Jump to content

Vart köpa motoroverall?

Guest JGD

Recommended Posts

Hejsan.

Skulle behöva en motoroverall som bas till min ghillie, men hittar inget ställe som säljer dem. Någon som har något tips på inköpsställe i sthlmsområdet eller via postorder?

Behöver inte vara försvarets, så länge den är slitstark, rätt storlek (ska rymma mina 192 cm), och i vettig färg (khaki/brun/grön). Billigt = bra, ska ändå förstärka den på utsatta ställen.

Och ja, jag HAR googlat lite, men inte hittat något speciellt vettigt.

Tackar på förhand.

Kanske en sån här ?

US FLIGHT SUIT CWU-27/P : Vet ej vilka storlekar dom har inne du får maila o fråga!

Finns på www.d-gear.se kolla under fliken surplus .

046cd192420efa7e1efb51cb2a510f8b.jpg

Edited by SISU

Guest JGD

Tackar för alla tipsen.

Ghillien är inte ämnad för militära syften, utan för jakt. Jag ska dvs inte ligga ute och glöta i flera dagar i sträck. Då kan man tåla lite blött och tungt.

Ville ha en "helkropps" modell à la overall, för det finns inget jävligare än att hasa in ett pissmyrebo i linningen in mellan byxa och jacka. (tro mig)

Kör just nu med en ghillie i olika lager av fransad säckväv som man trär på sig. Ser otroligt korkat ut, men fungerar mycket bra, och det är ju huvudsaken. Så länge man bryter konturerna av människa och gevär så verkar inte flygande fä bry sig. Ghillien är "ofärgad" dvs khaki/brun-aktig.

Hejsan.

Skulle behöva en motoroverall som bas till min ghillie, men hittar inget ställe som säljer dem. Någon som har något tips på inköpsställe i sthlmsområdet eller via postorder?

Behöver inte vara försvarets, så länge den är slitstark, rätt storlek (ska rymma mina 192 cm), och i vettig färg (khaki/brun/grön). Billigt = bra, ska ändå förstärka den på utsatta ställen.

Och ja, jag HAR googlat lite, men inte hittat något speciellt vettigt.

Tackar på förhand.

Kan direkt säga att det funkar jättebra med motoroverallen till bas för trolldräkten,

Har själv en Bushrag som är moddad på en overall..

Framsida av trolldräkt

Baksida

Ghillien är inte ämnad för militära syften, utan för jakt.

Då är frågan hur smarta djuren är. 0:)

När jag kollar på JBPs bilder så är det första jag reagerar på att hela framsidan är i en färg och om man måste ta en mindre normal skjutställning, kanske stå upp eller liknande så syns människofiguren i alla fall (För jakt mer troligt då djuren inte skjuter tillbaka.).

Med den typ av "trassel" som han använder så spelar basfärgen mindre roll när man ser den från rätt sida, i alla fall på den bilden.

Jag har även tänkt på ungefär samma sak sen jag läste på http://www.hvprsk.nu/ om att basen var för grön för svenska skog.

Det kanske är bättre med en flerfärgad bas och då i mycket större fält än ett vanligt mönster är.

Om du ändå ska färga säckväv eller vanlig tyg till det du ska tillverka så skadar det nog alltså inte att även färga delar av overallen på samma gång i något mönster så får du bort lite mer av människoformen i ovanliga vinklar. Att måla är ju också ett alternativ.

Det är kanske överkurs för att jaga men det är ju kul. :lol: