dovvan Posted April 28, 2004 Report Share Posted April 28, 2004 (edited) Har ställt denna fråga förut utan att få ett bra svar. Om man har (som jag) blivit placerad som Stridfordons PB, är det då säkert att man blir vagnchef, eller finns det andra möjligheter? Ytterligare en fråga: Vad är bäst, träna på gymmet fram till inryk i januari, eller bara köra, armböjningar, kolmask, armhävningar m.m, som lumpen.nu rekomenderar. //Christian Edited April 28, 2004 by dovvan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 28, 2004 Report Share Posted April 28, 2004 Om du är placerad som förare är det väl just det du skall göra, köra vagnen. Eller har jag missat något? The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dovvan Posted April 28, 2004 Author Report Share Posted April 28, 2004 Jag e trött. det ska stå: Stridfordons PB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP/Säk0405 Posted April 28, 2004 Report Share Posted April 28, 2004 Är det inte Dovvan Dovvan som har hittat hit?? Välkommen! //Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dovvan Posted April 28, 2004 Author Report Share Posted April 28, 2004 Tjena tjena, Trodde inte man skulle stöta på nån man kände här... Hur e läget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smergo Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Ytterligare en fråga:Vad är bäst, träna på gymmet fram till inryk i januari, eller bara köra, armböjningar, kolmask, armhävningar m.m, som lumpen.nu rekomenderar. Jag skulle vilja påstå att det nog är en kombination som är bäst, men med majoritet åt övningar med egna kroppen. Måste du välja absolut mellan dessa två så kör med egna kroppen, när det blir för lätt kan man lätt göra det jobbigare med t.ex. ryggsäck som man ger lämpligt inehåll eller så kan man för många övningar justera ställningen för att göra det jobbigare. Lite fantasi (eller kunskap) gör att man kan köra igenom i stort sett hela kroppen med olika övningar. Saker som jag tycker är svårt att träna utan tillbehör är axlar och nacke, samt vissa muskler i ryggen. Tips på övningar mottages gärna, men det finns säkert någon tråd om detta redan så jag springer iväg och söker Uthållighet och sega. långa muskler är att föredra över kortare och mer explosiva i det militära. Många set, många repetitioner. Och för guds skull, se till att stretcha ordentligt efteråt . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dovvan Posted April 29, 2004 Author Report Share Posted April 29, 2004 Tack för det svaret, kör lite blandat just nu, så då fortsätter jag väl så... Nån som har svaret på min andra fråga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP/Säk0405 Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Tjoo! Jo tack det är bara bra! Så du ska in å köra vagn! Ballt .. ska Skoglund oxå göra fast på p10 nu i Juni!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Vagnchefer brukar vara KB har jag för mig, eller var det förut iaf. Sen är det väl beroende på regemente vad PB gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Uthållighet och sega. långa muskler är att föredra över kortare och mer explosiva i det militära. Många set, många repetitioner. Du har inte gjort lumpen än enligt din profil. Varför lämnar du då ut träningstips om saker du inte känner till? Vet du att långa sega muskler är att föredra framför explosivitet? Du tror inte att det kan finnas tjänster där det är bättre att vara urstark och explosiv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Jag gjorde lumpen som just PB på en pluton med pbv 302. Min befattning var pbvgruppchef. Så det finns/fanns ju PB som är/var vagnchefer. Fråga på mer om du tror att mina erfarenheter kan vara aktuella fortfarande... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Pliktverket kallar KB för PB numera. Dovvan, har du en beffattningskod som slutar på 6XX så vet du att du är KB, om du är PB så är det 7XX. Om man är KB (eller PB som Pliktverket kallar det) så kan man vara ganska säker på en VC-plats. Enda KB-beffattningen som finns på stridsfordon (vad jag vet) som inte är VC är stridsledare på Lvkv 90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freedan Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Pliktverket kallar KB för PB numera. Dovvan, har du en beffattningskod som slutar på 6XX så vet du att du är KB, om du är PB så är det 7XX. Om man är KB (eller PB som Pliktverket kallar det) så kan man vara ganska säker på en VC-plats. Enda KB-beffattningen som finns på stridsfordon (vad jag vet) som inte är VC är stridsledare på Lvkv 90. Strv 121 förarna är också KB. De för endast befäl under vården. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Strv 121 förarna är också KB. De för endast befäl under vården. OK, där ser man. 122-förarna på P4 var också KB och vårdansvariga tills förra året då de blev antingen PB eller E-sold. Tog för givet att man likriktat alla förbanden. Men så har tydligen inte skett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smergo Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 (edited) Du har inte gjort lumpen än enligt din profil. Varför lämnar du då ut träningstips om saker du inte känner till? Vet du att långa sega muskler är att föredra framför explosivitet? Du tror inte att det kan finnas tjänster där det är bättre att vara urstark och explosiv? Nej, det har jag inte gjort. Du vet inte något om hur mycket eller lite jag känner till om någonting. Hade jag inte vetat något hade jag inte sagt något. Ja. Urstarkt är inte motsatsen till långa och sega, tvärtom så är långa muskler starkare än korta. Du får ett visst mått av explosivitet även med långa muskler. Jag skulle vilja att du i så fall nämner en tjänst där du har större fördel av att jobba snabbt ett par gånger för att sedan behöva vila och/eller riskera en skada än att orka jobba hårt länge med mindre risk för skada så får jag justera mitt tips om denna tjänst är just Stridsfordon PB. Edited May 1, 2004 by Smergo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Du har inte gjort lumpen än enligt din profil. Varför lämnar du då ut träningstips om saker du inte känner till? Vet du att långa sega muskler är att föredra framför explosivitet? Du tror inte att det kan finnas tjänster där det är bättre att vara urstark och explosiv? Nej, det har jag inte gjort. Du vet inte något om hur mycket eller lite jag känner till om någonting. Hade jag inte vetat något hade jag inte sagt något. Ja. Urstarkt är inte motsatsen till långa och sega, tvärtom så är långa muskler starkare än korta. Du får ett visst mått av explosivitet även med långa muskler. Jag skulle vilja att du i så fall nämner en tjänst där du har större fördel av att jobba snabbt ett par gånger för att sedan behöva vila och/eller riskera en skada än att orka jobba hårt länge med mindre risk för skada så får jag justera mitt tips om denna tjänst är just Stridsfordon PB. Jag tycker att du i din situation kanske borde lyssna istället för att prata. Det finns tjänster där det är ibland är bättre med explosivitet och råstyrka. Många tittar på jägare och deras "träningstips" utan att förstå skillnaderna mellan de olka tjänsterna. En K4 jägare skall kunna åka skidor och förflytta sig långa sträckor med tung packning, deras fysiska belastning är jämnare och ligger på låt oss säga 66% över tiden. En pansarskyttesoldat åker stridsfordon under förflyttning, men när han krigar avsuttet så är det med större intensitet, kortare tid, och med tyngre utrustning och materiel. Hans fysiska belastning pendlar från 25-100% över tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dovvan Posted May 1, 2004 Author Report Share Posted May 1, 2004 Då e jag KB elev, men på pappret står det PB. Tack för alla svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smergo Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Jag tycker att du i din situation kanske borde lyssna istället för att prata. Det finns tjänster där det är ibland är bättre med explosivitet och råstyrka. Många tittar på jägare och deras "träningstips" utan att förstå skillnaderna mellan de olka tjänsterna. En K4 jägare skall kunna åka skidor och förflytta sig långa sträckor med tung packning, deras fysiska belastning är jämnare och ligger på låt oss säga 66% över tiden. En pansarskyttesoldat åker stridsfordon under förflyttning, men när han krigar avsuttet så är det med större intensitet, kortare tid, och med tyngre utrustning och materiel. Hans fysiska belastning pendlar från 25-100% över tiden. Jag skrev ett långt inlägg om träning och muskler med ångrade mig i sista sekund innan jag postade. Vi kommer bara prata om varandra och då det du säger, nu när du förklarat dig närmare med vad du menar (du sa inte alls så mycket i ditt första inlägg), inte alls utesluter det jag säger och tvärtom så ser jag ingen mening med det. Vill ändå dra kortfattat det jag skrev, långa muskler är alltid att föredra och de utesluter inte råstyrka utan tvärtom, sega muskler ser jag också bara fördelar med. Finns det några nackdelar med att att orka mer? Långa muskler är heller ingen nackdel om man vill ställa om snabbt, tvärtom, du kan göra det bättre utan att riskera att skada dig. Långa och uthålliga/sega muskler betyder inte heller att man helt går miste om explosivitet. Det jag menade att man skall sätta det framför explosivitet är helt enkelt att man borde prioritera att få välmående, långa, uthålliga, sega muskler framför korta som snabbare blir mer explosiva men också lättare får skador av olika slag samt orkar mindre och kräver mer energi för att utföra samma arbete. Jag menar inte att man inte skall arbeta för att bli starkare, men lockas inte av att orka tungt ett fåtal gånger för att det känns som man blir starkare snabbare så. Det är många som gör detta och tror att det är bra men sedan när de skall använda musklerna till något vettigt så går det sämre. Det måste självklart vara en balans, man blir aldrig starkare om man bara kör på samma (t.ex. alltid bara gör armhävningar) så att man bara klarar fler och fler, muskeln växer inte, den blir inte starkare, bara uthålligare och man kan arbeta längre utan att få mjölksyra o.s.v. Att ha en muskel som inte orkar någon vikt utan bara många gånger är inte så användbar den heller. Man får lägga på mer motstånd/vikt eller på annat sätt göra det jobbigare när man klarar tillräckligt många rep på det man kör på. Någon som inte skall bli jägare kan ju då höja vikten o.s.v. snabbare och inte sikta på lika många rep men fortfarande sikta mot att hellre klara vikten som man kommit upp till så att det blir användbart utanför själva styrketräningen än att stressa iväg med vikten. Anledningarna till att jag rekomenderar egna kroppen framför gym är rätt många men den största anledning jag ser är att man lättare kan träna de muskler man verkligen använder utan att behöva lika mycket planering och uppföljning. Sedan så brukar det hjälpa för att inte köra på för hårt och försöka avancera för fort med vikterna. Det betyder inte att man inte alltid skall köra utan några tyngder alls vilket jag även sa. Om man sedan av någon anledning vill ha korta muskler så går det relativt lätt att göra om långa till korta, tvärtom däremot tar mycket mycket längre tid. Den enda fördelen med korta muskler är för folk som sticker till gymmet och vill pumpa upp sig inför stranden och inte bryr sig så mycket vad man skall uträtta med dessa muskler förutom försöka impa på folk och/eller känna sig nöjdare med sig själv. Inget fel med det, men det passar inte riktigt om man skall använda musklerna till mer än så eller om man inte vill bli stel. Dessutom blir det rätt fult om man tränar så för mycket. Bästa sättet att få korta muskler är att inte strecha, men detta får en rad effekter som är mindre trevliga och tillslut blir musklerna riktigt fula. Mina tips var också väldigt generella och skall bara tolkas/användas som sådana. Blev en del nu och efterssom jag försökte korta ner det, och har gjort det avsevärt, så öppnar detta säkert för chanser att feltolka och inlägget är säker rörigt men detta börjar bli way OT. Jag tycker du skall ge dina egna tips om du vill ha åsikter om träningstips till killen som startade tråden, ge något konkret. Man kan alltid sitta och hitta saker och tolka folks inlägg och posta massa för, ja, jag vet inte vilken anledning. Ger du däremot något själv så ser han mer konkret vad du menar och kan ta till sig det och få ut något och så kan han ju strunta i det jag sagt i så fall, istället för att detta bara tar plats ur hans tråd. Har du vidare åsikter om det jag sagt så kan vi ta det via PM för att slippa skräpa ner här och är mina tips/åsikter helt fel så får gärna BlåGul rensa bort dem (de får gärna skicka ett PM då också ). Dags att sova några timmar innan jobbet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mackan_666 Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Håller med smergo så fett!! Har en tuff tjänst framför mig och där har vi ett träningsschema att följa där det står utskrivet att vi skall träna med den egna kroppen och inte i gymmet för att tidigare år så har folk föredragit gymmet varav många många har fått lämna efter som att upp pumpade muskler i gymmet inte är till någon större nytta i det militära. Ofta så skall man hålla på en längre tid, krig är en längre tid och det finns knappast någon tjänst där du kör max för att sedan återhämta sig, äta och vila upp sig. Alla tjänster har på det ena sättet eller andra sättet längre arbetsperioder varav man arbetar hårt men länge..... Lyssna på smego han vet vad han snackar om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Det tyngsta fysiska arbete en stridsvagnsbesättning utför är väl att lasta på ammunition? Då är det väl mer explosiv styrka som gäller. Fick faktiskt prova på det under KB-samövningen på I 19 i augusti förra året. Kan tänka mig att en och annan har lyckats sträcka en muskel, så det gäller att ha bra lyftteknik också. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 nja, det tyngsta på en stridsvagn är nog vård... lasta am gör man inte så ofta, slägga i pads är klart vanligare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts