Jump to content

Markpluton istället för FBJ

Recommended Posts

När vi var på infohelg på FBJS i helgen fick vi reda på att hälften av oss skulle utbildas till markpluton istället för FBJ. Kaptenen sa att utbildningarna ser i stort sett likadana ut, men att markpluton är mer prioriterat inom FM. Utbildningarna skulle vara identiska det första halvåret, för att sen skilja sig lite andra halvåret, markpluton skulle t ex få mindre vinterutbildning, men lite MP-utbildning istället. Dom skulle också få vara med i både arméns och flygvapnets slutövning. Han sa dessutom nåt om att markpluton ligger på divisionsnivå medan FBJ ligger på bataljonsnivå.

Någon som vet något mer?

lite MP-utbildning

Vad menar de med det? Är ju ingen större menig med MP-utb om man inte tar MP-examen och det är ju ett helt företag. Även om man har MPs juridiska kunskaper kan man ju inte, utan att vara tillförordnad MP, ingripa i alla, ofta gråzons-, situationer.

Visserligen är ju MP grymma på eskort och annat, men det är väl ingenting som FBJ sysslar med i nån större utsträckning.

Rätta mig om jag har fel.

• Forumsledning

Markplutonen är det förband som kommer övas under samma förutsättningar som Flottans "Säkpluton sjö" och Arméns MP(J). Detta är i stort sett ett fredsförband som jobbar i fred mot de hotbilder som finns då. Viljan är att alla de här förbanden ska få MP-examen, dock finns varken resurser eller tid till det. Men de kommer säkert att peta lite på just MP-utbildning.

Denna nya organisation är under försök.. eller kommer iaf att bli, något år framöver, och utbildning och mer detaljerade uppgifter kommer skifta och förändras. FM hoppas på att de kan få fram en ny typ av förband som senare fastställs och kommer kunna ersätta de gamla säkerhetsförbanden.

Kapten sa att större delen av oss skulle hamna i markplutonen ;) ..

Personligen vill jag hellre bli FBj än bli placerad i en markpluton, fast markplutonen har det nog roligare med mera pang pang.. som jag förstod det.

Men det är bara att göra det bästa av situationen oavsett vart man blir placerad.

Kommer denna markpluton vara något mellanting mellan Flygbassäk och FBJ eller en Flygbassäk pluton med grundläggande MP utbildning?

10 månaders utbildning för alla där också som på Fbjs?

Någon som vet hur många som ska placeras på markpluton ?

40personer tror jag det var som skulle placeras där, sen får dom som blir över bli FBJ. Egentligen skulle 40pers vara på markpluton och 50 på FBJ, men eftersom det har blivit mer avhopp än beräknat fylls markpluton på först.

Gorg:

Vår kapten sa att det kommer vara nästan identiskt med FBJ-utbildningen, första halvåret skiljer sig ingenting... och den är 10månader.

Edited by J Lo

Vår kapten sa att det kommer vara nästan identiskt med FBJ-utbildningen, första halvåret skiljer sig ingenting... och den är 10månader.

Det uttalandet försöker nog få folk att inte grina ihop fullständigt om de placeras på markplut. Att första halvåret skulle vara i det närmsta identisk är nog en sanning med kraftig modifikation - tyvärr.

Säkpluton-Mark (FBJ,MPJ utbildar) är den enhet som tillsammans med Säkpluton-Sjö (bassäk utbildar) ska vara grundstommen i det nya säkerhetsförbandet man försöker utveckla Säkbat. Vad jag förstår så kommer en pluton bestå av 8 patruller, 4 inriktade mot jakt (har hund) och 4 mot underättelseinhämtning (spaning för den som inte vet), utbildningen skall i stort sett likna den som tidigare bedrivits på FBJ och MPJ plutonerna då de är dessa man hämtat erfarenheter ifrån. Hur detta kommer ske i slutändan får väll framtiden utvisa. Men vad jag förstått det som så kommer säkbat att var ett prioriterat förband.

Det uttalandet försöker nog få folk att inte grina ihop fullständigt om de placeras på markplut. Att första halvåret skulle vara i det närmsta identisk är nog en sanning med kraftig modifikation - tyvärr.

Kan stämma.. Men enligt vår utbildningsplan så utbildas alla som FBJ:are första halvåret, varpå vi delas upp på våren.

De som blir placerade i markplutonen får även bära den gröna baskern, och ett egen utbildningstecken var (kanse) på gång.. (likt FBJ, KJ, FJ). Samt slutövning med armen. :D

Kapten sa vidare att förbandet var prioriterat till 110% och att det skulle överleva alla nedskärningar..

Fast som FM ser ut idag vet man varken ut eller in.. ;)

Kapten sa vidare att förbandet var prioriterat till 110% och att det skulle överleva alla nedskärningar..

Fast som FM ser ut idag vet man varken ut eller in..  ;)

Tja med tanke på att de redan har bantat bort en av de två planerade Markplutonerna på F7(samt en FBJplut och en FBSplut) så skall man nog inte hålla andan....

Någon som har koll på hur experiment-åren varit med andra försöksförband??

Är det vettiga grejjor? Det är ju fortfarande befäl från FbjS, så de kan säkert sitt jobb, men ändå? Bara flum eller kul försöksverksamhet?

Hur har det t.ex. varit med säkpluton sjö?

//SNAFU

Säkpluton-Mark (FBJ,MPJ utbildar) är den enhet som tillsammans med Säkpluton-Sjö (bassäk utbildar) ska vara grundstommen i det nya säkerhetsförbandet man försöker utveckla Säkbat. Vad jag förstår så kommer en pluton bestå av 8 patruller, 4 inriktade mot jakt (har hund) och 4 mot underättelseinhämtning (spaning för den som inte vet), utbildningen skall i stort sett likna den som tidigare bedrivits på FBJ och MPJ plutonerna då de är dessa man hämtat erfarenheter ifrån. Hur detta kommer ske i slutändan får väll framtiden utvisa. Men vad jag förstått det som så kommer säkbat att var ett prioriterat förband.

Men vad händer med FBJ då? Kommer dom finnas kvar med samma uppgifter eller?

Men vad händer med FBJ då? Kommer dom finnas kvar med samma uppgifter eller?

Ja dom kommer finnas kvar, det kommer utbildas en pluton med FBJ, men om t ex avhopp skulle bli stora på markpluton så kommer det att tas av denna FBJ-pluton för att fylla på markplutonen med. Så det kommer inte bildas lika många FBJ detta år som tidigare år.

Guest Obi wan K

FBJ kommer ännu mer att gå mot att vara ett rent underrättelseförband. Flygbassäk har uppgifter som MP och säkpluton sjö har idag och som FBJ hade tidigare. Men sedan kommer markpluton säk att utbildas vid FBJS, de kommer att vara mer inriktat mot säkbat och likna MP.

FBJ är fortfarande den rörliga spaningsresursen för flybasbataljonen och kommer att förbli det.

Markplutonen skulle ha enbart 4 veckors vinterutbildning mot FBJ:s 6, de resterade två skulle markpluton ha MP-utbildning.

Mark-pluton grupperns skulle även bestå av 8-10 man, dubbla uppsättningar av allt (stf. gruppchef, 2 ksp, 2hf etc.)

Mark-plutonen låg på divisionsnivå sa man också, vad det nu betyder.

Och förbandet var mycket prioriterat från politikerhåll.

Mark-pluton grupperns skulle även bestå av 8-10 man, dubbla uppsättningar av allt (stf. gruppchef, 2 ksp, 2hf etc.)

Har man även farbare eller grg i gruppen?

I så fall borde det i princip innebära en återgång till organisationen i basbat85 (2 grpch/stf, 2 hf, 2 ksp/grg, 2 farb/sjvm).

Mark-plutonen låg på divisionsnivå sa man också, vad det nu betyder.
Armén består av endast en division, 1.mekdiv. Detta innebär sannolikt att markplutonen (eller hela säkbat) är ett förband direkt underställt divisionschefen trots att det tillhör FV (men är trots allt ett markstridsförband). Edited by 106

Armén består av endast en division, 1.mekdiv. Detta innebär sannolikt att markplutonen (eller hela säkbat) är ett förband direkt underställt divisionschefen trots att det tillhör FV (men är trots allt ett markstridsförband).

Ja så borde det ju bli då markplutonerna kommer från både armén och FV, samt sjöplutonerna från marinen.

Vad jag har hört om markpluton från arméns (mpj) håll så kommer det inte finnas grg i grupperna och det borde ju även stämma med den pluton FBJ ska utbilda.

(1 grupp delad på 2 patruller : grpch, Signalist (2st), Hundförare(2st?), Prickskytt(PSG90), KSP(2st) (90 eller 90B och en 58 vid behov), Stf grpch , Säkman (Ak5+M203 ?).

Men vad jag förstått det som så ska även rena underättelsegrupper utbildas och hur dessa ska se ut vet jag inte alls, någon?

Kommer MPJ bli säkpluton-mark i framtiden, medan MP kommer förbi MP, eller?

Det är så jag har förstått att det kommer bli, MP behövs ju fortfarande som eget förband deras uppgifter är ju inte samma som MPJ:s eller säkbats.

MP-komp finns kvar som egen enhet, medan MP-skvadron försvinner.

Guest matte

Ok lyssna upp nu!

Vi har skrivit om detta fler gånger innan.

Säkbat är ett förband. I säkbat finns bland annat säkpluton mark och säkpluton sjö. Säkpluton mark ska utbildas på flera ställen. Bland annat F7 och LG.

Säkbat rent organisatoriskt inget som helst att göra med...Basbat 04 som är FV:s förband för att få upp flygplan i luften.

I basbat04 ingår Flygbasjägarpluton och Flygbassäkpluton. Dessa plutoner ska inte ersättas av säkpluton mark.

Däremot är det, som ni säkert redan vet, brist på befäl och värnpliktiga. Så FM klarar just nu inte av att producera säksoldater till både Säkbat och Basbat 04.

Alltså ställer man in utbildningen av vissa förband och prioriterar andra.

Men blanda inte ihop flygbassäk/flygbasjägar soldater med säkpluton marksoldater för de har inget att göra med varann!

Edited by matte

Men blanda inte ihop flygbassäk/flygbasjägar soldater med säkpluton marksoldater för de har inget att göra med varann!

Det har de ju uppenbarligen, eftersom alla vi rycker in som FBJ, och kommer under 7-8veckor utbildas till FBJ, men efter dessa veckor kommer en uppdelning ske som betyder att en Säkpluton markpluton och en flygbasjägarpluton utbildas...

Guest matte

Ja men va ....

- Flygbasjägarna tillhör FV:s krigsorganisationen Basbat 04.

- Säkpluton Mark tillhör Säkbat som är försvarsmaktsgemensam.

Att sedan Flygbasjägarsoldater och säkpluton marksoldater råkar utbildas på samma regemente/flottilj, det är en helt annan sak.

De som är Flygbasjägarsoldater är öronmärkta för FV och basbat 04.

Säkpluton marksoldater är öronmärkta för Säkbat.

För basbat 04 gå in på Fv:s hemsida och

http://home.swipnet.se/peters_flygsidor/basforba.htm

För säkbat gå in på:

http://www.markop.com/htm/taktikhandlingar.htm

Precis som matte säger (bra klargörande)!

FV-Basbat kommer fortfarande att behöva FBJ plutoner, därför kommer det fortsätta utbildas sådana parallelt med Säkplutonerna(mark) ,

som ska utbildas vid 3 st förband enligt presentationen.

(fick se den presentationen i lumpen 2002 ska bli intressant att se hur säkbat utvecklas)

Arvförbanden till Säkplutonerna är Bassäk,MP-skvadron och FBJ plutonerna.

FBJ kommer alltså finnas kvar (i basbat04) däremot så kommer MP-skvadronerna och Bassäk att försvinna eller är jag ute och snurrar?

Vad skillnaden mellan säkplutonmark och FBJ plutoner (och naturligtvis även MPJ-plutoner) kommer att bli ska bli intressant att höra, en del skillnader bör ju föreligga.

Jag ryckern in nu som MP/Säk i aug på andra skvadron. Hur kommer jag nu då placeras vidare? blir det antingen jakt eller spaning?

Hur skiljer dem sig mer exakt förutom att den ena har hund och så, är utbildningarna likartade?

MVh Peter

Förstår fortfarande inte riktigt... Kommer Säkpluton-mark som utbildas på LG fortfarande bli riktig MP eller kommer de bara få lite "MP-utbildning" (vilket förefaller vara fallet för de Säkplutoner som FV utbildar)? Kort sagt, kommer de ta MP-examen och få MP-leg?

Även i fortsättningen kommer de som utbildas på LG få MP utbildning och bli förordnade militärpoliser, det som ändras är väl bara taktiken och arbetsmetoderna.

Men MP utbildningen behövs ju för att kunna agera i gråzonen mellan krig och fred.

• 2 months later...

Kan man söka till markplutonen (på F7/FBJS) när man är och mönstrar, eller får man söka till FBJ för att sedan bli placerad där (på markpluton)? Informationen är väldigt knäppthänt både på Lumpen.nu och på F7´s hemsida (som förövrigt legat inaktiv sen maj).

Finns markplutonen någon annan stans än på f7?

Det har de ju uppenbarligen, eftersom alla vi rycker in som FBJ, och kommer under 7-8veckor utbildas till FBJ, men efter dessa veckor kommer en uppdelning ske som betyder att en Säkpluton markpluton och en flygbasjägarpluton utbildas...

säker på att du inte blandat ihop de 7-8 veckorna med GSU:n ?