macken Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Hur många varianter finns det av 30 bilen, den två axlade? Har sett de med stabshytt, de med flak och kran, med drivmedelstankar ,samt de med kapellöverbyggnad. Finns det några undermodellbeteckningar till 30? som ex 11an 1111, 1112 osv?? Eller kan man byta överbyggnad så en bil med stabshytt ena året kan va en med tankar nästa år. Undrar även om jag inte sett en med ptp-hytt på flaket, likadan som 40 bilarna. I såfall vad har den ingått i för förband? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted April 25, 2004 Report Share Posted April 25, 2004 Så vitt jag vet så finns det bara en TGB30 modell. Till den finns det 2 olika flak, ett med personalhytt och ett utan. Kranen längst bak och kapellet är löstagbara tilllbehör, dessa prylar passar också till storebror tgb40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 25, 2004 Report Share Posted April 25, 2004 Enligt I-bok Tgb 30 och 40 så finns följande varianter: Tgb 311A Tgb 311A med lastkran 5911 Tgb 311A med skyddstak 381 (Med eller utan bänkar) Tgb 311A med trupptransporthytt 551 Alla dessa bygger på samma chassi, det är endast påbyggnaden som skiljer. Utöver dessa finns det även bilar där man satt på diverse sambands- och ledningshytter men i grunden är det samma fordon. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted April 25, 2004 Forumsledning Report Share Posted April 25, 2004 Som Swede säger är det mesta bara moduler, här är t.ex aphytten och med en kran på samma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
volvo_viking Posted April 25, 2004 Report Share Posted April 25, 2004 Jag har fler frågor! Tjänstevikt framaxel? Tjänstevikt bakaxel? Däckdimension? (Jag vill gämföra lite med mitt as och se om Vikingen har en chans att ta sig fram bättre än SBA111:an på löst underlag). //Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 25, 2004 Report Share Posted April 25, 2004 Va jobbig du är, jag hade ju ställ tillbaka boken i hyllan. ;) Tjänstevikt framaxel tgb 311 flak: 5200kg Tjänstevikt framaxel tgb 311 trptphytt: 5270kg Tjänstevikt bakaxel tgb 311 flak: 3620kg Tjänstevikt bakaxel tgb 311 trptphytt: 3825kg Flakvikt inkl utr: 1750kg Ttrupptphyttens vikt: 500kg Däckdimension: 400/65-26,5/12D The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
volvo_viking Posted April 26, 2004 Report Share Posted April 26, 2004 (edited) En fråga till... ;) //Janne Vilken otroligt skum däcksdimension...?!? Edited April 26, 2004 by volvo_viking Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted April 26, 2004 Report Share Posted April 26, 2004 (edited) Kimster: Jämfört med flakning vintertid så är jag väldigt glad över personalhytten. 30:a med hytt var avsedd för att dra GRK och lättare art. 40:a med hytt drog H77 De utan hytt bar som sagt allt möjligt. Kapell stabshytter drivmedel osv. Även giraffe radar (tgb45). Varför slaravade jag bort min IBOK Edited April 26, 2004 by SG OLSSON Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
volvo_viking Posted April 27, 2004 Report Share Posted April 27, 2004 Alltså...delar de ut I-böcker till varenda värnpliktig? Måste väl bli en väldig förbrukning!?! Jag har gämfört lite med Vikingen och jag tror att jag har ganska bra odds att ta mig fram bättre medden än med en 30-bil. En terrängbil med en 11 litersmotor kan inte bli annat än framtung. Mina misstankar är besannade... //Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 27, 2004 Report Share Posted April 27, 2004 Det skall finnas en I-bok i varje fordon. Som instruktör ser man dock till att ha sitt eget ex. av alla böcker. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts