Jump to content

Fallskärmsjägare

Recommended Posts

Guest Old No.7

Under vpl samla sen in... Man låter inte vpl hoppa lite hej som hå, det är en hoppledeare som ser till att grabbarna inte skadar sig osv.

I skarpt läge kommer jag inte ihåg, tvivlar dock på att man skulle konka runt på den.

Piloter som skjutit ut sig har ju inget annat att använda som skydd om de inte har tryckt upp ett C-vätskeskydd någonstans eller har med sig nån gammal kondom.

Däremot så tror jag inte att en fskj vill släpa med sig på något han förmodligen aldrig kommer behöva.

Jag tycker det är kul att sitta och gissa. :baskerFN:

Men allvarligt talat - vad jag förstår så innehåller deras ryggsäckar när dom hoppar *allt* som behövs för 14 dagars vistelse i det gröna, inklusive tält.

Så för att fortsätta gissningarna, skulle jag säga att med 99% säkerhet så dumpas fallskärmen i skarpt läge. Under, typ, en gran, som redan nämnts.

Det jag SETT på Arméns dag i Stockholm 1988 och HÖRT av kompisar som borde veta är att skärmarna grävs ner i skarpt läge.

Förvånansvärt nog har ingen sagt vad som gäller på övning. Där GISSAR jag att man i regel har blågul som tar hand om skärmarna efter att ha följt hopp eller på överenskommet gömställe.

Både under fredstid och under krigsliknande förhållanden så bärs fallskärmen bort från landningsplatsen till en plats där den under krigstid "göms undan". Inte nödvändigtvis grävas ned beroende på underlag. I fredstid så hämtas den sedan för TP till FA för kontroll och ompackning.

Ja det är riktigt att piloter har allt de behöver i dräkten/överlevnadsvästen/ryggsäcken de skjuts ut ur planet med. Jag GISSAR att fallskärmen grävs ned eller motsvarande.

Gripenpiloter har mycket begränsad utrustning med sig vid ett uthopp då det helt enkelt inte finns plats i planet. Viggenförare hade lite mer plats för nödsaker. Beroende på väderlek så tas fallskärmen med som allt-i-allo tygstycke. Allt är dock upp till piloten i den enskilda situationen. Det vanligaste torde dock vara att man tar med skärmen men gräver ner livbåten.

Tpfpl-piloter och hkp-piloter har däremot lyxen att ha plats med en större väst och till och med en liten ryggsäck innehållande sovsäck, vatten förpackat i små stryktåliga 50 cl "plastpåsar", litet liggunderlag, powerbars, trangia minikök, frystorkad mat, poncho, nödradio, gps, diverse signalmatriel mm.

EDIT: Och givetvis skall detta inte ligga i Pliktverket

Bevittnade en FJS övning för några år sedan.

Soldaterna hoppade rundfallskärm från ca 300 meter med full packning. Efter landning samlade de ihop fallskärmen och samlades på fältet för att Gruppvis (tror jag, eller om det var stridsparsvis) gå och anmäla sig till ett befäl (hoppledare) som stod vid kanten av fältet. Efter anmälan lämnade de fallskärmarna och gav sig ut på en liten promenad. :D

Jag vet inte om detta är det vanligaste sättet att hantera falskärmarna i fredstid men så gick det till på denna övning.

Ja det är riktigt att piloter har allt de behöver i dräkten/överlevnadsvästen/ryggsäcken de skjuts ut ur planet med. Jag GISSAR att fallskärmen grävs ned eller motsvarande.

Gripenpiloter har mycket begränsad utrustning med sig vid ett uthopp då det helt enkelt inte finns plats i planet. Viggenförare hade lite mer plats för nödsaker. Beroende på väderlek så tas fallskärmen med som allt-i-allo tygstycke. Allt är dock upp till piloten i den enskilda situationen. Det vanligaste torde dock vara att man tar med skärmen men gräver ner livbåten.

Tpfpl-piloter och hkp-piloter har däremot lyxen att ha plats med en större väst och till och med en liten ryggsäck innehållande sovsäck, vatten förpackat i små stryktåliga 50 cl "plastpåsar", litet liggunderlag, powerbars, trangia minikök, frystorkad mat, poncho, nödradio, gps, diverse signalmatriel mm.

Daahh! *låter som amerikanska teenager*

Att gripenpiloterna har lite utr är väl en "understetement", eller skall det vara tvärtom i detta fallet...

Visst skall en nödställd vara försedd med erfoderlig utrustning, gärna lite mer än man egentligen behöver - skulle t.o.m. önska att alla ff hade tillgång till ordentlig bivakutrustning i sin nödpack.

Men tittar man på den packlista som fanns i Fv-nytt, och utgår ifrån att den är korrekt, så är den i alla fall inte knapphändig; i alla fall inte i mina ögon - skillnaden kan ju iofs vara att ni som piloter lever i en annan "verklighet" än mig som överlevnadsfreak.

Vänligen

Ulf

Guest Bengtsson

cerberusz drog det här innan, men jag rotade fram ett litet häfte och drar nu lite, bland annat därifrån bara för att befästa.

Fskj gräver (i skarpt läge) ner/ gömmer (på annat sätt) sin fallskärm på närmaste myr eller var de nu landar, vid vattenhopp så spänner de helt enkelt av sig skärmen och låter den sjunka. "Beroende på given order göms fallskärmen på plats för landning eller medförs till återsamlingsplatsen, där den gömts efter gruppchefens anvisningar" (Anvisning för Fallskärmsjägare 1976). Samma förfarande används idag. Sen knatar de iväg och lägger ner sina förråd på något finurligt ställe för att sedan ta sig till den plats på kartan där uppdraget skall utföras.

I fredstid, som tidigare har sagts, sparas skärmen iom att den är ganska så dyr, tas tillbaka till fallskärmsavdelningen där den kontrolleras och packas ihop igen.

I fredstid, som tidigare har sagts, sparas skärmen iom att den är ganska så dyr, tas tillbaka till fallskärmsavdelningen där den kontrolleras och packas ihop igen.

Är det heltidsanställda packare eller gör vpl/befälen det?

Såg nåt Discoveryprogram om fallskärmspackare i US Army, det var ju en hel industri! rätt mäktigt att se den sidan också....

Guest Bengtsson

Det finns personal på fallskärmsavdelningen, vet inte hur många det är nu, men ett antal iaf. Antar att det är de som packar skärmarna, men det är som sagt bara ett antagande. De värnpliktiga brukar få knalla in och ta ut en störtkruka samt en skärm och sen iväg till kärran och vidare upp i det blå, så att tja... Det ligger nog nära till hands att personalen packar.

Det finns personal på fallskärmsavdelningen, vet inte hur många det är nu, men ett antal iaf. Antar att det är de som packar skärmarna, men det är som sagt bara ett antagande. De värnpliktiga brukar få knalla in och ta ut en störtkruka samt en skärm och sen iväg till kärran och vidare upp i det blå, så att tja... Det ligger nog nära till hands att personalen packar.

undrar om man är närvösare när man har packat sin fallskärms själv eller om nån annan som man inte har en aning om vem det är har gjort det.

Guest Bengtsson

Tippar på att det nog känns bättre när ett proffs har gjort det... Men å andra sidan kanske man känner sig tryggare när man vet att man själv har gjort det och därför är extra noggrann. Har hoppat tandem en gång, bara själva grejjen att hoppa ut ur ett fullt fungerande flygplan på 4000 meters höjd är en ganska lustig känsla. Men jag kände mig iaf säker med tanke på att ett proffs hade packat den och att en erfaren nisse var fastspänd på ryggen (eller jag fastspänd på hans mage, beroende på hur man vill se på det). :tveka:

Runda fallskärmar packas av anställd personal. Jag tror att även vingfallskärmarna packas av anställd personal. Vingfallskärmarna lånas även ut till färdigutbildade fallskärmsjägare och då packas fallskärmen av den som använder skärmen.

När det gäller packning av fallskärmar så är det inte så svårt igentligen. Under civila förhållanden så packar eleverna sin fallskärm från första hoppet. Instruktörerna kontrollerar packningen vid fyra tillfällen och då kontrollerar man främst att linorna ligger på ett korrekt sätt. Man kan förenklat säga att så länge llinorna ligger rätt så kommer fallskärmen ut. Däremot är det så att det kan variera mycket mellan hur fort och rakt fallskärmen öppnar.

Civila elever har ungefär lika stora fallskärmar som militären men skillnaden är att militärer ofta har med sig utrustning vilket gör att öppningen är mycket viktigare. Därav mitt antagande att anställd personal även packar vingfallskärmarna.

Men det borde väl ändå finnas någon Fallskärmsjägare på forumet som kan berätta hur det verkligen går till?

I fredstid samlar vi ihop skärmarna i en FSK väska som viks på ett speciellt sätt och som man har innanför centrallåset. När väskan viks på detta sätt så får den en vit och en grön sida. Respektive sida vänds utåt beroende på om det är vinter eller sommarmiljö...

Vid landning samlas som sagt skärmen ihop och ALL utrustning skall tas med... Detta är VÄLDIGT jobbigt speciellt när man hoppat med rundkalott med tanke på avdrivning osv detta innebär att man skall bära all sin packning plus hela skärmutrustning över en vattendränkt myr :camo: *längtan* till en plats för uppsamling av material. Oftast hämtas skärmarna av lastbil, men någon gång med helikopter.

I krigstid trycker man ner skärmen i en myr eller liknande. Oftast så tar man till vara på fks linor mm som man ev kan tänka sig ha användning av.

Packning sköts av en Teknisk Avdelning (TA). Här torkas skärmarna i stora rum och packas av certifierad personal. Civilt packar vi våra egna skärmar som nämnts tidigare. Någon fråga dök upp om om man hellre packar sin egen skärm...

Svaret är JA! När man som elev i det civila skall hoppa använder man sig av sk elevskärmar (stora och otymliga :lala: ) och man visste ju aldrig som sagt hur noga föregående hoppar varit med att packa. Givetvis finns det hårda kontroller och en elev övervakas och kollas x antal ggr under packning med det har hänt incidenter där kalottt och drift störningar inträffat på grund av packslarv ... :baskerKav:

Klart slut!