Jump to content

Intressant bild


Lindeberg

Recommended Posts

Jag tror inte att det är kokkärl m/(19)40 utan ett äldre. Designen har varit i stort sett samma väldigt länge.

Eftersom bilden är ffrån 1913 så hoppas jag verkligen att kokkärlet inte är modell 1940. :)

Link to comment
Share on other sites

Det vore nog ganska häftigt om man arrangerade sjutton nutida lumpare att ställa upp i samma formering på ett nutida logement, med dagens utrustning. Skulle vara ganska festligt att studera skillnaderna.

 

Förresten, visst är det väl sjukvårdaren som sitter längst bort vid ingången, hållandes en spruta motsv. Det måste det ju bara vara, eller?

 

Sen börjar man ju undra varför killen med trumpeten finner det så behagligt att sitta så på sänggaveln :)

Link to comment
Share on other sites

Ja tusan, det borde man gora! Men det far val goras med befalens medgivande sa man far ut vapnen. Snalla, kan inte nagon fixa en jamforelsebild mot Beväring M/13?

 

Marker ni forresten att de har nastan exakt samma skap och sangar som nu for tiden?

Link to comment
Share on other sites

Marker ni forresten att de har nastan exakt samma skap och sangar som nu for tiden?

Precis. Varför ändra på ett fungerande koncept? :)

 

Fast skåpen på mitt logement var tillverkade i början av 50-talet, så en liten uppdatering har ju gjorts, både på skåp och sängar, sedan 1913.

Link to comment
Share on other sites

Rätt otroligt hur gammal bild, men ändå inte. 1800-talet föddes de på. Men ändå ser den på nåt sätt levande ut. Så mycket som händer, många detaljer. En mycket lyckad bild.

 

Många mustascher etc, de flesta ser rätt gamla ut - när gjorde man lumpen på den tiden egentligen? Killen i högra hörnet ser mest modern ut, och han har skönast posé. Killen i mitten klädd i vitt har en rätt lustig min :rocketl: Dragspelskillen ser inte ut att höra hemma alls. Halvt normal, halvt Charlie Chaplin-stuk, borta med blicken, lustig sittställning, slapp hållning av kropp, dragspel och mössa. Hehe.

 

Mycket bra bild i alla fall. Så levande. :eeh:

Link to comment
Share on other sites

jag tar på mig uppgiften och löser den i sommar på gardet

;-)

 

-och givetvis ska det vara bra utfört, om jag får bestämma. Dvs vintermössa på, fram med Vita Blixten, och ut med AK5:orna. Dragspelet får väl ersättas med en stereo förslagsvis.

 

Glöm inte heller pappfiguren. Trrumpeten blir väl kanske lite svår att ersätta, förslag?

 

Jag får känslan av att killen i vitt i mitten med den konstiga minen är befäl. Hans mössa skiljer sig lite från de övriga. Å andra sidan skiljer sig pappfigur-hållarens mössa sig också från övriga gruppens mössor.

Link to comment
Share on other sites

Njae, jag är av den uppfattningen att dragspelaren skall utrustad med en stereo. En stereo finns ju garanterat på samtliga luckor nationen över.

 

Däremot har jag ingen aning om vad man ska ersätta trumpeten med.

 

Men jag ska inte lägga mig i allt för mycket, det är ju du Smocken som kommer arrangera bilden ;-)

 

Vore kul sen att lägga ut båda bilderna på ett fotoforum, Fotosidan.se eller motsvarande och få lite beröm ;-)

Link to comment
Share on other sites

Däremot har jag ingen aning om vad man ska ersätta trumpeten med.

Dragspelet ar ju helt klart en stereo.

 

Trumpeten... ja, varfor inte en trumpet? Eller ett par trumpinnar - flera ur mitt kompani var, som jag, trummisar.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom trumpetaren användes för att signalera order från befäl till underlydande enheter m. m. och inte trumpetade för skojs skull så kanske det vore lämpligast att ersätta den med någon form av signaleringshjälpmedel.

 

En Ra180 möjligen?

Link to comment
Share on other sites

Eftersom trumpetaren användes för att signalera order från befäl till underlydande enheter m. m. och inte trumpetade för skojs skull så kanske det vore lämpligast att ersätta den med någon form av signaleringshjälpmedel.

 

En Ra180 möjligen?

bra förslag, det tar vi!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att det är kokkärl m/(19)40 utan ett äldre. Designen har varit i stort sett samma väldigt länge.

Eftersom bilden är ffrån 1913 så hoppas jag verkligen att kokkärlet inte är modell 1940. :bash:

Märks tydligt att folk fortfarande har lite svårt att hitta till SoldF.com...¨

 

http://www.SoldF.com/enmanskok.html

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...