Jump to content

Viggenplan flög för lågt - sex brännskadade


LRRP

Recommended Posts

Viggenplan flög för lågt - sex brännskadade

Sex personer på besök på F16 i Uppsala skadades av ett lågsniffande Viggenplan i morse.
Tre av dem har brännskadats allvarligt - en kvinna kan ha livshotande skador.

 

https://web.archive.org/web/20020822094952/https://www.expressen.se/article.asp?id=113027

Edited by henke
bytt länk till arkiverad som funkar
Link to comment
Share on other sites

Lurpen har jobbat arslet av sig hela dagen och har inte haft tid att kolla sånt..... :)

 

Hrmmm, sedan är det ju så att det handlar om flygplan, då borde det ju vara så att den tråden borde vara här.... :cool:

 

Så, teflon Lurp har ine gjort fel.

 

Nu har jag använt min emoticon kvot för någon månad.

Link to comment
Share on other sites

Det låter som om det är en "1 på miljonen" olycka typ. En riktig "freak accident", mycket tråkigt för piloten :(

Frågan är om han sätter sig i ett plan igen ???

Frågan är om FM låter honom sätta sig i ett plan igen pga av publiciteten det skulle skapa.

 

"Oansvarig pilot får flyga vidare"  Typ

Link to comment
Share on other sites

Undrar om det inte låter värre om:

 

"FM sparkar pilot med utbildning för 50 miljoner då de efter X antal år kommit på att han var oansvarig"

 

Om han vill flyga igen själv, kommer han att göra det med stor sannolikhet.

Link to comment
Share on other sites

Målobs: Jag formulerade mig lite otydligt, min tanke var det som LRRP sa i inlägget tidigare. Frågan är liksom om han vill sätta sig i en viggen igen. Tråkigt dock om han får ett liv på sitt samvete... :(

 

Hämtat på Svenska Dagbladet's hemsida:

 

"En kvinna i 20-årsåldern fick mycket allvarliga skador.

 

- Vi tror att hon kommer att klara sig, men vi vet inte ännu. Det går inte heller att säga om hon får några framtida men, säger Claes Juhlin, kirurg vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.

 

Kvinnan brändes av jetstrålen. Men den allvarligaste skadan fick hon när tryckvågen kastade iväg henne. Vilken vill inte läkarna ännu gå ut med. Kvinnan opererades under eftermiddagen.

 

Enligt en sjukhuskommuniké var läget fortfarande oförändrat för kvinnan på kvällen."

 

Hela artikeln finns här : http://www.svd.se/dynamiskt/Inrikes/did_2379603.asp

Link to comment
Share on other sites

Håller med LRRP. Stridspiloter växer ju inte precis på träd...men det blir nog en hel del möten för pilotens del.

 

Man får hoppas att alla skadade kommer ut utan bestående fysiska men.

Link to comment
Share on other sites

Det är faktiskt ren bulls**t att kvinnan skulle vara allvarligt skadad. Hon fick samma lätta brännskador som övriga i sällskapet (som på sin höjd ger en rodnad i hyn som men) men råkade slå axeln ur led när han slogs omkull på marken. En axel ur led ser inte jag som en livshotande skada även fast media alltid tycks göra det i sin jakt på rubriker....

Link to comment
Share on other sites

Maskirovka: du menar på fullt allvar att Akademiska sjukhuset i Uppsala skulle ljuga då.

Det handlar om två olika kvinnor i gruppen (3 kvinnor och 4män), den ena har fått axel'n ur led och den andra ligger på op-bordet. :D

 

"Ytterligare en kvinna och en man fick allvarliga brännskador.

 

- Ungefär en tredjedel av deras kroppsyta är utsatt för brännskador. Om skadorna läker okomplicerat behöver de två till tre veckors sjukhusvård, säger plastikkirurgen Anders Hedlund, som inte tror att de kommer att behöva göra några operationer."

 

Det är väl lite bortkastade vårdresurser om dem nu bara har lätta brännskador som bara ger en rodnad i hyn :)

Nä i det läget väljer jag att tro på läkaren och inte på dig Maskirovka :sneaky2

Link to comment
Share on other sites

Re: Nifelhel:

 

När det gäller vad aftonblaskan och x-pressen skriver så brukar jag ofta sortera ut det mesta i deras alster som osanning och försöka dra mina egna slutsatser baserade på egna erfarenheter. Nu verkar du iofs ha veta betydligt mer än jag i detta fall då jag bara har läst detta forum samt nämnda tidningsdrakar så min slutsats må väl ha varit förutfattat. Mea Culpa isånafall :)

 

Men...det skulle inte förvåna mig om den allvarligaste skadan skulle visa sig vara en en axel ut led och media har målat upp det som en världskatastrof i brist på andra nyheter.

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig om att aftonsnusket och expressen är riktiga ordbajsartidningar. Svenska dagbladet m.fl. är mer seriösa och är inte så "snask"-inriktade-sälja-många-nummer typ. Sen brukar dem iofs måla fan på väggen....

Men vi får väl se hur det hela utvecklar sig :)

Link to comment
Share on other sites

Maskvodkan har tyvärr hur fel som helst. Kvinnan har mycket allvarliga skador, men av naturliga skäl håller UAS inne med den informationen tillsvidare. Jag tänker inte tala om vad men om några dagar är det ändå ute i pressen.

Link to comment
Share on other sites

Som en kommentar till Maskirovkas oigenomtänkta inlägg.

 

Klippt från Uppsala Akademiska Sjukhus hemsida:

 

"Tillståndet den 27 juni för de skadade i olyckan vid flygflottiljen

 

Tre patienter vårdas fortfarande vid Akademiska sjukhuset efter olyckan vid F16 för en vecka sedan.

 

Den kvinna som skadades mest har fortfarande allvarliga skador, men hennes situation fortsätter att stabiliseras. Hon vårdas i respirator.

 

Tillståndet för en man med omfattande medeldjupa brännskador är fortsatt stabilt.

 

Båda vårdas på brännskadeintensiven.

 

En kvinna med mindre allvarliga skador vårdas fortfarande på vårdavdelning.

 

Kommunikén lämnad 15.40."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...