Airman Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 (edited) Kanske lite udda ställe att fråga denna fråga men jag gör ett försök. Ska hjälpa min morbor att renovera hans willys jeep. Behöver lite tips och råd. Det jag behöver hjälp med är vad man behöver för att höja bilen. Har hört man bara behöver montera axlarna på undersidan av blad fjärdaran istället för på åvansidan som det är orginal. Anda tips är välkommet hur jag å morbor skall kunna förvandla denna halvrisiga willys -46 till ett vrålåk Edit: Förtydligade Over and out Edited April 23, 2004 by Airman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Och det tar vi i TPC. *flyttar* //Yman, BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Anda tips är välkommet hur jag å morbor skall kunna förvandla denna halvrisiga willys -46 till ett vrålåk Skall vi medverka till helgerån menar du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 @Airman Jag rekomenderar www.MFHF.nu Där kan du hitta en massa länkar osv, med info. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 (edited) Prova http://www.swedenoffroad.com/ Där hittar du länkar (under länkar) till en fetmassa entusiaster och forum för jeep. det finns också en massa amerikanska forum om du säker på nätet. Kan leta upp en manual på Dana Axlar till dig om du behöver fixa diffarna. Finns att köpa färdiga höjningskit för blad (parabolic/leaf springs). Tänk på att vid höjning över två tum kan det bli problem med vinkeln på kardanen. Då får man köpa en med dubbelknut. Finns att få tag på lite överallt. Prova även: http://www.jeepforum.com/forum/ Lycka till /martinator Edited May 7, 2004 by martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Airman Posted May 9, 2004 Author Report Share Posted May 9, 2004 Motgångar och åter motgångar. Nu när vi fixat så att motorn är lättstartad och går skitbra kommer problem nr:2, bromsar?!? bara broms på vänster fram, har bytt broms cylinder så nu lär man måste riva hela broms systemet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sakkre Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 För terrängkörningsateraljer www.rindab.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted March 2, 2007 Report Share Posted March 2, 2007 (edited) Tänkte ta detta som lite kuriosa i en tråd som redan avhandlar fordonet JEEP. Om någon anser att det är helt OT så dela och flytta. Hittade följande på nätet: Jeepen uppstod under andra världskriget som ett litet terränggående transportfordon som de allierade skulle använda i kampen mot den tyska fienden. Namnet kommer från modellbeteckningen på en av modellerna som tillverkades, Ford GPW. G står för Government, P för hjulbasen 80 tum och W för att bilen hade en motor från den andra stora jeeptillverkaren, Willys Overland. I soldatjargonen kallades bilarna kort och gott Jeep. Hela artikeln för den som vill Det är säkert mer än jag som hört att det skulle komma av General Purpose (GP), men så är det tydligen inte. Man lär sig något nytt åtminstone ibland. Annars känns det mest som man blir förd bakom ljuset hela tiden /martinator Edited March 2, 2007 by martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts