Jump to content

det fula språket i försvaret


Recommended Posts

i värnpliktsrådets rapport från alla sveriges förband skrevs det ca 15 rader om ingbat på i19. av dessa 15 rader så var ca 8 om hur någon hade sagt mycket illa valda ord om hur det såg ut i ett logement och hurvida en pluton såg ut. need i say att bataljons chefen (och typ alla andra på ingbat) inte tyckte om det.

 

nu är det så att det fallit på min lott att i egenskap som förtroendeman vara med och arbeta fram en plan för hur vi ska få vpl som befäl att sluta säga sådana saker. hur mycket tid som ska läggas på utbildning, hur den utbildningen ska se ut, när, var och hela konkarongen.

 

jag har en ganska bra plan för hur jag vill göra. men jag vill ha lite åsikter från annat håll.

 

vad tycker ni? hur mkt fult språk kan man tillåta? hur ska man få folk att sluta använda ett fult språk? är det millitära språkbruket fulare än det civila? och hur tycker ni att en utbildning i att få folk att sluta använda fult språk skulle se ut?

 

jag vet att man kan få folk att må dåligt utan att svära och använda fula ord, men problemet är inte koncentrerat kring mobbing.

Link to comment
Share on other sites

i värnpliktsrådets rapport från alla sveriges förband skrevs det ca 15 rader om ingbat på i19. av dessa 15 rader så var ca 8 om hur någon hade sagt mycket illa valda ord om hur det såg ut i ett logement och hurvida en pluton såg ut. need i say att bataljons chefen (och typ alla andra på ingbat) inte tyckte om det.

 

nu är det så att det fallit på min lott att i egenskap som förtroendeman vara med och arbeta fram en plan för hur vi ska få vpl som befäl att sluta säga sådana saker. hur mycket tid som ska läggas på utbildning, hur den utbildningen ska se ut, när, var och hela konkarongen.

 

jag har en ganska bra plan för hur jag vill göra. men jag vill ha lite åsikter från annat håll.

 

vad tycker ni? hur mkt fult språk kan man tillåta? hur ska man få folk att sluta använda ett fult språk? är det millitära språkbruket fulare än det civila? och hur tycker ni att en utbildning i att få folk att sluta använda fult språk skulle se ut?

 

jag vet att man kan få folk att må dåligt utan att svära och använda fula ord, men problemet är inte koncentrerat kring mobbing.

Så länge det inte är personangrepp ser jag inte problemet.

Tycker det är lite väl löjligt.

Lite måste man väl tåla i det militära, okej att man inte tar personangrepp eller liknande, men befälens språk och ordval vid visitationer är ju något som hör till.

Räker med att se vilken krigsfilm somhelst där träning förekommer. Blir man chockad av detta när man kommer till lumpen så vet jag inte riktigt vilken verklighet man levt i.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte med dig Panzerfaust.

 

Det finns ingen anledning att använda ovårdat språk och svordomar i utbildningen.

Det påvisar endast en bristande vokabulär hos utbildningsbefälet.

Vill man skälla ut soldaten går det lika bra utan att ta till diverse svordomar och könsuttryck.

 

Marzocchis fundering är ganska bra, dock har jag märkt att problemet är störst hos de unga befälen, nykläckta fänrikar och kadetter.

 

The Swede :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tycker det låter väldigt byåkratiskt att man ska "utbilda" i språkbruk. :lol: Det ska räcka med att man helt enkelt sätter en tydlig gräns för vad som får säga och inte säga. T ex att plutonchef eller motsv föregår med gott exempel och därefter förbjuder opassande ordval. Frihet är bra, kontroll är bättre...

 

Det är en sak att välla ur sig invektiv mot ett föremål man slagit sig på. Att svära bara för att spela tuff och hård är tyvärr något som är ganska vanligt förekommande i försvaret. Har väl blivit lite "kultur" att bli grov i mun så fort man är i grönkläder?

 

Lokala avvikelser förekommer säkert, och jag kan bara beklaga att just Norrlands Ingenjörbataljon fått ett någorlunda dåligt rykta i sådana här sammanhang. Vid ett par tillfällen fick jag höra hur det hade förekommit överdrivet ovårdat språk på någon pluton (från befälens sida) rörande "en busslast med homofiler" och andra uttryck som inte hör hemma i militär utbildning.

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är det inte bara när det gäller språkbruket som många befäl inte är föregångsmän. Många befäl tänker inte på att de är där för de värnpliktigas skull, utan räknar hellre på hur många år de har till pension. Orsaken kan vara bristande framtidstro och avsaknad av arbetsglädje - något som till viss del är förståeligt i besparningstider.

 

Det här med föregångsmannaskap är ett helt kapitel för sig självt. Dock vill jag påstå att förändringar måste komma uppifrån. Ungefär som när jag åt lunch i sällskap med GI Armén, och han klämmde ur sig att bland det bästa med att vara högre chef i det militära var att han inte saknade att bo i fält...jag menar, är det lönt att vara militär då??

 

Att svära för att skapa tyngd i kommandon, eller liknande, kan vara användbart ibland. Speciellt om det görs med glimten i ögat, vilket har varit fallet de flesta gånger jag varit med om det.

 

Har svårt att tro att man använde svordomar och tillmälen i lika stor utsträckning "förr"?

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima

Edited by Foxtrot Lima
Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte med dig Panzerfaust.

 

Det finns ingen anledning att använda ovårdat språk och svordomar i utbildningen.

Det påvisar endast en bristande vokabulär hos utbildningsbefälet.

Vill man skälla ut soldaten går det lika bra utan att ta till diverse svordomar och könsuttryck.

 

Marzocchis fundering är ganska bra, dock har jag märkt att problemet är störst hos de unga befälen, nykläckta fänrikar och kadetter.

 

The Swede :wub:

Det har du iof ganska rätt i :D

Och att det är kadetter och fänrikar som håller på kan jag inte annat än hålla med om...

Link to comment
Share on other sites

Svordomar är bara onödigt och bygger bara upp en, enligt mig, dålig stämning. Men som Foxtrot Lima säger, om det sägs med lite glimten i ögat så är det inga problem, då man vet att det inte är menat som så, utan bara att "förstärka" vad man menar. Även om jag också tycker att det är lika effektivt att använda invecklade ord när man skäller ut någon. Då skapar man inte bara bra värnpliktiga (inte genom att skälla på dom. Men att kanske skrämma upp dom om några såsar), utan visar att man också har något bakom pannbenet. :)

Edited by Ibsen
Link to comment
Share on other sites

Det började med handdukarna...  :eeh:

Vad hände med handdukarna?

I ett nummer av Försvarets Forum (tror jag det var) nyligen så skrevs det ett kåseri där man ironiserar om försvarets utveckling. Författaren belyser det faktum att vårt försvar blir mer och mer fokuserat på allt annat än att utbilda krigare i att ha ihjäl fienden. Det är inte det som är det viktiga längre utan massor med tid går åt till utbildning i jämlikhet, trafikvett, drogutbildning, Lotus-utbildning, ta förarbevis på AK5, förarbevis minibuss, etik och moralutbildning, ECDL-körkort mm mm.

 

Som en symbol för starten av detta "förfall" använder sig skribenten av det faktum att man för ett antal år sedan bytte namn på handdukarna från "krigsmakten" till "försvarsmakten".

 

Och nu skall inte personalen få prata som de vill utan man skall ha utbildning i att prata. Självklart bör man vårda sitt språk, men att bedriva organiserad utbildning i ämnet är att gå aningen till överdrift tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan hålla med om att svordomar inte behövs. Men vad gö det för skillnad skall försvaret ägna sig åt att lära ut hur vi försvarar oss eller skall alla som gör lumpen få gå en charm kurs. Det är fan inte militärens uppgift att uppfostra de som gör lumpen det är de värpliktigas föräldrars uppgift och om dom har misslyckat så är det fortfarande inte försvarets uppgift. :eeh:

 

Därimot så tycker jag inte att man skall svära och bete sig som svin. Det finns liksom inget behov av det så varför göra det. Men att läga ner massa pengar som behövs till annat är ju sjukt.

 

Men det är väl sverige i ett nöttskal!

Link to comment
Share on other sites

Marzocchis fundering är ganska bra, dock har jag märkt att problemet är störst hos de unga befälen, nykläckta fänrikar och kadetter.

Även om jag i stort håller med om din bedömning om kd/fk så vet jag iaf. en gång när GB utsattes för en mindre politiskt korrekt utskällning från en kapten. Det skulle inte förvåna mig om det som sades då ligger till grund för det där...

Vi (ett gäng gunny Hartman-korpraler som laddade inför den inspirerande övningen "skåpordning och packa strids-/trosspackning. :eeh: ) hörde det fastän vi var vid andra änden av Ängesholmen.

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

det faktum att man för ett antal år sedan bytte namn på handdukarna från "krigsmakten" till "försvarsmakten".

Jamen herreGUD..Klart man ska..hur skulle det annars uppfattas??

Kan ju inte ha ett ord som "KRIG" med i meningen...Kan ju uppfattas som aggresivt.

 

Det är ju inte "krig" vi förbereder oss för..Snarare lite .............OFRED...

Krig kan man ju dö av...Hur ställer sig SvenskaFreds till en SÅN sak...

Krig....Nej usch..FM ska utbilda unga män/kvinnor i sängbäddning och mjuka saker.

:eeh:

Link to comment
Share on other sites

det faktum att man för ett antal år sedan bytte namn på handdukarna från "krigsmakten" till "försvarsmakten".

Jamen herreGUD..Klart man ska..hur skulle det annars uppfattas??

Kan ju inte ha ett ord som "KRIG" med i meningen...Kan ju uppfattas som aggresivt.

 

Det är ju inte "krig" vi förbereder oss för..Snarare lite .............OFRED...

Krig kan man ju dö av...Hur ställer sig SvenskaFreds till en SÅN sak...

Krig....Nej usch..FM ska utbilda unga män/kvinnor i sängbäddning och mjuka saker.

:eeh:

Nu förstår jag inte vad du menar riktigt :blink:

 

 

 

:rocketl:

Link to comment
Share on other sites

Krig....Nej usch..FM ska utbilda unga män/kvinnor i sängbäddning och mjuka saker.

:eeh:

Som kramar å sånt?

 

Kanske du kan lära mig? Vi skulle kanske kunna ha det jättemysigt?

 

Men kuddkrig, är inte det ett brott mot folkrätten?

 

/E

Edited by Erik_G
Link to comment
Share on other sites

jag har en ganska bra plan för hur jag vill göra. men jag vill ha lite åsikter från annat håll.

Personlig åsikt: Lägg ner projektet, förtroendemän gör mycket nyttigt men det här känns bara fånigt. Visst det är säkert politiskt korrekt och allt sådant men lite sans får det vara...

Detta är nästan i stil med de inryckande som klagade på att de var jobbigt att bära sin egna utrustning så dom ville ha lastbil....

Tvärlöjligt!

Link to comment
Share on other sites

Sedan när blev det politiskt korrekt att inskränka på "freedom of speech"

 

"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser."

 

´nuff said...

Link to comment
Share on other sites

Guest Old No.7

Brukar inte slänga in meningslöa inlägg men.

 

 

(HA!)^87

 

 

Har det gått så långt att vpl inte kan ta lite skit och att de får ont i öronen av lite ovårdat språk.

 

Säger inte att det bara ska accepteras hur som helst men förfan är det något farligt som det är värt att lägga tid och pengar på o utreda??

 

 

Och justfan... en utskällning biter bättre som den levereras med lite extra krydda och det kan INGEN ändra på.

 

 

 

edit:

minskade ned på HA:en lite...

 

//Yman, BlåGul

Link to comment
Share on other sites

Brukar inte slänga in meningslöa inlägg men.

 

 

(HA!)^87

 

 

Har det gått så långt att vpl inte kan ta lite skit och att de får ont i öronen av lite ovårdat språk.

 

Säger inte att det bara ska accepteras hur som helst men förfan är det något farligt som det är värt att lägga tid och pengar på o utreda??

 

 

Och justfan... en utskällning biter bättre som den levereras med lite extra krydda och det kan INGEN ändra på.

 

 

 

edit:

minskade ned på HA:en lite...

 

//Yman, BlåGul

 

En svordom för att förstärka anser jag är acceptabelt och mänskligt. Ibland är det svårt att besinna sig när det gäller handlingar. Jag använder mig själv av kraftuttryck som inte är lämpliga i närheten av små barn ibland.

 

Däremot så har jag en känsla av att de "fula orden" som djävulensgrönablod talar om nog är betydligt närmare kränkning än kraftuttryck.

Och FM är inte en frizon där kränkningar kan förekomma hursomhelst. FM är det demokratiska samhällets försvarare och då måste även de värderingar som präglar samhället även gälla på kaserngårdarna. Även värnpliktiga är medborgare och människor, om än tillfälligt inkommenderade ett år i deltagande av försvaret av demokratin.

Citat från VPL-rådet: Man kan inte se värnpliktiga som förbrukningsmateriel bara för att de pliktas in, de är individer precis som de personer de är pliktade till att försvara.

 

@djävulensgrönablod

Bra att du hjälper till med att ordna upp. En utbildning specifikt är kanske att ta i men jag skulle nog välja att baka ihop det med övrig utbildning kring värderings- och toleransfrågor. Utbildningen bör dels syfta till att informera vad som är tillåtet enligt HKV:s direktiv, dels försöka uppmana vpl/yoff att själva föregå med gott exempel under måttot föregångsman. En enkel princip som kan tillämpas är "kan jag skälla ut en civilanställd på det här sättet?".

 

Ett tips att se vidare: http://www.varnpliktsradet.se/findex.html

Link to comment
Share on other sites

En enkel princip som kan tillämpas är "kan jag skälla ut en civilanställd på det här sättet?"

OT: En enkel princip kanske, men också en dålig princip. Du kan aldrig säga något till civilanställd personal som uppfattas än som annat än beröm om du någonsin vill få något uträttat på exempelvis truppserviceförrådet(vilket ord föresten!). SLUT OT

Den som använder fel språk vid fel tillfälle förlorar i alla fall mitt förtroende väldigt snabbt. Omotivetat grovt språk, att ha för vana att kalla enskilda individer i sin närhet idiot, med allvar i rösten fråga är du helt djävla dum i huvudet osv slår snarast tillbaka på den som säger det. Den som sa at, han va at typ.

 

Edit: fummel

Edited by Inf
Link to comment
Share on other sites

Måste säga att dt känns lite löjligt dt här. Tar man illa upp av grovt språk har man defenetivt hamnat på fel ställe. Man utbildas att döda människor men tar illa upp av lite fula ord. Visserligen finns dt ingen annledning till överdrivet användande av svordomar men lite får man tåla. Att det ska vara någon slags utbildning i språkvård är ju skrattretande. Skulle vi ta in någon gammal fanjunkare från 50-talet till dagens försvar skulle stackarn tro att han kommit till ett sommar-kollo.

 

Allt mer tid går åt till massa totalt omälitäriska utbildningar som iofs kan vara nyttiga men hör de verkligen hemma i försvaret? Vore dt inte bättre att tex trafiksäkerhets utbildningar utfördes i grundskolan/gymnasiet?

 

Jag har nyligen genomfört min värnplikt på just Ingbat I19. Man blev helt tokig på alla säkerhets genomgångar som vi hade. Jag har hört mig för bland mina kompisar som har varit på andra förband, de hade inte ens hälften av vad vi hade men hade ändå ungefär lika många/några olyckor. Det är naturligtvis bra o nödvändigt med säkerhets föreskrifter men någon måtta får dt vara. Det jag menar är att på ingbat går dt redan en massa värdefull utbildningstid åt en massa dravel. Behövs verkligen denna "charmkurs"? Det kommer bara dra mer tid av den militära utbildningen o ärligt talat vem tror att dt kommer fungera? Man får ju tex inte säga något i stil med "b*gjävel" men just detta är nog ett av dt mer använda skälls orden inom FM mellan värnpliktiga. Nu sägs det ju oftast (iaf enligt min erfarenhet) på skoj men dt är ändå förbjudet. Förbudet hjälper ju inte dt minsta o jag är ganska säker på att en kurs i språkvård inte heller skulle hjälpa. För ärligt talat hur många går en hel dag utan att svära åtmindstonde en gång? Jag menar inte att man ska svära hela tiden men lite måste man få lätta på trycket.

 

Jag tror att en sådan liten språkvårds kurs bara kommer väcka löje o skratt bland värnpliktiga, dt kan jag med säkerhet säga att dt hade gjort bland oss iaf. Nej ingen utbildningstid bör slösas på detta dt räcker med att Bataljonschefen säger åt befälen att tänka lite mer på att vårda sitt språk så är jag säker på att det kommer minskas lite på svordomar, kommer ALDRIG (ja just dt aldrig, dt är jag helst säker på) att kunna ta bort svordomarna så varför ens slösa tid o pengar på dt, dt är iaf ingen som på fullaste alvar kan ta illa upp om någon säger "fan vad här ser ut" eller liknande. Om man nu skulle ta illa upp så ligger nog problemet mest hos den personen ifråga. Vi hade nämligen en djupt religös kille på plutonen som aldrig svor men han tog iaf inte illa upp när någon annan gjorde dt, eftersom han ansåg att dt var den som svor som fick skylla sig själv om han ville låta obegåvad o idiotisk.

 

Jag tycker alla förtroendemän/kvinnor ska ransaka sig själva när de ska ge förslag om nya regler/utbildningar. Behövs dom verkligen eller gör jag dt bara för att jag vill känna att jag uträttat något med mitt förtroende uppdrag oanvsett om jag tror på det eller inte? Vill jag bara känna mig viktigt o behövd? Inget fel med det eftersom dt är fullkomligt mänskligt att reagera på det sättet.

 

Nej lägg ner språkvårds utbildningen (eller vad som nu är tänkt) dt kommer bara bli löjligt. Gör nått vettigt istället, typ träna på krigsuppgifter o liknande.

 

Ni får ursäkta om jag skrev lite osammanhängande men jag är trött som f*n i skrivande stund.

Link to comment
Share on other sites

Allt mer tid går åt till massa totalt omälitäriska utbildningar som iofs kan vara nyttiga men hör de verkligen hemma i försvaret? Vore dt inte bättre att tex trafiksäkerhets utbildningar utfördes i grundskolan/gymnasiet?

Jo.

 

Men tro inte att det är någonting som genomförs för att officerarna på regementet tycker att det är skitkul, de har garanterat än fler orelevanta utbildningspaket de måste gå.

 

Det är order som kommer högre uppifrån, och vad jag förstått följer I19 det där rätt bra och håller i ett antal "onödiga" utbildningspaket just för att det "ska" vara så. "Civila meritvärden" kanske?

 

/Ing, som ser fram emot när det blir obligatoriskt med 20 timmar floristutbildning och 30 timmar modedesign för vpl. :wub:

Link to comment
Share on other sites

Nog har jag förstått att de flesta befäl är ganska less på alla dessa utbildningar, betyder dt att vi ska ha en till? Jag förstår inte riktigt vad du menar, jag sa ju inte direkt att dt var befälens fel att en massa av dessa utbildnigar finns, iaf inte de befälen som håller på med truppföring. Det är nog högre befäl o politiker som kommer på att man ska lägga in dessa efter rekomendationer av det högst älskade o vördade värnpliktsrådet.

 

Akta dig för vad du önskar, dt där med florist utbildning ligger kanske inte så långt borta som du tror! Florist utbildningen kommer snart av att någon värnpliktig satt fast en fridlyst växt i hjälmdoket i ett försök att kammoflera sig. Sedan får en förtroende man reda på dt, skickar vidare till värnpliktsrådet sen kan ni ju se resten själva.

Edited by Steken
Link to comment
Share on other sites

att fylla ut sitt språk med div könsord och svordommar när nära nog alla vpl gör lumpen frivilligt i dag, är ett förlegat och omoget sätt att föra befäl.

 

jag kan förstå den stackars Lt som någon gång på 70-80talet, skulle ha hand om 30 st ointresserade och hormonstinna 19-20 åringar.

då var det ett annat klimat, och nära nog hälften av alla vpl ville helst slippa sin GU.

nu när knappt hälften av de som vill göra sin GU, verkligen gör det är "gunnary-sgt highway"-mentaliteten knappt gångbar, i någon gudsförjäten rysk skyttepluton.

 

att stå och skrika könsord till de man skall utbilda i svåra uppgifter, stärker ju inte direkt förtroendet.

och om ens KB/PB gör det bör man ta upp detta, det är den chf som du skall lita på och respektera i händelse av skarpt läge.

ett par rejäla svordommar vid svåra moment, ja visst det är ingen fara.

men förnedrande ordalag med riktning under bältet, aldrig!

Link to comment
Share on other sites

Vi skall nog sansa oss lite här. Alla är nog överrens om att långa haranger av könsord etc inte är lämpligt. Frågan är dock om det är SÅ allvarligt att så att det behöver styras upp. Det börjar bli lite väl mycket saker som skall "bekämpas" nu i FM. Personligen tror jag att ett åtgärdspaket skulle leda till att man tappar fokus från de viktigare åtgärderna såsom att motverka diskriminering och få bort skadorna inom FM. Jämför detta med trafikskyltar, om det är 200 skyltar på en sträcka av 1000 m så struntar du i alla efter ett tag, sen kvittar det om det står att vägen tar slut på den sista, man bryr sig inte om den iallafall.

Sedan tror jag dessutom att detta är ett för "oviktigt" ämne för att nå acceptans ute på förbanden. Och har ett åtgärdspaket ingen acceptans är det dödsdömt.

 

Nä, lägg detta åt sidan och låt dom som har för liten ordbok falla under diskrimineringsklubban vid för grova övertramp.

Link to comment
Share on other sites

Att jag förkortar det: dt är en liten skada jag har kvar sedan den tidiga tonåren när jag använde mirc. Om det stör kan jag ändra på det, grejjen är den att det sitter i ryggmärgen när jag skriver på tangentbord. Om jag ska skriva "det" istället måste jag tänka på det hela tiden. Men ok jag ska skärpa mig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...