter utan hörselskydd. Angående 39'ans funktionalitet så gick den klockrent ifall vagnchefen bemödade sig att ställa in rätt pipläge samt gav den kontinuerlig kärlek genom att spraya smörjolja rakt in i mekanismen vid eldgivning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Fältmässigt m.a.o... Förekom det problemet även med skarp am, och hur får man isåfall agera i händelse av ofred? Stuva vagnen full med CLP? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Fältmässigt m.a.o...Förekom det problemet även med skarp am, och hur får man isåfall agera i händelse av ofred? Stuva vagnen full med CLP? Vagnchefen i Strf 90 är beväpnad med en flaska smörjolja 042 som sitter bekvämt i en hållare vid höger fot. Det är ju en bra arbetsmiljö... oljestänk, dimma av 042 och krutrök... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Låter väldigt charmigt... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Fältmässigt m.a.o...Förekom det problemet även med skarp am, och hur får man isåfall agera i händelse av ofred? Stuva vagnen full med CLP? Vagnchefen i Strf 90 är beväpnad med en flaska smörjolja 042 som sitter bekvämt i en hållare vid höger fot. Det är ju en bra arbetsmiljö... oljestänk, dimma av 042 och krutrök... det låter lite som om du beskriver vapenhuven på pebban..... enormt mysig miljö vid skjutning eftersom skytten aldrig slår på fläkten förrens han skjutit klart 1a mag och då kommer på att det luktar lite........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Det smäller på rätt bra. Dock inte alls lika högt som vid skjutning ute i det fria. Det "brummande"(svårt att förklara) ljudet som ksp94 avger vid skjutning utomhus infinner sig ej. I stridsutrymmet blir det lätt en fin liten rökridå då kspfläkten inte är optimal, men det är bara kärlek(skulle inte vilja kriga i en NBC miljö då den måste hållas stängd). Det låter lite mer knastrande och inte alls lika coolt helt enkelt. Strvkomp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 (edited) @Darkstar Vilket program skall man använda för att spela upp strvanfalls filen. Varken WMP eller Divx/Xvid fugerar för mig :( Edit: grisfingrar Edited May 4, 2004 by strvkomp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 har också problem att lyssna på den... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkstar Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 @Darkstar Vilket program skall man använda för att spela upp strvanfalls filen. Varken WMP eller Divx/Xvid fugerar för mig :( Windows Media Player, Mplayer (Unix/Linux) motsv. Det kan vara så att scriptet inte låter dig streama den, men om du provar den här så kanske det går bättre. Jag ordnar en annan version ikväll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 (edited) Tackar, nu funkar det. Ljuva minnen... Verkar som ett kompanianfall på något skjutfält. Men satan vad kass laddare...blir galen på alla hans misstag. Strvkomp << >>laddaren Sigurd Nicklas Edit: Grisfingrar, igen. Edited May 4, 2004 by strvkomp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 verkar vara Kråk, anfall rakt ut mot vättern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 (edited) vad de skriker i vagnen en bit ner i stresskonen... tillägg, låter som Lt M. N:sson som någon 16... kan det stämma? Edited May 4, 2004 by Rickard N Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smeghead Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Skulle vara trevligt om någon annan kunde hosta filen då servern är den absolut slöaste jag hittils har varit med om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkstar Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Skulle vara trevligt om någon annan kunde hosta filen då servern är den absolut slöaste jag hittils har varit med om. Du prata skit om min server, va? :P Den är lite långsam ja... dessutom skrev du inlägget just när mina cron-job gick igång samtidigt som besökarantalet var lite högt. Bara att hosta för den som vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 verkar vara Kråk, anfall rakt ut mot vättern Kan iof vara Tåme också. Men då de pratas mycket Skånska antar jag att det är P4. Fråga: Stridsvagnskompanier med strv 121. Har de också benämningen Sigurd, som 122 kompanier har, ex Sigurd Ludvig? //Strvkomp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 (edited) Tja, Ravlunda passar väll ändå in på Skånska, stridsvagnar och vatten? Tyvärr har jag inte varit där. Ganska säker på att det inte är Kråk då de talar om saker i terrängen som jag ganska säker på inte finns på Kråk. EDIT: De heter säkert också Sigurd och Tore. Edited May 5, 2004 by Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkstar Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Fråga: Stridsvagnskompanier med strv 121. Har de också benämningen Sigurd, som 122 kompanier har, ex Sigurd Ludvig? Kollade igenom Fal-A nu, snabbt som ögat. Kan inte hitta nåt som tyder på att det inte skulle vara Stor och Tung som gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Sigurd/Tore gällde på P10 och på stridsskolan iaf... Ang skånska på inspelningen skulle det kunna vara stridsskolan i Skövde som är ute, de har instruktörer från hela Sverige... om nu stridsskolan ligger kvar där Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Ang skånska på inspelningen skulle det kunna vara stridsskolan i Skövde som är ute, de har instruktörer från hela Sverige... om nu stridsskolan ligger kvar där Om du menar MSS så gör den. Fast organisationen är ju inte som förr då det fanns egen övningstrupp. Nu har strv- och psk-kompanierna på P4 varsin pluton som står till MSS förfogade för kaderövningar med mera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Det är förmodligen den jag menar, på min tid hette den Stridsskola Syd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sttochen Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Kan iof vara Tåme också. Men då de pratas mycket Skånska antar jag att det är P4. Var kommer detta djuplodade antagande ifrån? P4 och skåningar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Var kommer detta djuplodade antagande ifrån? P4 och skåningar? Ja precis, för alla vet ju att P4 importerar Stockholmare för att det ska bli ordning på torpet, eller hur Sttochen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ace Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 @Darkstar Vilket program skall man använda för att spela upp strvanfalls filen. Varken WMP eller Divx/Xvid fugerar för mig :( Windows Media Player, Mplayer (Unix/Linux) motsv. Det kan vara så att scriptet inte låter dig streama den, men om du provar den här så kanske det går bättre. Jag ordnar en annan version ikväll. Jag får inte ens den versionen att funka! Behöver jag nåt sånt där plugin eller vad det heter? Och var hittar jag sånt då? (har mediaplayer 9) Men jag kan ju följa radiosambandet i varje fall ;) /Ace (som känner sig som en stenåldersmänniska nu...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkstar Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Jag får inte ens den versionen att funka! Behöver jag nåt sånt där plugin eller vad det heter? Och var hittar jag sånt då? (har mediaplayer 9) Men jag kan ju följa radiosambandet i varje fall ;) Det finns nu en mp3 version på samma ställe. Men Ace... om du får radiosambandet att fungera... vad är det då som är fel? Det är ju en LJUDFIL. ;) Annars ska man inte ens behöva WMP 9... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 snacket om mediaplayer gjorde att jag också trodde att det var en film... vad gör laddaren för massa fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ace Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Det är ju en LJUDFIL. ;) Annars ska man inte ens behöva WMP 9... Jaha... Då kan jag sluta leta efter codec och f*n och hans moster då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Jag antar att det är ett av P4 stridsvagsnkompanier därför att: * Befäl och värnpliktiga har dialekter från södra Sverige. I vårt kompni fanns det inga befäl från Götaland och endast tre värnpliktiga därifrån. Och så vitt jag vet är ingen av årets KB-elever på strvkomp från rikets södra delar. * I radiotrafiken hörs då och då Gustav Nicklas, dvs epbv90. Jag är ingen expert men jag tror inte strv 121 kompnier har en epbv utan en pebba(rätta mig om jag har fel) * Sen så är laddaren kass och I19 utbildar inga kassa ladare :P Strvkomp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts