Guest Posted June 16, 2002 Report Share Posted June 16, 2002 Vad är detta för en vagn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted June 16, 2002 Report Share Posted June 16, 2002 Ser ut som en gammal hedrlig 302:a med en "Bill" på. Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 16, 2002 Report Share Posted June 16, 2002 Det är en M113 målad i svenskt mönster med en Rb56 "BILL" monterat i vagnchefs huven. Även soldaten är svensk/har svensk utrustning. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted June 16, 2002 Report Share Posted June 16, 2002 Instämmer med föregående talare.. Det e en M113... Vagnen finns på bofors för förevisning av RB 56 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted June 16, 2002 Report Share Posted June 16, 2002 M113 är ju otroligt lik 302:an (eller tvärt om). Är inte den otroligt gammal? Användes väl redan i början av Vietnamkriget. Och används fortfarande om jag inte minns fel, var med i GulfKriget iaf. Det finns ju en massa olika beväpningar till vagnen i USA. (Om jag inte har fel där med) Swede, du verkar ju kunna lite. Vad sägs om ett kort litet föredrag om den skillnader på vagnarna. Vilken kom först. Hur kan de va så lika? Är 302:an en svensk "kopia" av orginalet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 16, 2002 Report Share Posted June 16, 2002 Sudden. Tyvärr hinner jag inte utveckla ämnet nu då jag ska åka till Eksjö. Dock stämmer din teori om att man sneglat på M113 när man utvecklade Pbv302. Man kan enkelt säga att Hägglunds tog det som var bra på M113 och byggde Pbv302 från det. Bl.a. användes samma band på Pbv302 ibörjan. Det finns även M113 varianter med Pbv302 torn. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted June 17, 2002 Report Share Posted June 17, 2002 Ja säga vad man vill, men OTROLIGT lika är ju inte M113 och pbv 302. Inte enligt mig i alla fall som tjänstgjort flera gånger på pebban. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted June 17, 2002 Report Share Posted June 17, 2002 Det är ju ingen tillfällighet att det till PBV302 används två huvudsakliga bandtyper, M/70 och M/113... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SADDO Posted June 20, 2002 Report Share Posted June 20, 2002 En STOR skillnad är att PBV302 är byggd i stål, M113 har skrov i aluminium....(nej, jag vet att det inte är som att köra runt i CocaCola-burk, men 113 vagnen kan tydligen bli en spektakulär fackla genom att aluminiumet kan antändas på något sätt som jag ej begripit än...) Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Cambrae Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 SADDO: Tror att du tänker på Bradleyn, som är byggd i aluminium (US-version). Tex Israel valde andra utrustningsalternativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fairfax Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Aluminium brinner om temperaturen blir tillräckligt hög, det är vanligt vid flygplansbrändes m.m när bränslet tar eld så börjar även planet att brinna efter inte allt för lång stund. Snabba ryck ut m.a.o. //fairfax Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Cambrae. Även M-113 är byggd i en aluminiumlegering. Exakt hur den beter sig vid brand vet jag inte men jag vill heller inte testa. Dock vet jag att Pbv302 slår M-113 med hästlängder vad gäller körning, skydd, åkkomfort etc. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 ...men 113 vagnen kan tydligen bli en spektakulär fackla genom att aluminiumet kan antändas på något sätt som jag ej begripit än... Totalt OT, men va f-n.... Aluminium (även magnesium) bildar ett starkt silver vitt ljus och gnistor när det brinner. Stronium = rött ljus Barium = grönt ljus Koppar = blått ljus Natrium = gult ljus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Aluminium (även magnesium) bildar ett starkt silver vitt ljus och gnistor när det brinner. Stronium = rött ljus Barium = grönt ljus Koppar = blått ljus Natrium = gult ljus Tjohoo! Tack, då vet man vad det är i RSV:n som träffar vagnen!! Jag tänker fortsätta lite kort på det där och nämna att det utnyttjas i just RSV. Allt handlar ju inte om att det ska smälla igenom så mycket som möjligt, utan man vill ha lite verkan därinne också. Använder man då något som är varm-och-ljust-så-inn-i-helv (typ magnesium, det vet alla hur det ser ut när det brinner) så blir det viss chockverkan i vagnen med ögonskador m.m. Sorry om jag kom ännu mer OT. Starta gärna en tråd i ämnet.. pansarbekämpning blev kul. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 2, 2002 Report Share Posted July 2, 2002 Framförallt ser man skillnaden på "tornet" på 302:an ;o) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ro/Lt Posted July 4, 2002 Report Share Posted July 4, 2002 Ingen vagnsstrid från M113 va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted July 4, 2002 Report Share Posted July 4, 2002 Nu när det här ämnet har "svalnat" lite så passar jag på att fråga en off topic fråga Kolla längst upp i högerhörnet på bilden. Är det en älg?!? Eller ser jag helt fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted November 21, 2003 Report Share Posted November 21, 2003 det är ju gamla hederliga hasande hämnaren med en ford grananda 6a ju... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted November 21, 2003 Report Share Posted November 21, 2003 det är ju gamla hederliga hasande hämnaren med en ford grananda 6a ju... Nej en Amerikansk M113 med RBS 56 BILL.....hasande hämnaren var en ombyggd IKV 103 med RBS 55 TOW....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted November 21, 2003 Report Share Posted November 21, 2003 Nog ser det ut som en älg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted November 21, 2003 Report Share Posted November 21, 2003 (edited) Vart tror du han tänker rikta rbn? Sorry kunde inte låta bli. 302 har ju en vinklad front vilket borde ge bättre skydd efter som projektilerna träffar en vinkel...ni förstår nog.. Edit: burk fingrar Edited November 21, 2003 by Hendrix Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5526 Viktor Ludvig Posted November 21, 2003 Report Share Posted November 21, 2003 [OT] Gällande aluminium så brinner det mkt bra vid rätt temperatur. Thermit består av aluminiumflingor och järnoxid (rost), brinner med ohyggligt hög temperatur, svårsläck då det har 'eget' syre ska tydligen klara att brinna under vatten. En bit magnesiumband inbakat i biten för att tända... [/OT] /5526 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smaug Posted November 22, 2003 Report Share Posted November 22, 2003 Även soldaten är svensk/har svensk utrustning. OT: Han har även ett märke från det numera nerlagda eller omorganiserade Bergslagens Artilleriregemente på sin vänstra arm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted November 22, 2003 Report Share Posted November 22, 2003 Instämmer med föregående talare..Det e en M113... Vagnen finns på bofors för förevisning av RB 56 Bofors/SAAB äger väl ett antal sådana för att testa utrustning på. Får det plats i en m113 så funkar det i de flesta NATO länders utrustning. Sen så är den ju relativt billig vad jag förstått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted November 22, 2003 Report Share Posted November 22, 2003 Vad kostar en pbv 302 respektive en M113? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted November 22, 2003 Report Share Posted November 22, 2003 Vad kostar en pbv 302 respektive en M113? Nog svårt att jämföra.....Pbv 302 tillverkades på 60-talet, M-113 tillverkas fortfarande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts