EO4 Posted April 24, 2004 Report Share Posted April 24, 2004 Kan någon hyfsat nybakad Stridsbåtschef svara på en fråga som en gammal senil "pre-navdator" BåtC har? (OK då, jag har använt navdator under BFA och KFÖ, men tog mina "vingar" medelst sjökort och radar). Jag laddade ner nya versionen av Örlogsboken nyligen och hittade på sidan 92 och framåt instruktioner för "framförande av snabbgående båtar". Trevligt tyckte jag tills jag vände blad och läser avsnittet "Navigeringsförberedelser" och understycket "förenklade förberedelser", vilket innebär att GKSF läggs ut i sjökort och navigeringsdator, kursen anges för de första momenten, varningslinjer till farligheter sätts ut. Sen står det: "Förenklade förberedelser kan därför bara användas vid farter under 20 knop, eller i kända eller lättnavigerade skärgårdsavsnitt". Eh, tillämpas dessa bestämmelser praktiskt? Det kan väl inte vara så att man - med navdator ombord - måste göra "fullständiga förberedelser" för att få köra över 20 knop om kobbarna står lite tätare än i gävlebukten? Detta är en pappersprodukt va? (säg att det är så, snälla). Även "förenklade förberedelser" framstår som rätt "fullständiga". De verkar ha glömt kategorin "3 am serenades" (improviserad och off-pist mitt i natten) B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KaffeKalle Posted April 24, 2004 Report Share Posted April 24, 2004 Om Fienden anfaller vill vi att han gör detta på kontorstid mellan 0730-1630 med avbrott för lunch 11-12. Strid får ej förekomma utöver denna tid utan förberedelser eller korrekt anhållan. Fordon får ej framföras utanför SäkI. Låter lite udda, men FM och dess regler.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volvo Posted April 25, 2004 Report Share Posted April 25, 2004 Vi måste ligga minst 3 - 4 ben i förhand när vi kör. Just gränsen på 20 knop gäller väl inte utan det är just antalet fullständigt preppade ben som måste vara färdiga. Och preppa en bana i 40 knop är riktigt svårt. Dock funkar det ju på längre ben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted April 26, 2004 Author Report Share Posted April 26, 2004 Volvo: men ni får köra helt "off pist" och improviserat om man till exempel råkar ut för en påskjutning eller upptäcker minor m.m. ??? eller är det förbjudet enligt SäkI e motsv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volvo Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Det är nog förbjudet kan jag tänka mig. Men när vi marschar med båtarna och blir påskjutna så tar vi en omväg runt några större öar och fortsätter sen på samma marschväg om det känns säkert. Men visst blir det en del improvisation när man är ute och kör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roary Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Sen så gäller SäkI bara i fred. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Sen så gäller SäkI bara i fred. och i tillämpbara delar i krig väl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Sen så gäller SäkI bara i fred. och i tillämpbara delar i krig väl? SäkI gäller i krig om det handlar om övningar som inte är direkta stridsförberedelser. Vid strid eller förberedelser för strid gäller det inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Sen så gäller SäkI bara i fred. och i tillämpbara delar i krig väl? SäkI gäller i krig om det handlar om övningar som inte är direkta stridsförberedelser. Vid strid eller förberedelser för strid gäller det inte. check! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts