Attila Posted April 28, 2004 Report Share Posted April 28, 2004 Så här i deklarationstider, är det någon som har några bra tips på avdrag man kan göra om man gjort utlandstjänst under 2003? Har ett flera gånger kopierat papper av nästan oläslig kvalitet med tips som gällde för Kosovo från 1999 jag fått av en kompis som ju är ruskigt inaktuellt. Skulle uppskatta om någon kunnig hade lite råd att ge.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted April 28, 2004 Report Share Posted April 28, 2004 Vi diskuterade detta i en tråd förra året, vad jag minns (utan att ha sökt) så fanns det väl egentligen inga "riktiga" avdrag man kunde göra i samband med utlandstjänst. Antar att samma gäller det här året. Sen att vissa fått igenom deklarationer där de dragit av för dubbelt boende osv. är ju en annan sak, de har väl inte blivit granskade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted April 28, 2004 Report Share Posted April 28, 2004 Testa att gör avdrag för dubbelt boende, och grundsumman. Får du avslag på detta så är det inte så mkt mer kring detta... Här kan du läsa lite mer om detta: http://www.skatteverket.se/broschyrer/354/35413.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BA02 Posted April 28, 2004 Report Share Posted April 28, 2004 Jag vet inte hur det är med missionerna idag. När jag var nere för 10 år sen var det subventionerade telefonkort och dem kunde man dra av...vissa av mina vänner gjorde det ett antal år i rad utan problem..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted April 28, 2004 Report Share Posted April 28, 2004 (edited) Finns en tråd på forumet på RN/LA02´s hemsida! Kanske kan ge er något tips? Om inte annat så beakta följande citat därifrån "Halloj, var försiktiga med olika avdrag för utlandstjänstgöring. tex, dubbel bosättning och ökade levnadskostnader. Jag gjorde lite avdrag efter KS03 och fick 8500:- i kvarskatt. /.../ Mina avdrag gjorde att jag fick ett skattetillägg (40%) på beloppet jag skulle dra av." Dags att deklarera Ps. Jo telefonkortet funkade förut! Man köpte dem för 30DM o drog av $50! Skön fördröjning på länken också, antingen blev det helt tyst eller så pratade man i mun på varann!! Ds. Edited April 28, 2004 by Kingecho1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Nu har jag även läst lite i gamla trådar om detta. Blir lite fundersam till att en hel del skriver något i stil med att "jag gjorde avdrag för det och det, gick hur bra som helst, dock tveksamt om det skulle gå igenom en granskning..." Det är väl klart att man kan försöka göra vilka avdrag som helst, det värsta är väl att de även väldigt ofta går igenom, men då har de ju som sagt förmodligen inte granskats. av skattemyndigheten. Det intressanta skulle ju vara att veta vilka avdrag som verkligen är möjliga att göra, men jag befarar att det egentligen inte finns några större summor att hämta hem om man vill vara ärlig. Tror nog att många avdrag som diskuteras både här på forumet och IRL skulle kunna betraktas som myter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Posted April 29, 2004 Author Report Share Posted April 29, 2004 Okej. man bugar och bockar. Då får vi se vad jag gör. I papperet jag fått finns det flera förslag på avdrag man kan försöka att göra men det känns ju minst sagt lite oroande att höra att man kan drabbas av skattetillägg om de tycker att man försökt fiffla. Ringde även skatteverket för att höra vad de hade att säga, fick prata med en kvinna som inte verkade ha jättekoll men hon hävdade i alla fall att de enda avdrag som kunde komma ifråga var eventuellt för övriga utgifter om jag för just min befattning varit tvungen att för egna medel köpa något som försvarsmakten inte tillhandahöll samt något om att förmånen av fri kost och hemresa som skulle vara skattefri. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaDet94S Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Testa att gör avdrag för dubbelt boende, och grundsumman. Får du avslag på detta så är det inte så mkt mer kring detta... Här kan du läsa lite mer om detta: http://www.skatteverket.se/broschyrer/354/35413.pdf Gör man avdrag för dubbelt boende under utlandsvistelsen och man blir kollad i deklarationen kan man åka på att betala (straff)skatt för den summan man yrkat avdrag på. Tro mig.. Been there, done that! Skattemyndigheten räknar det då som en inkomst som man inte har deklarerat innan och lägger då på en skatt på det hela... Slutade med att man fick pröjsa några tusen extra i skatt... Däremot kan man göra avdrag för dubbelt boende under tiden man är i Sverige... Alltså under utbildning, väntan på rotation och under leave. Alla resor går utmärkt att dra av, samt går det att göra ett schablonavdrag på 350kr/mån för telefonsamtal från missionsområdet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts