Jump to content

På västfronten intet nytt


TheStroyer

Recommended Posts

I skolan har jag fått i uppgift att läsa boken "På västfronten intet nytt" samt att svara på exakt 25 frågor om boken. Jag har nu läst boken och svarat på 24 av dessa frågor. Jag behöver således hjälp med en(1) av dessa frågor. Den lyder som följer:

 

Hur är relationerna mellan soldaterna? Vad skulle du kalla deras sätt att vara mot varandra? Ge exempel på episoder som belyser detta.

 

Jag kräver inget direkt svar på en A4-sida, bara lite tips som kan få in mina tankar på rätt spår

 

edit: Ändrat så att det inte går att missuppfatta

Link to comment
Share on other sites

Skriv platonsk. Borde ta skruv.

Jag skulle inte vara så tvärsäker att den är en rent platonsk vänskap som skildras i boken, om man läser noga och analyserar vissa passager skulle man lätt kunna få in att deras vänskap icke uteslutande ligger på en platonsk nivå. :P

Skriver du något åt det hållet så kan det verkligen ta en intressant skruv

Link to comment
Share on other sites

note to self = kom-i-håglapp till sig själv = jag :winner:

 

Har läst boken men det var länge sedan, i samband med en skoluppgift liknande din. Så jag borde egentligen läsa om den. Kan inte minnas att jag tyckte den var speciellt mycket att hurra för då, men då hade jag ju böcker som "Red Storm Rising" som referensmall, dock ändras man ju och mognar med åren, och kanske komemr jag tycka bättre om den nu. :camo:

Link to comment
Share on other sites

Guest petviken

Boken finns även på film, tex köpa på Ica Maxi.

 

Boken är bra, den belyser det totalt meningslösa och brutala kriget.

Skildrar skyttegravslivet väldans bra.

Link to comment
Share on other sites

gör det enkelt.

gå in och leta efter hemsidor med skoluppgifter på nätet.

varför skriva själv?

när det finns folk som är bättre lämpade för detta.

 

se bara till att skriva om uppgiften till "ditt" språk.

lider du av svårartad dysleckzi, och helt plödsligt dyker upp med en klockrent skriven recention, brukar även den mest närsynte lärare reagera.

Link to comment
Share on other sites

Skolarbete skall skötas själv, har du tänkt på att det kanske är din egen tolkning som läraren/lärarna vill ha in?? Jag hoppas innerligt att det inte uppstår något slags Skalmansyndrom här med en massa människor som inte kan och vill tänka själv om sin skolgång.

 

så ta nu och LÄS boken och fundera på vad Kat, Tjaden, Müller, Kropp, Bäumer och de andra har för förhållande enligt ditt eget huvud.

 

 

"Sjömannen ber icke om medvind. Han lär sig segla"

Link to comment
Share on other sites

Skolarbete skall skötas själv, har du tänkt på att det kanske är din egen tolkning som läraren/lärarna vill ha in?? Jag hoppas innerligt att det inte uppstår något slags Skalmansyndrom här med en massa människor som inte kan och vill tänka själv om sin skolgång.

 

så ta nu och LÄS boken och fundera på vad Kat, Tjaden, Müller, Kropp, Bäumer och de andra har för förhållande enligt ditt eget huvud.

 

 

"Sjömannen ber icke om medvind. Han lär sig segla"

Men det är en liten futtig fråga av 20 som jag vill ha hjälp med. Och jag har LÄST boken!

Link to comment
Share on other sites

Men det är en lite futtig från av 20 så jag vill ha hjälp med. Och jag har LÄST boken!

Meningen är obegriplig.

 

Och vad din lärare vill ha är vad DU kan säga efter att ha läst boken, inte efter att ha frågat andra. De flesta här anser att det du ägnar dig åt är försök till fusk.

 

Du borde också inse att du just i denna tråd för flera K 3-befäl visar upp din inställning till arbete och individuell kunskapsprövning.

Link to comment
Share on other sites

Meningen är obegriplig.

 

Och vad din lärare vill ha är vad DU kan säga efter att ha läst boken, inte efter att ha frågat andra. De flesta här anser att det du ägnar dig åt är försök till fusk.

 

Du borde också inse att du just i denna tråd för flera K 3-befäl visar upp din inställning till arbete och individuell kunskapsprövning.

Meningen är fixad.

 

Det här med min inställing till arbete vet du inget om och du kan absolut inte jämföra detta med min kommande värnplikt. är just nu förbannat skoltrött och har precis 0(noll) motivation till skolarbete. Men jag är dock taggad till 100% till att göra lumpen och kommer verkligen ge allt där.

 

Blågul kan stänga och slänga för jag ger upp!

Link to comment
Share on other sites

Då lägger vi ner sarkasmerna och håller oss i skinnet.

 

Om ni som gjort ert lustiga över TheStroyer hade läst hans första inlägg ordentligt hade ni märkt att han behövde hjälp med en (1) fråga av tjugo.

 

Om det nu är någon som tycker sig kunna hjälpa till är denne välkommen att svara, i övrigt lägger ni ner.

 

The Swede

BLÅGUL

Link to comment
Share on other sites

Hur är relationerna mellan soldaterna? Vad skulle du kalla deras sätt att vara mot varandra? Ge exempel på episoder som belyser detta.

 

 

Med tanke på att killen som ville ha hjälp med 1 st fråga om hur relationerna mellan SOLDATERNA var så gör han ju helt rätt som frågar på en sida där dom flesta är ex soldater.

 

Tyvärr så var det för länge sedan som jag läste boken annars hade jag utan att tveka hjälpt honom........... Mikegamma

Link to comment
Share on other sites

Jaha, känner mig lite träffad faktiskt. Jobbar som gymnasielärare i svenska och brukar terrorisera mina elever med På västfronten intet nytt.

 

Det var dock en bra fråga, måste komma ihåg den.

 

Frågan är lite tvådelad. Samtidigt som soldaterna måste lita på varandra och lära känna varandra för att lösa sina uppgifter på bästa sätt är alla rädda för att skaffa sig vänner. Människor har en tendens till att dö i krig och det är aldrig lätt att förlora an kompis. Soldaterna vill alltså inte få fördjupa relationer med varandra, för då svider det när vederbörande dör.

 

Det hela blir lite Moment 22 (vilket också är en mycket bra bok, rekommenderar den)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...