Jump to content

Telefonförsäljare


JTS

Recommended Posts

Jag jobbade för ett tag sedan som telefonförsäljare. Något som ibland kan vara väldigt posetivt när det gäller hanteringen av sådana när de ringer. Man märker liksom när de har haft en dålig dag och då kan man ju offra sig för att lyssna lite extra noga, eftersom man vet hur viktigt det är för dem med ett bra samtal (ja, jag har lite sympati kvar). Men en sak jag verkligen inte klarara av är dom som, när de inser att loppet är kört går från att vara trevliga och förstånde till att vara otrevliga idioter som verkar tro att de kan skrämma kunden till att säga ja.

 

Jag hade en rätt rolig insitent med en av den typen på malmö central, det var en av Tele2s killar, så egentligen inte telefonförsäljning... eller ja bara en annan typ, men minst lika irriterand. Ni som bor i Malmö eller är på centralen ofta vet var de brukar stå och vet att när det är mycket folk kan det vara svårt att ta en omväg runt där de står, speciellt om man skall till bankomaterna.

3 el 4 personer går förbi säljaren utan att svara. Så han bestämer sig för att köra "touch" metoden på nästan, dvs att lätt röra vid denna för att få dens uppmärksamhet (väldigt vanlig som dom som jobbar åt Amnesty el geenpeac). Tyvärr för mig är jag nästa person... Han får min uppmärksamhet genom att ge mig en klapp på axeln, när han ser att jag vänder mig för att se vad fan killen höll på med (hans klapp var några gram under ett lättare slag), killen ha nu dragit sig tillbaka till disken och vinkar åt mig att jag skall komma dit, avståndet är ca 1,5m. Jag skakar på huvudet och bröjar gå, hade nu killen varit smart hade han fattat att jag inte var intresserad, tyvärr var han inte det så han tar ett steg fram och petar till mig med handen på armen, och nu börjar konversationen S=säljare C=Jag

 

S: Kom igen, jag skall vissa dig en sak.

C: Nej jag är inte intresserad. (fortfarande rätt lung)

S: Nej, det är klart du inte är, jag har ju inte berättat något för dig. (hade han haft en något mer engagerad ton där så hade han fångat mig)

C: Nej tack. Fortfarande inte intresserad.

S: Okej, men kan du iallafall svara på vad du har för abnomemang?

C: Ja, jag har Telia (Jag vänder mig och går.)

S: Ohhh en rikeman, (sen mumlar han... lågt, men inte tillräckligt lågt) kanske skulle köpa lite snyggare kläder då...(Jag hör kommentaren och bestämmer mig för att jag skall trycka till honom där det gör ondast för en säljare... precis på gränsen till en lyckad affär. Så ajg stannar och vänder mig om.

C: Okej, jag har lite bråttom, så vad har du.

S: Ringer du mycket?

C: Ja, det blir en del på en månad ja.

S: Vet du ungefär hur mycket du ringer för.

C: Nej inte exakt, men det blir några timmar per dag, det blir det.

S: Så du har rätt höga mobilräkningar.

C: Ja svarar jag. Men...

S: SMSar du mycket?

C: Nja det blir några i veckan, men mest ringer jag.

(Några minuters snacka om deras olika abonemang och vilket som skulle passa mig.

C: jag jobbar i danmark, så rätt mycket av mina samtal är till danska nummer, men också en del till svenska.

S: Okej, då har vi detta tillvalet (som jag har glömt namnet), då kostar det xxx per minut och xxx per sms även när du är i danmark, och normal samtalstaxa till sverige.

C: okej, det låter bra, men det är tyvärr sämre än det jag har, eftersom... (minns nu att han avbröt mig när jag svarade på frågan om min räkning)

S: (som tydligen inte riktig fattade piken), Okej. Men hur mycket ringer du?

C: I tid eller?

S: Ja, om du kan räkna ut det.

C: Ja... det blri väl typ en 25-30h veckan.

S: Och du har telia. som har xxx i minutkostnad? Då blir det rätt dyra räkningar.

C: Ja, men...

S: Hur kan det då vara bättre än detta. (Nu har han anlagt en "är du en idiot eller bara korkad ton på rösten) xxx per minut, xxx per sms, grattis inom tele2...

C: Ja, det är säkert jätte bra, men det är tyvärr inte bättre än det jag har idag.

S: Nähe (sagt med en ton som rätt kraftigt informerade mig om att han tyckte jag var en idiot), får jag fråga vad det är du har för abonemang då?

C: Ja visst. Jag är Ansvarig för internetsäkerhet på telia i danmark, så mina mobilräkningar betalas av telia.

han säger något jag inte tänker upprepa.

 

Jag går där ifrån lite nöjd... speciellt som man har ett tele2 abonemang och jobbar åt Bosch...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 152
  • Created
  • Last Reply

Jag kunde inte låta bli heller.

Jag: mitt förnamn

Telesäljare: hej jag söker alla mina namn

Jag: han är inte tillgänglig

Telesäljare: Nähä, när blir han det

Jag: Tja, det beror lite på utskrivningsnämnden på Säters sjukhus

Telesäljare: Klick .....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...