Jump to content

Deltagarlistor för olika missioner?


Recommended Posts

Jag undrar om det finns någon/några officiella/inofficiella listor på folk som varit iväg på missioner genom åren. I så fall var nånstans?

 

Undrar också om det finns någon förteckning på personal som fått utmärkelser (förutom standardmedaljerna) i utlandstjänst.

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

J1/OPIL må ju ha dessa uppgifter, högst tveksamt dock att det är offentliga handlingar...

Bara för att det inte finns en stor lista på www.swedint.mil.se så betyder det inte att det är H-klassat. Det är ganska lite saker (på det stora hela) som faktiskt är hemligt och även vissa av de hemliga sakerna kan man få utlämnade om man bara fyller i högen av blanketter.

Link to comment
Share on other sites

Nä, jag har mycket svårt att tro att det skulle vara hemligstämplat på något som helst vis.

 

Jag tolkar era svar som "nix", men att det nog går att få uppgifter från Swedint.

Men jag tänker inte fylla i blanketter och hålla på, då får det vara.

Var bara lite nyfiken på att se hur många bekanta man kunde hitta.

Link to comment
Share on other sites

Om listorna är offentliga (vilket allt tyder på att de ska vara), så är OPIL eller Swedint enligt uppgift inte tvingade att lämna ut personnr, och då står du där med ett (stort) antal listor med namn och adresser. Och adresserna var bara aktuella under just den aktuella missionen! Adresslistorna är inget som uppdateras.

Link to comment
Share on other sites

Adresslistorna är inget som uppdateras.

Jo, på något sätt lyckas de hålla koll på var jag befinner mig. :)

Fick papper angående återträffen för KS06 (de meddelade att de supit bort deltagarlistan) utskickat till ny adress.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men det finns äldre missioner från tiden innan de hade något ansvar för återträffar och dyligt.

De senare missionerna är de ju tvungna att hålla lite ordning på.

det är bara 10 år tillbaka i tiden som fanns datoriserat på dåvarade swedint pers, numera så har ju swedint inget med det att göra utan uppgifterna finns på OPIL.

ska man få ihop en fullständig lista på alla som någonsin varit ute så kommer detta inte låta sig göras men du kanske kan komma upp i en 90% eller så med en massa arbete med att kolla i krigsarkivet, gamla AST/FN papper, OPIL och andra... uppgifterna är säkert i huvudsak öpnna var och en för sig, frågan är om ditt register kommer att bli det efter att det blir fullt med personuppgifter... registerlagen osv som jag har dålig koll på.

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar om det finns någon/några officiella/inofficiella listor på folk som varit iväg på missioner genom åren. I så fall var nånstans?

 

Undrar också om det finns någon förteckning på personal som fått utmärkelser (förutom standardmedaljerna) i utlandstjänst.

 

Tack på förhand!

Så länge det inte rör sig om SSG eller liknande så är alla handlingar möjliga att få läsa.

Kontakta HKV/Exp eller OPIL/PersUS för att få de handlingar som du anser dig behöva. Det är något som dock kan ta tid. En del handlingar finns i det stora mörka arkivet där ingen släpps ut från. :D

Som någon redan har nämnt kompletta listor finns inte men FM vet hur många som har varit ute. Antal kvinnor och män samt vilka som har avlidit.

 

:wub: Lennartsson

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...