Rokare Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Godmorgon En liten bild för storleksjämförelse... Källa: 4.e Minkrigsflottiljen Tycker ändå den är rätt stor när man står nära ;) GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 "Det är inte storleken som räknas, det är antalet nedslag per minut..." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Svårt att använda ett hangarfartyg i exemepelvis stockholms skärgård Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Det är ju ett av Marinkårens LHA ( LHA 5). Vi vet ju alla vad som händer om det kommer i närheten av Sverige? Skalden sänker det med sitt granatgevär eller några skott med inhyrd leo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Det är ju ett av Marinkårens LHA ( LHA 5). Vi vet ju alla vad som händer om det kommer i närheten av Sverige? Skalden sänker det med sitt granatgevär eller några skott med inhyrd leo. Det vore lite intressant att se hur mycket skada ett gäng pansarskyttar kan ställa till med på ett landstignngsfartyg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Du kan nog lyckas göra en hel del hål i det om du kommer tillräckligt nära. Den stora frågan är hur stor (liten) effekt hålen kommer ha på jättebaljans stridsvärde... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted April 29, 2004 Author Report Share Posted April 29, 2004 (edited) PRATAR NI ANFALL MOT SVERIGE OCH SKALDER I "MIN" TRÅD!!!! AHHHHHHHHHHHH!!! Undrar hur OT det kommer bli... ;) Rokare minns Oz's Legosoldatstråd... GMY Edited April 29, 2004 by Rokare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Se det från den ljusa sidan. Carlskrona är anpassad för svenska vatten. Jänkarskeppet kommer att *Nej nu skall vi inte prata sådant i denna trådd* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Ojvoj... Jag som tycker Ckrna ser riktigt maffig ut när man står nära... Skall man ha komplex nu och inte våga duscha samtidigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Ojvoj... Jag som tycker Ckrna ser riktigt maffig ut när man står nära... Skall man ha komplex nu och inte våga duscha samtidigt? Tur då att det inte var en jämförelse med ett RIKTIGT stort fartyg, som Nimitz t.ex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glidarn Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Intressnt att se bilden. En fd jobbarkompis som tjänstgjorde på en robotbåt påstod att Carlskrona under en världsomsegling skulle besöka en amerikansk bas på hawaii. Signalisten anmälde fartyget som svenska marinens största, jänkarna skramlade fram välkomstorkester och väl framme nådde Carlskrona inte upp till kajkanten... Tog det som en rolig skröna men det kanske fanns lite sanning däri? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KaffeKalle Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Intressnt att se bilden. En fd jobbarkompis som tjänstgjorde på en robotbåt påstod att Carlskrona under en världsomsegling skulle besöka en amerikansk bas på hawaii. Signalisten anmälde fartyget som svenska marinens största, jänkarna skramlade fram välkomstorkester och väl framme nådde Carlskrona inte upp till kajkanten... Tog det som en rolig skröna men det kanske fanns lite sanning däri? Bilder finns ju på HMS Carlskrona när hon ligger till kajs och landgången lutar kraftigt uppåt mot kajen! Hon hade visst blivit placerad vid de stora båtarnas kaj. "Stor" och "stor" är inte riktigt samma sak alla gånger.. B) Men visst finns det några skrönor om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Som kuriosa kan jag ju nämna att britterna nästan sänkte en argentisk fregatt(tror jag det var) med en grg(carl gustav) under falklandskriget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Apropå flottbesök. Sverige fick besök av ett amerikanskt slagskepp på 80-talet. Minns ej om det var USS Iowa eller USS New Yersey. Någon som minns eller kanske rent av fick se en skymt av fartyget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Som kuriosa kan jag ju nämna att britterna nästan sänkte en argentisk fregatt(tror jag det var) med en grg(carl gustav) under falklandskriget. Hyschhhh.. Säg inget till Skalden! Blågul, radera Vinters inlägg!!! /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Som kuriosa kan jag ju nämna att britterna nästan sänkte en argentisk fregatt(tror jag det var) med en grg(carl gustav) under falklandskriget. Vad har du för KILL RATIO med den taktiken....? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nubben Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Angående flottbesök så pratas det i Finland om då Minfartyget Pohjanmaa var till NY på besök. Vid infarten till hamnen kommer en kustbevaknings/motsvarande båt bredvid och ropar på radion "Ni måste flytta er, för Finlands flaggskepp är på väg in i hamnen" Dom stackars amerikarna hade inte fattat att det i de facto var flaggskeppet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 @Vinter Eftersom jag gjorde min militärtjänst under samma år som falklandskriget har jag haft ett rätt hyfsat intresse av händelserna där. Har hitills aldrig hört om en argentinsk fregatt i närheten av Las Malvinas. Vet du mer om var denna striden ägde rum? På det Argentinska fastlandet? @Vildmannen Det var USS IOWA , året 1985 och Svärfar var ombord när hon låg i Köpenhamn. Ett fotografi köpt ombord sitter numera inramat på mitt jobb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Eftersom jag gjorde min militärtjänst under samma år som falklandskriget har jag haft ett rätt hyfsat intresse av händelserna där.Har hitills aldrig hört om en argentinsk fregatt i närheten av Las Malvinas. Vet du mer om var denna striden ägde rum? På det Argentinska fastlandet? Ska gräva fram några länkar. Det har nämts 3 olika fartyg, frigate, destroyer corvette. Jag söker på "carl gustav"+argentine Nu ska vi se: http://www.geocities.com/Pentagon/Quarters.../carlgustav.htm http://hem.passagen.se/inlajn/info/equip/oweapons.htm http://website.lineone.net/~bunwin/brave%20marines.htm http://www.britains-smallwars.com/Falklands/index.html Incidenten med fregatten ska beskrivas i ett discovery channel program on falklandskriget. Vanligast är historien om royal marines i grytviken som sköt hål på en corvett, men det nämns att det var infanteri som sköt mot en fregatt. Det finns ganska mycket spridd information, men det sköts en massa med carl gustav utan tvekan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Intressant hur många varianter av skönan som finns Den variant jag hörde var att Carlskrona skulle angöra i en hamn någonstans i USA (var kvittar), dem ringer in och säger att sveriges största fartyg kommer, varav hamnsnubbarna flyttar en eller två oljetankers. När sedan Carlskrona är på väg in ropar dem upp ett hangarfartyg som tydligen hamnen "leds" av radiotrafiken Carlskrona Vi är på väg in i nu Hangarfartyget nej ni är inte på väg in Carlskrona Jo vi är på väg in nu Hangarfartyget Nej ni är inte på väg in, jag kan inte se er Carlskrona Jo vi är på väg in nu Hangarfartyget (tydligen har han tittat väldigt noga och ser en liten mast sticka upp) ah jasså är det ni jag trodde ni var en följebåt Så kan det gå när man säger att man är flottans STÖRSTA fartyg förövrigt anser jag att HMS Belos är större Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omnixar Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Håller med fogel02 - Jag tycker också att Belos är ett stort fartyg. Men så blir det väl när man är scout, och van vid segelbåtar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEN Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Apropå flottbesök. Sverige fick besök av ett amerikanskt slagskepp på 80-talet. Minns ej om det var USS Iowa eller USS New Yersey. Någon som minns eller kanske rent av fick se en skymt av fartyget? Jag har en rolig bild som föreställer Iowa's akter med an patrullbåt intill. Nu är väl en patrullbåt speciellt stor men att den är så liten..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Brittiska trupper, Royal Marines om jag inte minns helt fel, lyckades under Falklandskriget med granatgevär skada en ubåt i övervattenläge så allvarligt att den inte kunde dyka. Ubåten låg i hamn när detta skedde. Denna incident nämns i flera böcker jag har, och jag kan ge referenserna när jag kommer hem nästa vecka om någon är intresserad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Hörde en rätt skoj historia om en av kadettseglatserna med Carlskrona. Scenario: En hamn i Texas (minns inte vilken), hamnkaptenen har fått reda på att Sveriges största krigsfartyg skall komma och tömmer HELA hamnen. Carlskrona kommer in i hamnen som är synnerligen öde, lägger till och får frågan, "okej, ni måste vara någon form av eskort, när kommer den stora båten?" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ramius Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 (edited) Vi kan väl alla nu konstatera att skrönan om hur många fartyg och båtar som flyttas för HMS Carlskrona är just en skröna. Dock finns´det säkert ett litet litet litet litet korn som den grott från. Det är det kornet som är intressant i sammanhanget. Borde gå att få fram, fast då det antagligen är fjärran från skrönan går det säkert inte att fastställa att just det kornet var det som skrönan grodde från. ett hangarfartyg som tydligen hamnen "leds" av Tex, varför skulle ett hangarfartyg leda trafiken i en hamn??? Sköts ypperligt utav därför avsedda VTS VTS world guide Bara där spricker just den varianten på skrönan..... Intressant dock med skrönor, om jag inte har fel så finns det en tråd någonstans som avhandlar enbart skrönor i FM. Edited May 2, 2004 by Ramius Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smeghead Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 När ni ändå är inne på stora skepp så är ju inte precis ryssarnas kryssare i Kirov-klassen så små precis ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperSandman Posted July 25, 2004 Report Share Posted July 25, 2004 (edited) När ni ändå är inne på stora skepp så är ju inte precis ryssarnas kryssare i Kirov-klassen så små precis ;) har ett vackert skrivbordsunderlägg föreställande kirov som bogseras.. hehe. ett litet exempel på rysslands lilla kris inom försvarsmakten och dess organisation är att kirovs propellrar plockades av för att skickas till st petersburg på renovering.. efter tre år var dom fortfarande borta. vet inte om dom är tillbaks nu, men det borde dom nog inte vara.. :P var f. ö i st petersburg (när dom firade segerdagen) i maj och kikade lite på både aurora och artillerimuseet. mycket intressant.. undertiden sprang massa fransmän omkring i löjliga mössor med röda bollar på (stackars sjömän) ty Jean d'Arc var på flottbesök. det var en ordentlig bit vill jag lova.. :P personligen tycker jag att sverige borde behållt göta lejon så vi hade nåt att åka på långresa med utan att få mindervärdeskomplex :P EDIT: rycker snart in för att vara MOMEK på HMS Carlskrona på dess sista expedition. söker lite berättelser om hur det har varit tidigare år. någon som varit med? Edited July 25, 2004 by SuperSandman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted July 25, 2004 Report Share Posted July 25, 2004 (edited) Har ytterligaren en skröna om Carskrona: Carlskrona anländer San Fransisco för flott besök, ropar in på radion att "nu kommer vi" får till svar att "taget, vi skickar lots." Naturligtvis (i äkta skröne-anda) så är lotsen när den dyker upp i stort sett like stor som vårt kära Carlskrona. Edited July 25, 2004 by Yxa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted July 25, 2004 Report Share Posted July 25, 2004 Har ytterligaren en skröna om Carskrona: Carlskrona anländer San Fransisco för flott besök, ropar in på radion att "nu kommer vi" får till svar att "taget, vi skickar lots." Naturligtvis (i äkta skröne-anda) så är lotsen när den dyker upp i stort sett like stor som vårt kära Carlskrona. Jag tror det är samma skröna som säger att jänkarna tilldelade en anselig sträcka kajmeter när de fick reda på att Kungliga Svenska Flottans största fartyg var i antågande. Detta visade sig vara overkill om man säger så. HMS Carlskrona såg rent ensam ut enligt myten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted July 26, 2004 Report Share Posted July 26, 2004 Apropå flottbesök. Sverige fick besök av ett amerikanskt slagskepp på 80-talet. Minns ej om det var USS Iowa eller USS New Yersey. Någon som minns eller kanske rent av fick se en skymt av fartyget? USS Missouri (BB-63). Jag har kepsen kvar än Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts