Stefan_O Posted April 24, 2004 Report Share Posted April 24, 2004 Tänkte bara fråga om alla regementen har någon sorts bal? Eller är det bara vissa? Såg bilder från KBS på livgardet.. är det någon som vet hur det ligger till med det där? Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted April 24, 2004 Report Share Posted April 24, 2004 KB och i vissa förekommande fall även PB brukar vid de flesta förband genomföra någon slags bal mot slutet av värnplikten. Dock tror jag att alla MP har bal, men det är inget jag kan garantera. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted April 24, 2004 Report Share Posted April 24, 2004 Godmiddag Tror det där med Bal skiftar mycket mellan förband, och till och med årskull. Måste dock säga att alla ni som ligger inne, plocka fram den enorma initiativ förmågan och ta upp detta med befälen när ni närmar er muck. Säg att ni fixar så mycket ni kan själva, men det vore trevligt med stöd från förbandet och givetvis Uniformer. Bal är trevligt, bal är bra, och framförallt det finns en hel del individer av motsatt kön som också uppskattar bal väldigt mycket... Vilket ju erbjuder vissa trevliga effekter.. Baltips? PM'a Rokare.. C. Cocktail Officer ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sillen Posted April 24, 2004 Report Share Posted April 24, 2004 Ibland får även GB vara med på balen. Fast det är nog väldigt ovanligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted April 24, 2004 Report Share Posted April 24, 2004 Ibland får även GB vara med på balen. Fast det är nog väldigt ovanligt. ja, tyvärr :( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_O Posted April 25, 2004 Author Report Share Posted April 25, 2004 okej.. jo det vore faktiskt väldigt trevligt att ha bal.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted April 25, 2004 Report Share Posted April 25, 2004 På mitt GU-förband har det anordnats baler för befälselever till och från sedan många år. Ett tag var det, som ni säkert vet, inte lika populärt med lumpen, och det märktes även hos befälseleverna. Men vad jag vet har det anordnats årligen sedan ett bra tag tillbaka. Vad jag vet har nästan alla förband baler i någon form. Namnen på dem kan dock variera. Det användes både kadettbal, sergeantsbal och KB-bal. Förmodligen genomförs baler årligen på Livgardet, som är ett väldigt traditionsrikt förband. Vanligt är att föregående års KB-elever lämnar över underlag och information till den nya årgången - så skedde i alla fall hos oss. Vad jag vet brukar det inte anordnas regelrätta baler för GB eller lägre. Antagligen pga kostnadsskäl, men det hindrar ju inte er från att ha en vanlig plutonsfest. Med högsta sannolikhet får man betala själv för tillställningen, men det är olika från förband till förband hur mycket man själv står för. Valsandet och etiketten brukar avta ju senare det blir, och vips strömmar det dunka-dunka ur högtalarna. Extra trevlig blir stämningen av de subventionerade rusdryckerna. ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sillen Posted April 25, 2004 Report Share Posted April 25, 2004 Plutonsfest är väl ganska långt från bal? Det speciella med bal är ju det att det är traditionsbundet, det hålls på etikett, man dansar vals (i uniform) osv. Plutonsfest föreställer jag mig är fyllefest deluxe och knappast nåt man tar med flickvännen på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted April 25, 2004 Report Share Posted April 25, 2004 Plutonsfest föreställer jag mig är fyllefest deluxe och knappast nåt man tar med flickvännen på. Det må ligga något i det du säger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted April 26, 2004 Report Share Posted April 26, 2004 Plutonsfest är väl ganska långt från bal? Det speciella med bal är ju det att det är traditionsbundet, det hålls på etikett, man dansar vals (i uniform) osv. Plutonsfest föreställer jag mig är fyllefest deluxe och knappast nåt man tar med flickvännen på. Visst ligger det något i vad du säger. På vår bal tog vi hjälp av de nyinryckta KB-eleverna, som fick helgtjänst för att kunna vara på plats och utföra olika uppgifter; t ex taxichaufförer, servitörer, hedersvakt m m. Detta medförde i sin tur att vi var tvugna att ibland gå ifrån tjänsten, alternativt använda vår fritid, till att utbilda i de olika "befattningarna". Utöver detta fick vi en mässintroduktion, typ SäkI Bar, med instruktioner om hur man för sin dam till bordet, hur man går runt och hälsar på alla par, hur man tar välkomstdrink åt både sig själv och damen, och en massa andra små detaljer. Parallellt med det pågick en dansutbildning, för att utveckla våra talanger i vals och foxtrot. Inte för att tala om hur mycket tid som gick åt att skaffa fram utrustning och uniformstillbehör. Man skulle ha skärmmössa, paradbälte, vita handskar m m. Får ni inte det ena, får ni nöja er med det andra. En plutonsfest kan säkert vara kul den också. ;) Inbilla er inte att en bal är en mycket nyktrare tillställning. Hälsningar, Foxtrot Lima Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest komplicerad Posted June 28, 2004 Report Share Posted June 28, 2004 Är pojk/flickvännerna bjudna om det bli bal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted June 28, 2004 Report Share Posted June 28, 2004 komplicerad: Ja självklart är respektive bjudna, det kan bli lite övervikt av det ena könet annars Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted June 28, 2004 Report Share Posted June 28, 2004 ...Ett tag var det, som ni säkert vet, inte lika populärt med lumpen... När var detta ungefär? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted June 28, 2004 Report Share Posted June 28, 2004 När jag låg inne hadde vi enbart KB-Bal, Den jobbade några av oss KB-elever med. under ca 1 år med att fixa. Kostnaden för oss slutade på ca 1000kr/kuvert. Då ställde regementet upp och fixade resor för damerna (kvittades mot våra hemresor) logi, lokal, körmil, fordon, Vapen, officerare osv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted June 29, 2004 Report Share Posted June 29, 2004 Någon som var på KB-bal på Lv6 nyligen? Vill höra om ett rykte jag hörde idag stämmer eller inte stämmer.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest komplicerad Posted June 29, 2004 Report Share Posted June 29, 2004 ah okej men är det bara vissa som får gå på bal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted June 29, 2004 Report Share Posted June 29, 2004 Normalt sett är de bara kadetter som har bal, fast KB eleverna är ju inte kadetter längre,äg 15 månaders KB uttagna istället så vet du vilka som ska ha fest. Förr i tiden avslutades KadS med bal med hög trevlighetsfaktor. Ack ja, kom bara ihåg, den etikett ni lär er til balen får bara användas vid militära hogtider. Exempel, 1. Endast vid militärbal förs din dam till vänster. 2. Hästens skål utbringas helst bara av kvalerister på bal (fast den förekomer på studentfester också...tyvärr). 3. Man anhåller inte om tillstånd att skåla med chefen vid civila tillställningar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.