Nestor Posted April 26, 2004 Report Share Posted April 26, 2004 Vad är det som spiggen används till? Är det smygande inhämtning eller smuggla attackdykare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted April 26, 2004 Report Share Posted April 26, 2004 Officiellt som övningsubåt och målubåt för ubåtsjaktsövningar. Har sett den både i vattnet (höll halvt som halvt på att köra över den) och upplagd på torra land. Kan inte minnas att jag såg någon typ av urstigningssluss eller liknande som behövs för att få ut dykare, men det kan ju vara en feluppfattning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted April 26, 2004 Report Share Posted April 26, 2004 Har för mig att de släpade dit den på en båtmässa för ett par år sedan. Tyckte inte heller att jag såg någon sluss, men iofs lär de ju inte måla en stor pil med texten "urstigningssluss". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
konan Posted April 27, 2004 Report Share Posted April 27, 2004 Finns det några bilder på denna skapelse eller blir MUST arga på en om man visar sånt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Störoperatören Posted April 27, 2004 Report Share Posted April 27, 2004 Ja det finns det. Bland annat här: http://www.mhsk.mil.se/photo.php?id=72364&nid=21514 http://www.ubatsvapnet100.com/gal_album.asp?folder=105 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter_PB Posted April 27, 2004 Report Share Posted April 27, 2004 Kommer ihåg från Amfbat-filmen (ni vet den där Sauk säger "Framtiden - Vad är det egentligen") att man i de sista "action-shotsen" ser attackdykare som slussas ut från någon SBS-liknande farkost. Är det något svenska A-dyk använder sig av? Beskrivning: Som en torpedliknande (tvåsitsig) farkost..Vill inte röja några direkt försvarshemligheter, men visar de den i en liten propagande/demonstrationsfilm så antar jag väl att det är rätt offentligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted April 27, 2004 Report Share Posted April 27, 2004 (edited) Span/A-dyk har från tid till annan provat och mixtrat med diverse olika leksaker. Jag har sett dem mecka med så väl jet ski som någon typ av combo av en RIB och en undervattenstorped. Edit: UndervattensMOped (finns väl inga övervattenstorpeder) Edited April 27, 2004 by EO4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pbmin Posted April 27, 2004 Report Share Posted April 27, 2004 Spiggen används flitigt av Min-pluton på Amfbat för simulerad ubåts jakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 27, 2004 Report Share Posted April 27, 2004 (finns väl inga övervattenstorpeder) Nja, det har funnits. Från början kallades nämligen robot för lufttorped. Förövrigt har man även provat att skjuta ut folk ur topedtuber och liknande, tydligen var inte tryckförändringen helt angenäm för öronen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted April 27, 2004 Report Share Posted April 27, 2004 Spiggen används flitigt av Min-pluton på Amfbat för simulerad ubåts jakt. Förlåt en föredetting från den tiden då kvinnor var kvinnor och amfibiekåren hette Kustartilleriet, men hur jagar minplut ubåtar? Med Grg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted April 27, 2004 Report Share Posted April 27, 2004 (edited) @EO4 Ubåt---------Mina Ubåt--------Mina Ubåt-------Mina Ubåt------Mina Ubåt-----Mina Ubåt----Mina Ubåt---Mina Ubåt--Mina Ubåt-Mina (PB Min trycker på en knapp eller en sensor reagerar) "Hoppsan det läcker lite här framme, och knakar i skrovet göre åsså..." (Fritt översatt från Ryska) GMY ;) Edit: Självklart är det Ubåten som rör på sig.. bidde inte så när inlägget publiceras.. Edited April 27, 2004 by Rokare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted April 27, 2004 Report Share Posted April 27, 2004 Har vi verkligen några kontrollerbara mineringar kvar? X antal av minlinjerna har ju tagits upp.. Eller är det "rörliga" minsystemet (M9?) också kontrollerbart? Upprättar man i så fall någon slags provisorisk minstation i o-plats motsv? Måste erkänna att jag har dålig koll på Amf nuvarande minsystem.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted April 27, 2004 Report Share Posted April 27, 2004 Men hur hittar man ubåten? Minplut sitter väl inte på hydrofonprylar? Eller funkar det bara i så pass grunda vatten att man "ser" ubåten via bogsvall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted April 27, 2004 Report Share Posted April 27, 2004 Men hur hittar man ubåten? Minplut sitter väl inte på hydrofonprylar? Eller funkar det bara i så pass grunda vatten att man "ser" ubåten via bogsvall? Minplutonen har även materiel och förmåga att bedriva undervattensspaning med "sonar 618". Källa: Fantastiska Internet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted April 27, 2004 Report Share Posted April 27, 2004 Kommer ihåg från Amfbat-filmen (ni vet den där Sauk säger "Framtiden - Vad är det egentligen") att man i de sista "action-shotsen" ser attackdykare som slussas ut från någon SBS-liknande farkost. Är det något svenska A-dyk använder sig av? Beskrivning: Som en torpedliknande (tvåsitsig) farkost..Vill inte röja några direkt försvarshemligheter, men visar de den i en liten propagande/demonstrationsfilm så antar jag väl att det är rätt offentligt? Jag är nästan 100 % säker på att det är en "atrapp" som används vid övning i bassäng. Det finns nämligen en sådann i simhallen på Amf1 och den är slående lik den i filmen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pbmin Posted April 28, 2004 Report Share Posted April 28, 2004 (edited) Men hur hittar man ubåten? Minplut sitter väl inte på hydrofonprylar? Eller funkar det bara i så pass grunda vatten att man "ser" ubåten via bogsvall? Kan bara säga att det finns ett antal sensorer för detta. Går väl att ta reda på om man vill men jag har skrivit under på att säga nada. Det ingår även en eller två sonarer i Min-plutons materiell. Minorna kan även byggas om till Ok-drift (okontrollerbar). Eller är det "rörliga" minsystemet (M9?) också kontrollerbart? Upprättar man i så fall någon slags provisorisk minstation i o-plats motsv? Helt rätt. I med minorna, fippla med lite inställningar och sensorer, upprätta o-plats med manöverlåda(minstation). Kompletteras ibland med sonar. Grg används för att bekämpa ett fartyg motsv. som redan satts ur drift med en mina. vill ni veta mer så kan jag svara på det mesta bara det inte handlar om teknisk fakta.... Edited April 28, 2004 by Pbmin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jehova Posted April 28, 2004 Report Share Posted April 28, 2004 Vi övade en del mot Spiggen under min GU och senare. Rätt svårupptäckt med aktiva sonarsystem om den inte rörde på sig. Fick höra ett roligt tape där spiggens besättning, inspirerad av Röd Oktober, spelade musik för KA. PBMin, angående "styrboxar". Har/hade ni börjat med notebooks för att styra/övervaka minsystemen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted April 28, 2004 Report Share Posted April 28, 2004 Grg används för att bekämpa ett fartyg motsv. som redan satts ur drift med en mina. vill ni veta mer så kan jag svara på det mesta bara det inte handlar om teknisk fakta.... Blir det verkligen så mycket kvar av målet efter minsprängning att man måste använda grg? Måste vara rätt "lätta" minor i så fall.. Vilka fartyg används för utläggning? Är det bara stridsbåt nuförtiden, eller använder man fortfarande de gamla hederliga MULorna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Spiggen är 100% officell 100% övningsbåt dvs används som målubåt vid olika ubåtsjaktövningar När det gäller att hitta ubåtar så finns det två grundsätt aktiv och passiv sonar passivsonar du lyssnar helt enkelt efter det ljud som en ubåt generar och på så sätt kan den klassiferas (går givetvis lika bra att lyssna på ljud efter ytfartyg) aktiv fungerar ungefär som en undervattensradar, nackdel kortare räckvid än passiv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 Minplutonen har även materiel och förmåga att bedriva undervattensspaning med "sonar 618". Källa: Fantastiska Internet Ops, det där borde jag ha vetat som gammal båtchef i ett amfibiekompani. Har inget minne av att Minplut hade sonar på min tid, men jag är väl åderförkalkad av alla representationsmiddagar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 aktiv fungerar ungefär som en undervattensradar, nackdel kortare räckvid än passiv Plus att man omedelbart röjer sig för alla i närheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pbmin Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Blir det verkligen så mycket kvar av målet efter minsprängning att man måste använda grg? Måste vara rätt "lätta" minor i så fall.. Vilka fartyg används för utläggning? Är det bara stridsbåt nuförtiden, eller använder man fortfarande de gamla hederliga MULorna? När jag låg inne så användes enbart stridsbåtarna. Med en mina avser man inte att spränga båtskrället i bitar. Om det kommer en stor (storlek finlandsfärja) båt så används minan för att ge den en "bump" och förhoppningsvis knäcka lite axlar i maskineriet. Sen när den börjar avlasta 200 Marinsoldater då åker GRG fram Är det en ubåt så knäcks den om man har tur. Kommer det dock en mindre båt t.ex en Mula så slösar man inte en mina på den utan använder GRG eller ringer Robot. PBMin, angående "styrboxar". Har/hade ni börjat med notebooks för att styra/övervaka minsystemen? Nej jag vet att det testades men inget jag såg under min utb. Finns en kille här på soldf som ligger på minplut just nu. Fråga han...vet tyvär inte hans namn :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Med en mina avser man inte att spränga båtskrället i bitar. Om det kommer en stor (storlek finlandsfärja) båt så används minan för att ge den en "bump" och förhoppningsvis knäcka lite axlar i maskineriet. Sen när den börjar avlasta 200 Marinsoldater då åker GRG fram Är inte det en liten miss att vänta tills fienden har börjat med urlastningen. Måste väl vara mycket bättre att sänka fanskapet medan marinsoldaterna fortfarande är ombord? Eller har jag missat något nu igen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pbmin Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Är inte det en liten miss att vänta tills fienden har börjat med urlastningen.Måste väl vara mycket bättre att sänka fanskapet medan marinsoldaterna fortfarande är ombord? Eller har jag missat något nu igen... Ja för att göra det så behöver du en JÄVLIGT stor mina. Och om man skall följa FN´s regler (vilket man gör i fredstid) så får du inte öppna eld mot ett fartyg som bara driver omkring. Men i krigstid så skulle man kunna lobba in några granater. Nackdelen är bara om skeppet är ca 100 meter långt och 30 meter högt så kan det vara svårt att avgöra var man skall sätta några fjuttiga GRG skott. Då rekomenderas ett samtal till GRK-plutonen istället. Som har en målyta på ca 50 kvadratmeter. Med andra ord så sänker man inte ett stort krigsfartyg med en mina. Inte heller med massor av GRG-skott. Om det däremot är en liten båt så är det en annan sak... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Då rekomenderas ett samtal till GRK-plutonen istället. Tyvärr svarar KA numer "numret har ingen abonnent" annars hade det också varit en lämplig instans att kontakta. På tal om Spiggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Då rekomenderas ett samtal till GRK-plutonen istället. Tyvärr svarar KA numer "numret har ingen abonnent" annars hade det också varit en lämplig instans att kontakta. På tal om Spiggen. GRK finns organisatoriskt i amfibiebataljonen nu för tiden, så att KA har upphört att existera hindrar inte användandet av stuprörskrigföring. ;) Fridens liljor // Fk Klinken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Men om man nu inte har tillgång till GRK så skulle jag i alla fall försöka slå ut bryggan. Det blir i alla fall svårt att styra båten då eller kan man styra dagens fartyg från maskinrummet också kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ramius Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 eller kan man styra dagens fartyg från maskinrummet också kanske? Ja, antingen från maskin eller direkt på styrmaskinerna i styrmaskinrummet om de har ett eget utrymme Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Då rekomenderas ett samtal till GRK-plutonen istället. Tyvärr svarar KA numer "numret har ingen abonnent" annars hade det också varit en lämplig instans att kontakta. På tal om Spiggen. GRK finns organisatoriskt i amfibiebataljonen nu för tiden, så att KA har upphört att existera hindrar inte användandet av stuprörskrigföring. ;) Jag tänkte mer på att det i fallet stora fartyg hade varit trevligt att kunna ringa och beställa några några granater från 12/80 eller varför inte en Rb15, eller två. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Jag tänkte mer på att det i fallet stora fartyg hade varit trevligt att kunna ringa och beställa några några granater från 12/80 eller varför inte en Rb15, eller två. De 600 kg bottenminor som användes* i de fasta mineringarna hade nog kunnat göra slarvsylta av de flesta fartyg, åtminstone vid sprängning under kölen. Enligt uppgift ska det finnas fasta mineringar kvar på vissa viktiga platser, men man har av någon underlig anledning inte talat om vilka det rör sig om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts