Jump to content

A9 fyller 60 år


Recommended Posts

I morgon är det 60-årsdagen av inryckandet av de första värnpliktiga till A9 i Kristinehamn. Min farmors bror var bland dessa tidstypiskt kostymklädda herrar i hatt. :P

 

Den officiella invigningen förrättades dock först den 27 maj 1945 av dåvarande kronprins Gustaf Adolf.

Min farfar, farmor och pappa var närvarande och minns att tillkomsten av regementet gav ett moraliskt lyft till staden och regionen under brinnande krig.

 

Jag hoppas bara att regementet överlever FB 2004 också, men chanserna är väl si och så med det.

 

I övrigt vill jag bara citera ur en artikel i lokaltidningen idag:

"Kasernerna på A9 byggdes annorlunda jämfört med tidigare regementen. Det räcker med att titta på hur det ser ut på kasernhöjden i Karlstad som jämförelse. Att kasernerna på A9 byggdes med förskjutning och tycks ligga i oordning har sin förklaring:

-Det var för att en tysk pilot inte skulle kunna skjuta på mer än en kasern i taget. Sedan skulle han vara tvungen att vända om och förhoppningsvis skulle luftvärnet då hinna skjuta ner honom, förklarar Lars Carlsson."

Gammalt hederligt invasionsförsvarstänkande säger jag bara. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Öv Lars Carlsson var min reg C :baskerPa:

Lasse kompis kallade vi han för han var jämt butter :baskerPa:

Det antyds faktiskt i artikeln, fd. A9 yoffen Mats Hånhe var med på intevjun och Öv Carlsson pratar om den förste C A9 Öv Carl Årmann:

 

"-Det sägs att Carl Årmann var ett riktigt charmtroll och det brukar ju regementschefer vara, säger Lars Carlsson.

Ett uttalande som får Mats Hånhe att så när sätta kaffet i vrångstrupen."

:P

Link to comment
Share on other sites

Lite sent, men man får Gratulera A9 på sin 60-årsdag lite i efterskott!!

Tänkte som så, de måste vara många Lumpare från A9 här som ligger inne detta året. Tänkte höra om man kan få tag på ett Schema för 04/05 KB-elever.

Har en Kompis som ligger inne på A9 som Sjukvårdsplutonbefäl!

Link to comment
Share on other sites

En lite konstig fråga kanske, men finns ens A9 idag? Lades inte det ner 2000 för att ersättas av Artreg? Jag vet att det är i stort sett samma sak (precis som Artbat är A8) men ändå om man ska vara petig... eller?! :D

Link to comment
Share on other sites

En lite konstig fråga kanske, men finns ens A9 idag? Lades inte det ner 2000 för att ersättas av Artreg? Jag vet att det är i stort sett samma sak (precis som Artbat är A8) men ändå om man ska vara petig... eller?!  :worthy:

Det är sant som du säger, att det numera heter Artilleriregementet (Artreg) före detta A9...

Edited by Nsky
Link to comment
Share on other sites

Mjo, men det vart inga större skillnader efter namnbytet, dessutom förvaltar Artreg traditionsarvet från A9 samt några andra nedlagda artilleriregementen.

I ärlighetens namn används A9 fortfarande oftare än Artreg i tal och skrift utom formella dokument, walks like a duck, quacks like a duck...

 

Nsky: Det heter Artilleriregementet (Artreg) kort och gott, Kristinehamn är inte med i beteckningen någonstans.

 

Alternativt det som vissa befäl något reglementsvidrigt har infört i högvaktssammanhang: Kungliga Svenska Artilleriregementet.

Link to comment
Share on other sites

Nsky: Det heter Artilleriregementet (Artreg) kort och gott, Kristinehamn är inte med i beteckningen någonstans.

Ja, det har du rätt i Fu Johansson, det jag menade var att det ligger i Kristinehamn. Men som den nogranna läsaren upptäcker så har jag ändrat mitt inlägg. Hoppas det är till belåtenhet...

Gärna mer info om (Artreg) här, verkar vara ett härligt förband!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...