Klargplutte Posted April 28, 2004 Report Share Posted April 28, 2004 Aftonbladet Det ser ut som dom tagit sig samman och gjort det ända rätta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted April 28, 2004 Report Share Posted April 28, 2004 Låter ju bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aron Posted April 28, 2004 Report Share Posted April 28, 2004 Intressant, avgörs dock inte förrens 2008 enligt NRK. /Aron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted April 28, 2004 Report Share Posted April 28, 2004 (edited) SAAB har inte ens en slutoffert till Norge och har heller inte blivit tillfrågade av Norska statsmakten. Så därför... När norge sommaren 2002 gick med i JSF ( F35 ) och lade ut runt $140 Mill trodde de att de skulle få sin beskärda del av utveckling/produktion av delssystem av dess avionik. De har fått relativt lite att jobba och är lite"skuffet" över detta. Danmark som tillhör en "högre" klass i projektet har fått mer och viktigare projekt. Detta har lett tilla att de nu börjat knorra och hotat med att dra sig ur helt. Finns väldigt liten förståelse för detta på andra sidan då de är föga imponerade över det "value for money" index som de fått från norska försvarsindustrin ( hoppas det inte är lika illa som hos brittiska MoD.....brrrrrrr). De är heller nog inte så där jätteglada över att Norge samtidigt är aktiva inom Typhoon ( Eurofighter) projektet (kan tänka mig att brittiska MoD tycker de är högeffektiva). Det här utspelet från vissa politiker samt ordföranden i norska försvarsutskottet bör än så länge tas med en nypa salt. Det kan lika gärna vara ett försök att dra till sig uppmärksamhet. Jämför tex med hockeyspelare i NHL: "Jag funderar på att komma hem till Elitserien i höst" vilket bör läsas "Jag har inte en tanke på att åka hem men vill ha mer pengar i plånboken". Det är rätt passande att kasta in JAS i denna debatt. Dock ser jag det som intressant och inte helt omöjligt. En rolig detalj är att på en affisch för 60års firandet ( Flygdag) av norska flygvapnet är det inte en F16....utan två Gripar. Några avdelningar i Linköping blev nog lite gladare idag iaf. Edited April 28, 2004 by Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 28, 2004 Report Share Posted April 28, 2004 (edited) Håller med Danne. Det är förmodligen gnäll för att få mer av kakan JSF-projektet. Skulle vara intressant om de menar allvar. Vilka alternativ skulle Gripen tävla mot? Moderniserade/nya F-16 som säljs "nästan gratis"? Som gammal brukare av systemet har de ju erfarenhet, utbildning mm på kärran redan. Borde vara det mest attraktiva alternativet pengamässigt. JSF? De är redan med på ett hörn. Men är maskinen för dyr? Ligger leverans för långt fram i tiden? Eurofighter? Även här är norrmännen med på ett hörn. Liksom ovan är frågan om den är för dyr och om leverans sker detta århundradet? Gripen skulle kunna sälja på att vara billigare JSF/EF2000 samt att den inte är F-16. Sen borde den väl gå att fås levererad relativt snart. /E Edited April 28, 2004 by Erik_G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted April 28, 2004 Report Share Posted April 28, 2004 Det här utspelet från vissa politiker samt ordföranden i norska försvarsutskottet bör än så länge tas med en nypa salt. Det kan lika gärna vara ett försök att dra till sig uppmärksamhet. Jämför tex med hockeyspelare i NHL: "Jag funderar på att komma hem till Elitserien i höst" vilket bör läsas "Jag har inte en tanke på att åka hem men vill ha mer pengar i plånboken". Det är rätt passande att kasta in JAS i denna debatt. En jäkligt bra analys. Men jag upphör aldrig att förvånas över att journalister aldrig kan förmås att göra den typen av enkel källkritik i fall som dessa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted April 28, 2004 Report Share Posted April 28, 2004 Det ingår inte i deras jobb, källkritik säljer inga lösnummer . Slutsats: Gå inte till kvällspressen för initierade artiklar, särskilt kul är det med alla skrönor (som funnits publicerade i "råttan i pizzan" sen stenåldern) som publiceras hejvilt i kvällspressen, kan erinra mig både ett och annat sådant tillfälle under de senaste åren.. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 JAS ev. klart för Brasilien, troligen klart idag, eller inom de närmaste dagarna. Källa DagensIndustri Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 JAS ev. klart för Brasilien, troligen klart idag, eller inom de närmaste dagarna. Källa DagensIndustri "Det kan också vara så att brasilianska regeringen kallar till sig alla som varit med i anbudsgivningen för att ge något slags besked. Det har vi sett vid affärer i andra länder", säger Peter Larsson, informationschef på Saab Aerospace, till TT." Du bör inte lägga stor vikt vid Maggans utlåtanden.... Vi får vänta och se helt enkelt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 JAS ev. klart för Brasilien, troligen klart idag, eller inom de närmaste dagarna. Källa DagensIndustri "Det kan också vara så att brasilianska regeringen kallar till sig alla som varit med i anbudsgivningen för att ge något slags besked. Det har vi sett vid affärer i andra länder", säger Peter Larsson, informationschef på Saab Aerospace, till TT." Du bör inte lägga stor vikt vid Maggans utlåtanden.... Vi får vänta och se helt enkelt.... Sant. klart i mitt inlägg/kommentar borde bytas ut till "ev. besked" istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Länder som utsett sig som vinnare av Brasilienordern: 1) Frankrike: Har tagits upp två gånger i nationell press att en underteckning varit nära 2) Ryssland: Gått att läsa i nationell press samt internationell fackpress att provflygförarna uppskattat Su 35 och att de lobbat för denna maskin. It Ain´t over. til the fat lady sings...... Så Maggan....sjung lite Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Ja, man får ju inte glömma att Finland, Polen och Österrike alla har valt Gripen minst tre gånger vardera innan de slutligen valde något annat. Vad beträffande Österrike, så är det väl inte uteslutet att de väljer Gripen ytterligare en eller ett par gånger Skulle dock Norge och Brasilien välja Gripen så är det nog väldigt positivt för flygplantypens fortlevnad och vidareutveckling. Att Gripen varit "shortlisted" och en av kanske två, tre kandidater vid varenda upphandling de varit med om (som jag känner till iallafall) är väl om inte annat positivt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaelgannon Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Det här utspelet från vissa politiker samt ordföranden i norska försvarsutskottet bör än så länge tas med en nypa salt. Det kan lika gärna vara ett försök att dra till sig uppmärksamhet. Jämför tex med hockeyspelare i NHL: "Jag funderar på att komma hem till Elitserien i höst" vilket bör läsas "Jag har inte en tanke på att åka hem men vill ha mer pengar i plånboken". Det är rätt passande att kasta in JAS i denna debatt. Så väldans klockren metafor. * Vill också vara lika bra på att komma med såna metaforer* Ska tillägas att jag tänkte samma sak. De är lite putta på USA och hotar med att köpa Gripen istället men att det hela egentligen handlar om att de försöker få en lite större bit av kakan (den goda utvecklingskakan med vanilj och blåbär) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Får väl bara hoppas då att amerikanarna visar lite stake och säger - "Buy that damn Griffin-plane then!!!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Jaha vad hände? Skulle inte Maggan WineMountine få besked om JAS till brasilien för nån dag sedan? Eller var det bara så att hon hade inte en aning om vad hon prata om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal_oldpc Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 SAAB: BRASILIEN KAN SKJUTA PÅ GRIPENBESLUT - TIDN (Direkt) 2004-05-07 22:59 STOCKHOLM (Direkt) Brasilien kan komma att skjuta på sitt beslut att köpa nya stridsflygplan. "Det har inte tagits något beslut om flygplanen ska köpas i år eller nästa år", uppger Brasiliens planerings- och budgetminister Guido Mantega i en intervju i Sao Paulo, skriver Bloomberg News. Bland de stridsflygplan som deltar i anbudsgivningen finns Saabs JAS 39 Gripen./MT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted December 3, 2005 Report Share Posted December 3, 2005 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=109602 Regjeringen varsler omkamp om kampfly-kjøp Regjeringen vil ha politisk omkamp om hvilke kampfly som skal erstatte dagens F16-jagerfly. - Dermed har Lockheed Martin oppført seg som om Norge kjøper av dem uansett. Og konkurrentene har ikke vært så opptatt av Norge som de ellers ville ha vært. For oss er det nå et poeng i seg selv å understreke at konkurransen ennå er reell, sier Barth Eide. Han sier regjeringen vil legge industripolitiske argumenter til grunn, og ikke utenrikspolitiske forhold, når avgjørelsen skal tas innen 2008 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts