Jump to content

Hells Angels ledare dömd för misshandel

Fk Satan

Recommended Posts

Hells Angels-ledaren Tomas Dahlén dömdes till samhällstjänst för misshandel. Nu har Kriminalvården beslutat om en arbetsplan. HA-ledaren ska träna unga pojkar i kickboxning - inom en klubb som stöds av hans eget mc-gäng.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

Jag är inte riktigt familjär med hur HA rekryterar medlemmar, men vad jag har förstått så blir man inte bara medlem för att man har en mc och kan slåss. Det brukar i dom här kretsarna krävas att man antingen har något att bidraga med (något som genererar pengar vanligtvis) eller visar att man är beredd att göra att sticka ut hakan för brödraskapet. Typ utföra ett rån, fimpa en antagonist, ta på sig skulden för någon annans brott eller dyl.

HA och liknande organisationer, ser sig inte som "coola killar" utan snarare som affärsmän. OCh dom brukar vara väldigt seriösa i sin "affärsverksamhet" eftersom att dom riskerar att hamna i fängelse om dom schabblar. Dom tjänar alltså inte på att rekrytera småkillar som inte pallar när det hettar till. Däremot så utnyttjar dom gärna "supporters" som tex chauförer och för vakthållning vid brott. Efter att man knegat på ett tag med sådant och bevisat att man pallar pressen, så kan man möjligen bli upptagen i organisationen, under förutsättning att man har något att bidraga med.

För att återgå till ursprungsämnet, det verkar helt klart olämpligt att Dahlén ska jobba inom en klubb som stöds av ett brottssyndikat där han själv har en framträdande roll. Men citatet "HA-ledaren ska träna unga pojkar i kickboxning" är väll aningens vilseledande, han skulle väll i första hand arbeta med vardags sysslor i klubbens lokaler?

• 1 year later...
Jag är inte riktigt familjär med hur HA rekryterar medlemmar, men vad jag har förstått så blir man inte bara medlem för att man har en mc och kan slåss. Det brukar i dom här kretsarna krävas att man antingen har något att bidraga med (något som genererar pengar vanligtvis) eller visar att man är beredd att göra att sticka ut hakan för brödraskapet. Typ utföra ett rån, fimpa en antagonist, ta på sig skulden för någon annans brott eller dyl.

ALLT handlar om den nya medlemmens mentala iställning.

Har för mig att rekryteringen går till enligt följande:

Först är man en sk "Hangaround"

Efter några år kan man bli upp tagen till "Prospect"

Sedan kan man möjligtvis bil Fullvärdig medlem.

Tar dock inte gift på detta.

Jag tror inte att du är helt fel ute där. Har hört något liknande men jag ska nog inte kalle det för säkra källor. Men måste ändå säga att termerna låter bekanta. :D

Jag tror inte att du är helt fel ute där. Har hört något liknande men jag ska nog inte kalle det för säkra källor. Men måste ändå säga att termerna låter bekanta. :D

Enligt Wikipedia så stämmer det förfarandet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...