Jump to content

Hemvärnet övade i ny organisation

Recommended Posts

Det är synd att de valde just den bilden... Övningen var minst lika bra som de man gjorde under värnplikten om inte bättre. Skarpt hela helgen. gruppsanfall på lördagen och pluton på söndagen, fullbumprar och så väljer de den bilden... sorligt...

Guest Skandevall

Jassa det ar tal om att lagga ner skjutfalt som Kosta ocksa?? Trodde det var nagot FM ville undvika da det borde bli dyrt att sanera...

// Skandevall

Guest Berplut H

Som jag ser det en nästintill omöjlig uppgift. Kosta är ett utav Sveriges bästa :D

Fullt möjligt att bygga ut.....nej jag tror nog det blir kvar.

Kosta del sol som det nu kallas.

Jag höll på att trilla baklänges av skratt när jag såg bilden av detta nya moderna insatsförband.

- Kpist (endast avtalspersonal hudfö och bfö har k-pist i insatsplutonerna enl TOEM)

- Gamla hjälmen (dessutom med hjälmdoket nedfält)

- Bristfällig "färdiga till strid" (ingen ansiktsmaskering och inget kammoflage i hjälmarna)

- Den klassiska framryckningsformen "Bög-hög framåt med 0 cm lucka"

- Den höga eldberedskapen (kolla den klippta killen till vänster i bild som har vapenremen runt halsen under framryckningen)

En strålande illustration av hur olika långt utvecklingen har gått på olika platser.

Många finnar skulle nog få sina fördomar bekräftade om dom såg dylik framryckning... och hörde uttrycket bög-hög användas inom svenska armén...

lite fel att skylla på en tidning som tagit bilder på saker som man tycker ser kass ut. kanske bättre att ge den feedbacken till de som höll i övningen som kontrast till "ingen kunde gjort det här bättre....." som ofta avslutar övningar i frivillgvärlden.

Guest Berplut H

Jag har varit med i 10 år i HV men inte i det allmäna HV. Det började med något som hette IKFN sen blev det Beredskapsplut och nu Insattsplut. Man kan säga att det har blivit bättre med åren. I början när jag hade muckat så va det en smärre shock att se allmäna hv ha övning. Det kom folk som inte kunde ladda AK4:an och skuta tillsammans med dom va ett lotteri om vem som skulle skuta ett våda skott först! Men efter några år så hade vi egna övningar då kändes det betydligt säkrare. Vi va ett 20 tal unga grabbar och några äldre skutgalna bra gubbar.(40 års åldern) Vi hade riktigt avancerade övnigar i slutet av min tid i Berplut, men allmäna hv kommer jag aldrig att tro på,mest glass och balong där. Nu har jag lagt av för tiden räkte inte till. Brukade lägga ett par hundra timmar varje år på det.........det va kul. Måste säga att jag saknar det ibland :(

Men vad beträffar bilden i SMP så kan jag säga att i Berplut så hade vi den nya hjälmen....pinsam bild måste vara allmäna hv....som sagt bög avstånd.

Sådan syn gör ju bara HV till något man inte tror på, men forsätter dom på den vägen vi hade i Insattsplut (Berplut) så kommer varje fall det att funka det vet jag.

Nä dom får kasta ut dom som inte passar in eller rättar sig in i leden så kan det nog bli riktigt bra. Ska det bli något så måste alla vilja och kämpa och inte gnälla om det blir jobbigt, klä sig riktigt och uppträda som en soldat och inte som en jägare.

Jag höll på att trilla baklänges av skratt när jag såg bilden av detta nya moderna insatsförband.

- Kpist (endast avtalspersonal hudfö och bfö har k-pist i insatsplutonerna enl TOEM)

- Gamla hjälmen (dessutom med hjälmdoket nedfält)

- Bristfällig "färdiga till strid" (ingen ansiktsmaskering och inget kammoflage i hjälmarna)

- Den höga eldberedskapen (kolla den klippta killen till vänster i bild som har vapenremen runt halsen under framryckningen)

En strålande illustration av hur olika långt utvecklingen har gått på olika platser.

Ja det ser ju ut som de smyg tagit bilder på LGs insatsplutoner.

Eftersom jag förstår att du är ironisk så låter jag det där passera utan en svidande kommentar...  :uuh:  :D

:wub:

Jag var inte ironisk!

Jag försökte ge en välriktad pungspark åt alla dem som utan att veta något om en bild tar sig friheten att raljera över densamma.

Då är man riktigt jävla dum i huvudet! Nästan så dum så man kan söka jobba på den eminenta tidningen aftonblaskan eller impressen.

FK H vet inte ett skit om omständigheterna för bilden. (han klarade heller inte av den logiska deduktionen att bilden kanske föreställer just avtalspersonal och inte hemvärnssoldater baserat på beväpningen). Kanske har fotografen bemödat sig att åka till Kosta men sedan upptäckt att det fanns kaffe i stabstältet och bett fyra stabare att rusa fram allt de kan, tagit sina bilder och stuckit. Eller så tog han bara en bild i arkivet och slängde fram.

Bög högs formationen är något som tilltalar fotografer - det är nämligen förutsättning för att de skall bli en bild med mer än en person - men den tanken slog väl ingen som tagit sig friheten att kasta sten.

Vi kan ta vilken elitsoldat som helst i världen, varför inte en legionär, och utrusta han i vadmal, kpist, gamla stålkrukan, ingen maskering, låta vapenremmen hänga runt halsen, vad fan ni vill och HAN SKULLE ENSAM SLAKTA FK H OCH RESTEN AV HANS GELIKAR UTAN SJÄLVINSIKT INNAN DE HANN FÖRSTÅ VAD SOM HÄNDER.

De dog i alla fall med "RÄTT" utrustning. Tragiskt & Patetiskt men sant...

Edited by 111 SSK bat

Gamla Hjälmen? den tilldelas väl fortfarande dom flesta?

Jag har den...

exakt.

jag skulle vilja se den killen som är tilldelad en stålkruka som skulle låta bli att bära den för att den inte är cool nog......

gnäll gärna på bara, men gnäll inte över att tildelad utr bärs.

Jag försökte ge en välriktad pungspark åt alla dem som utan att veta något om en bild tar sig friheten att raljera över densamma.

Aj - den pungsparken viste vart den tog.

Vad jag skrattade åt var BILDEN som detta fotografi förmedlar av detta moderna insatsförband inte nödvändigtvis verkligheten där bakom, för precis som du säger har jag ingen aning om hur denna verklighet ser ut.

När det gäller den logiska deduktionen bygger jag min slutsats på premissen att i IP finns två typer av avtalspersonal SKBR och SBK enligt TOEM. I det ena fallet är samtlig personal kvinnor, i det andra fallet rör personalen sig inte många meter utan ett antal kilo kött i andra änden av ett koppel. Mannen på bilden är just en man. Dessutom saknar han hund.

Varför så arg? "Dum i huvudet" och "utan självinsikt" är rätt hårda ord att få uppkastade i ansiktet av en okänd (?) person.

Det var inte dåligt vad 111 SSK gick igång på FK H inlägg. Vad jag kan se har FK H rätt i alla sina observationer. Om detta är bilden som går ut till allmänheten av det "nya" Hemvärnet är det ju lite tråkigt. Bilden förmedlar ju den gamla bilden av "Hemvärnet m/Ä (trots att de har M90). Trist.

Vidare måste jag säga att 111 SSK av inlägget att döma verkar tämligen obalanserad. Om man går igång på detta sätt i detta sammanhang vete sjutton om man är lämplig att ha ett vapen hemma.

jag anser att det saknas "pressofficerare" i hemvärnet.

så länge som det inte följer med någon männniska, som har någon form av mediaträning, kommer vi att få se bilder som de här.

och även om det finns utnämda dylika på MD-grupper och liknade så betyder inte det att det som borde hamna i pressen och på hemsidor gör det.

mediaträning är inte att kasta sig över alla fotografer/journalister som finns inom räckhåll, peter :P

för ett par år sen var det ett repotage i "dagens arbete"(fd metallarbetaren) med den IP som jag tidigare tillhörde.

de lyckades utan att ta rena "rambobilder" göra ett väldigt bra repotage.

det var bilder på folk runt 25 i maskering och med vapen, men inga stridspittar.

texten handlade om att ett flertal av "gubbarna" hade insatskontrakt och jobbade inom metallindustrin.

ett helt exemplariskt repotage för rekrytering.

att det fortfarande förekommer bilder som i SMP, beror mer på övn. ledning än de som förekommer på bilderna.

dessutom kanske gubbarna på bilden känner fotografen, ett vanligen förekommande fenomen i mindre orter.

när vi deltog i "VÅRELD" för ett år sen, fanns det ett "repotage" på hemsidan för vår MD-grp efter den övn.

ett insatskomp. utkämpade strid i bebyggelse mot en förstärkt p-bat.

fanns dert några bilder på hemsidan av detta?

nä, istället valde webmasterna att visa sina polare i kokgrpen.

som glatt stod med ett par gröna streck i ansiktet, och log in i kameran.

dessa damer och herrar i övre medelåldern, gjorde förvisso ett gott arbete under övn.

men stod mest och såg förundrade ut över att vi andra var "krigsmålade"

texten utgjordes till 80% av vilken mat vi hade ätit, och hur gott koket hade sovit i sitt väluppvärmda tält.

att 120 insatssoldater för första gången i landets historia fick öva SIB och flyga HKP, stökades över på ca fem rader.

nä låt alla över PC genomgå en mediakurs där de lär sig hur media funkar.

annars kommar vi få se rune 150 år och lika många kilo, kuta runt med k-pist och gummistövel m/orange på första sidorna.

Guest Dedicated

Vi har dessutom i ett antal trådar där hur folk ser ut, bär sin utrustning etc konstaterat att journalister letar efter saker och ting som STICKER UT, alldeles oavsett om de kommer från tidskriften Hemvärnet, Arménytt (som jag vet det inte längre heter!) eller nån större blaska. Och det FUNKAR! DE får den uppmärksamheten de vill ha pga detta förfarande!

Är alla alltid nöjda med hur de ser ut på bild? Sannolikt inte...... :Malaj:

Eftersom jag förstår att du är ironisk så låter jag det där passera utan en svidande kommentar...  :)  :o

:baskerFN:

Jag var inte ironisk!

Då är man riktigt jävla dum i huvudet! Nästan så dum så man kan söka jobba på den eminenta tidningen aftonblaskan eller impressen.

FK H vet inte ett skit om omständigheterna för bilden. (han klarade heller inte av den logiska deduktionen att bilden kanske föreställer just avtalspersonal och inte hemvärnssoldater baserat på beväpningen). Kanske har fotografen bemödat sig att åka till Kosta men sedan upptäckt att det fanns kaffe i stabstältet och bett fyra stabare att rusa fram allt de kan, tagit sina bilder och stuckit. Eller så tog han bara en bild i arkivet och slängde fram.

Bög högs formationen är något som tilltalar fotografer - det är nämligen förutsättning för att de skall bli en bild med mer än en person - men den tanken slog väl ingen som tagit sig friheten att kasta sten.

Vi kan ta vilken elitsoldat som helst i världen, varför inte en legionär, och utrusta han i vadmal, kpist, gamla stålkrukan, ingen maskering, låta vapenremmen hänga runt halsen, vad fan ni vill och HAN SKULLE ENSAM SLAKTA FK H OCH RESTEN AV HANS GELIKAR UTAN SJÄLVINSIKT INNAN DE HANN FÖRSTÅ VAD SOM HÄNDER.

De dog i alla fall med "RÄTT" utrustning. Tragiskt & Patetiskt men sant...

Bilden är tagen vid framryckning mot fasta bekämpningsmål tror jag... Jag tycker bara att de kunde ha valt en bättre bild. Senare på dagen sköt vi med fullbumprar och 300 pinnar i KSP-n. På söndagen var det plutons anfall med 6 fullbumprar...

Bilden och artikeln är helt ok för vanliga HV men för oss i insats som var där kanske den inte riktigt var helt ok. då är det bättre på mds hemsida

Bilden och artikeln är helt ok för vanliga HV men för oss i insats som var där kanske den inte riktigt var helt ok. då är det bättre på mds hemsida

På vilket sätt är bilden ok för "vanliga" HV?

Bilden är tagen vid framryckning mot fasta bekämpningsmål tror jag... Jag tycker bara att de kunde ha valt en bättre bild. Senare på dagen sköt vi med fullbumprar och 300 pinnar i KSP-n. På söndagen var det plutons anfall med 6 fullbumprar...

:) Men maskering av hjälm och bar hud då? I vår IP är det "färdiga till strid" som gäller (ev. -laddning) innan vi lämnar garageplan. E de krig så e de! :):angry:

På vilket sätt är bilden ok för "vanliga" HV?

Du pekar på en viktig sak tycker jag. Även om jag själv tillhör IP börjar jag tröttna på denna uppdelning i A och B-lag.

Skillnaderna mellan IP och en "vanlig" HV-pluton är tre och blott tre:

1. Skilnader i KROA, främst vad avser täthet av RA och mörkermedel samt tillförande av fordon vilket skapar egen taktisk rörlighet.

2. Ett antal tilläggsuppgifter för IP (Eskorttjänst, ytövervakning, försvar).

3. Ett kontrakt som stipulerar 40 timmars tilläggsutbildning för att främst skapa förmåga att lösa tilläggsuppgifterna under punkten 2.

Till detta kan kommer eventuellt och för vissa IP tecknande av särskilda beredskapskontrakt.

Min vision är att man på ett naturligt sätt skall kunna röra sig mellan IP och "vanliga" HV-plutoner allt eftersom en civila liv förändras och ställer nya krav. Får man barn och vill prioritera detta kanske man kliver över till en "vanlig" pluton efter ett antal års tjänst i IP. Efter ytterligare något år kanske man kliver in igen.

Dessutom hoppas jag att IP:s ökade utbildningstid skapar kompetens och förmågor som på ett bra sätt kan komma de övriga förbanden i bataljonen tillgodo.

OT - jag vet, men jag tycker att citatet var klockrent.

Summa sumarum - vistt borde man kunna ställa krav på att såväl IP som "vanliga" HV-plut uppträder med hög fältmässighet.

Jag var kanske inte riktigt klar... Artikeln är helt ok. om man skulle få för sig att läsa tidningen så står det lite mer om just hemvärnet. Hur Kronobergs HV fungerar efter 2004. Sen att HV övar tillsammans med IP kan kanske vara en morot för många som kanske funderar på att lägga av. Det blir som FK H menar att det har blivit ett A och B lag och de flesta gör allt för att förstärka den bilden, vilket jag tycker är helt fel. IP klarar sig inte utan HV... nåväl det finns andra trådar om det.