Jump to content

Byta från RO till YO???


Recommended Posts

Om man som färdigutbildad Reservofficer av någon anledning skulle ångra sig och vilja arbeta heltid som officer hur skall man då gå tillväga får man läsa 2 år extra bara eller ska man göra om hela utbildningen pga stora skillnader mellan ROP och YOP eller???

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jag har för mig att det här har varit uppe tidigare.

Men,

om man vill karriärväxla från RO till YO får man tillägg utbilda sig för att nå en motsvarande nivå som YO har.

Tex. En RO-Kn får läsa YO-TaP för att bli YO-Kn.

Just nu går det dock inte att karriärväxla pga. att ledningen har lagt i P-bromsen för all rekrytering, vilket även innefattar karriärväxling.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Guest matte

Jag känner till flera som yrkesväxlat. De har läst till rokare i det gamla skolsystemet och sedan "skolat om sig" i det nya.

 

De har inte behövt läsa båda åren på mhs utan bara det sista året - "funktionsskoleåret".

De har också fått behålla sing grad. Dvs. som löjtnant har de inte blivit degraderade till färnrik när de tagit examen som yrkesofficer.

Link to comment
Share on other sites

De har inte behövt läsa båda åren på mhs utan bara det sista året - "funktionsskoleåret".

Hur kommer det sig? Idag så går ju ROP parallellt med YOP på funktionsskolan, dvs det som skiljer ROP från YOP är att ROP inte går YOPs första år. Rimligtvis så borde en RO som vill byta till YO då gå MHS år 1, eller?

Link to comment
Share on other sites

Guest matte

Har de ändrat igen eller?

I det nuvarande skolsystemet så går väl rokarna typ det första halvåret (termin 1) med yop:n för att sedan åka till funktionsskolan - termin 2.

 

De som läst till rokare i det gamla systemet och vill yrkesväxla läser termin 3-4 med yop:n för att sedan ta examen som yoffare. Åtminstonde i de fall jag känner till.

 

Å andra sidan...vette tusan om det vore någon bra idé att låta garvade reserv- löjtnanter få gå termin 1-2 med yop:n och bli kadetter igen...nja... ;)

Link to comment
Share on other sites

Har de ändrat igen eller?

I det nuvarande skolsystemet så går väl rokarna typ det första halvåret (termin 1) med yop:n för att sedan åka till funktionsskolan - termin 2.

Nja, så vitt jag vet så går ROParna sitt skolår helt och hållet på respektive funktionsskola. Dvs det som YOParna gör sitt andra år. Den stora skillnaden mellan YOP och ROP borde rimligtvis ligga i YOPs första, något teoriintensiva ;) år.

 

Länk: MHS Östersund, programansvarig för ROP

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...