Jump to content

Hur var eran första tid i lumpen?

Recommended Posts

Ryckte in som KB på P18 i Januari.

Stressigt, Ovant, Sömnbrist, Omvisitationer, Iskallt och Tråkiga övningar.

GSU är jobbigt och inte alltid särskilt kul. Det roliga kommer sen när befattningsutbildning börjar. :lol:

De två första veckorna är dolda i mörker. Jag kommer faktiskt inte ihåg någonting. En ambitiös kollega sparade alla våra dagsprogram på KBS men inte ens med dagsprogrammen kunde vi frammana minnena från dessa veckor. Så därför antar jag att vi inte hade det lugnt och mysig. Ingen glass och ballong där inte!

Förresten finns det en sak jag kommer ihåg. Andra dagen, morgonuppställningen. Den av våra kaptener som vi alla var övertygade om att han måste vara den ondaste människan på jorden ställer sig framför truppen och säger:

"- 106 Axelsson, kliv fram!"

Axelsson, som nästan gjorde i brallan, gick snabbt igenom i huvudet vad han kunde ha gjort fel medan han på darrande ben kliver fram till kaptenen, varpå kaptenen säger:

"- Axelsson fyller år i dag. Grattis!" och sen kommenderar ett fyrfaldigt leve för Axelsson. Det var den åttonde januari 1997 och vi hade 449 pinnar muck... :lol:

Förresten finns det en sak jag kommer ihåg. Andra dagen, morgonuppställningen. Den av våra kaptener som vi alla var övertygade om att han måste vara den ondaste människan på jorden ställer sig framför truppen och säger:

"- 106 Axelsson, kliv fram!"

Axelsson, som nästan gjorde i brallan, gick snabbt igenom i huvudet vad han kunde ha gjort fel medan han på darrande ben kliver fram till kaptenen, varpå kaptenen säger:

"- Axelsson fyller år i dag. Grattis!" och sen kommenderar ett fyrfaldigt leve för Axelsson. Det var den åttonde januari 1997 och vi hade 449 pinnar muck...  :lol:

Kn Hemphälä? Jäkligt bra kapten, hård men rättvis. ;)

NB20 1997

Nervöst det i eftersom försvarsbeslutet i Dec-96 beslutades om att avskaffa NB20. Så jag visste inte var jag skulle göra min vpl. när jag ryckte in. Så det kunde bli SSN, KA5 eller Boden. Men väl på plats så fanns det en möjlighet att hamna vid NB21/T3 istället vilket jag valde.

sedan kändes de kommande två veckorna stressiga.

Livgardet 02-03. Kommer inte ihåg så mycket förutom att det gick nån (psykisk)magåkomma på plutonen den första veckan. Kräktes och åt i princip ingenting de två första dagarna.

Karin :lol:

Edited by Karin

Norrlands Ingenjörbataljon, 2003-2004

Minns faktiskt ganska tydligt vad vi gjorde de första dagarna. Man var alltid trött i huvudet (lite sömn och mycket stress), fast det var ändå inte så illa som jag föreställt mig ändå. Nu vill jag inte framstå som någon "hårding" på det viset, men jag tycker befälen körde lagom hårt med oss.

Första dagen (måndagen den 20:e januari 2003) hämtade vi utrustning och annan mtrl från förrådet. Ett antal från föregående års KB-kull fanns på plats för att fungera som gruppchefer samt dagelev de första två veckorna. Deras uppgift var att se till att vi gick och la oss när vi skulle sova, svara på frågor, lära oss klä på oss på rätt sätt, lotsa oss omkring inne på området etc. Det gjorde vår introduktion till lumpen så mycket lättare.

I början hade vi en hel del tråkiga genomgångar också. Man glömmer aldrig hur man konstant utkämpade en strid med sig själv för att inte somna.

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

MP och MP/SÄK KBS Livskvadron. 2004

De två första veckorna är som många säger mycket stress, lite sömn och MYCKET som ska läras in. Jag har iaf hittills skrivit dagbok om allt vi har gjort i lumpen och det är jag glad över.

//tompa :)

Guest 101 TELL

Ryckte in i oktober -03 på Livgardet.

Jag kommer inte ihåg så mycket, men det var lite sömn och mycket, mycket nytt man skulle lära sig.

Många lektionspass i lektionssalar utan luft också. Mina starkaste minnen är nog från de lektionerna när man hade svårt att hålla sig vaken. Man fick kämpa för att inte ögonlocken skulle trilla ner helt.

En del klarade inte att kämpa emot och då jävlar. Då var man stekt....

Första nätterna i fält kommer jag också ihåg lite av. Det var en del som hade problem när det blev mörkt att hitta saker och ting

Guest strvkomp

I19 stridsvagnskompaniet, -03

Det första som hände dagen D var att vi fick ut namnbrickorna. Efter lite dötid var det uppställning på kaserngården för att sedan få springa till förrådet och få ut det mesta av våra persedlar. Sedan skulle all inventeras.

"Håll upp!! Raka armar!... Ta er!" Efter genomförd inventering fick vi klä av oss spritt språngande nakna och ta på oss uniformen. De följande veckorna var det mycket exercis, marschträning, PEK, fys och fältvaneveckan. Egentligen är de första veckorna bara ett blur i chock som man helst vill glömma.

NB20 1997

Nervöst det i eftersom försvarsbeslutet i Dec-96 beslutades om att avskaffa NB20. Så jag visste inte var jag skulle göra min vpl. när jag ryckte in. Så det kunde bli SSN, KA5 eller Boden. Men väl på plats så fanns det en möjlighet att hamna vid NB21/T3 istället vilket jag valde.

sedan kändes de kommande två veckorna stressiga.

97/98 FBJ F21

Minnena från de första veckorna är tyvärr dunkla. Jag kommer faktiskt inte ihåg så många detaljer alls, enbart att jag sydde fast m90jackan i byxan kl 4 på natten och att innehållet i våra skåp ständigt revs ut. Den surrealistiska känslan som närvarade under de första veckorna kommer jag visserligen också ihåg, den tror jag att många som gjort värnplikten kommer ihåg.

F7-90

Första 5 veckorna stressig och roliga. :):D Vecka 6, Tråkig pga ett viggen störtade och vi fick gå skallgång efter piloten vid namn Lennert Jätby på F7, inget roligt uppdrag. :( vi hittade inte mycket av honom, det mesta av honom satt i kockpitten ca 10meter under markytan. 8-/

Edit: korv fingrar

Edited by Zeb

Ryckte in 1984 på KA3 som GB , minns färden från Nynäshamn, mörkt och sjögång.

Väl framme på Gotland klämdes vi in en buss, den var så full så hälften fick sitta på golvet. Immiga rutor... ingen luft... När bussen svängde in på KA3 var det med språng fram till inskrivningen, resten av dagen var det uthämtning av mtrl. 2! sjösäckar modell stor bara att bära till kasern, phu..

Resten av veckan var det stå o gå i takt, foto för legget mm mm. Under vecka 2 började skjutövningarna o så fortsatte det under hela gsu:n efter gsu:n kom våra meniga och då ledde vi en del av deras gsu :tveka:

Trafikpluton T2 01/02

Första dagen var hemsk, man visste inte var man hörde hemma, stressade överallt, m.m.

Sen på kvällen så skulle vi så på samtliga märken på våra två uniformer, visitationen utfördes fram till kl 3 då den sista var klar och godkänd.

SEn var det excercis och fys från kl 8 - 22 med indragen nattpermission hela första veckan. Tredje veckan var den klart värsta: Fältvaneveckan, klart det hemskaaste jobbigaste jag har gjort i mitt liv. Vår kapten sa: "det är lungt, vi ska bara grilla lite i, och bo i tält", Ok, vi grillade. men det var sista dagen. Jag led av ständig vatten och saltbrist. HEMSK vecka

Hundförare NSKY F5 95

Första veckorna var "hellweek". Januari i Skåne... Inte roligt... Det enda jag riktigt minns var när vi övade ålning på en åker som visade sig vara ett kärr med ca 2mm tjock is... första steget "knak" och sen var man pisseblöt resten av den dagen. Det blev bättre sen när vi fick ut hundarna.. då låg övriga plutonen och kröp medan en själv satt och gottade sig i väntan på att spåret skulle ligga till sig...

PB Art på Artilleribatteriet 1998-98 Kgl Karlskrona Kustartilleriregemente.

Kommer mest ihåg inventeringen som "kortkalsong, stycken fem -HÅLL OPP....STOPPA NER" Och i 27 gradig hetta tillpassa VU...

Och givetvis alla "tid till förfogande...45 sekunder... :D "

Och självklart presentationen av huvudtjänsten, "PJÄS...är skitigt, tungt,blött och kallt...men jävligt tufft!" -Kn Karlsson, C Artbatt :/

Jag mins bara att vi marscherade käkade och sov.

Men när dom två första veckorna var över och man fick åka hem för första gången så kändes dom där två veckorna som om dom hadde varat månader, och på den korta tiden så hadde jag lärt känna folket på luckan bättre än vad jag lärde känna klass kamraterna på tre år. Saknar F4 :camo:

Första minnet från 1:a perioden ( låg inne 10-4 ) var nog första kvällen när vi skulle få kvällsfika och våra befäl tyckte att eftersom det var mitt i sommaren och att vi hade varit inomhus hela dagen så skulle vi inta fikat ute i sommarsolen. Det tog inte många sekunder innan vi förstod varför vi skulle inta fikat utomhus. Arvidsjaur är mer känt som myggorna paradis. En av förarna på min grp fick så j***a många myggbett på överkroppen så det såg ut som han hade fått röda hund igen, säkert 50-60 bett bara på ryggen.

Det var väll befälens sätt att hälsa oss välkomna till K4

Edit: Kan ju tillägga att ingen fick gå in förän alla hade fikat färdigt, ink befälen som satt där med full M/90 uniform och myggmedel, så dom stressade ju inte. Det slutade med att 30 VPL gjorde allt i sin makt för att ha ihjäl alla myggen mellan 21,45-22,15.

Edited by stevooooo

Hämta materiel på förrådet.

Förstå skillnaden mellan alla mössor och handskar (självklart för fänriken som hade befälet, men lite svårare för oss som varit på plats i några timmar).

Logementets högläsning av soldatinstruktionerna (vi turades om att läsa, när man inte läste låg man bara och funderade på vad för ställe man hade kommit till)

Många genomgångar, och ofta mycket mycket svårt att hålla sig vaken. Kan detta ha berott på den sena timmen för tapto (heter dets så?) och den tidiga timmen för revelj.

Mycket skjutning med AK5. Hade svårt i början men hittade formen så småningom.

Fältvaneveckan - regn varje dag och nästintill jämt. Lära sig upprätta förläggning, gräva ståvärn, posttjänst, genomgångar, genomgång av minor, sjukvårdsgenomgångar, sjukvårdsövningar, ålning medelst hasning, 30 graders värme, klet i ansiktet som fastnade i tio minuter, marschera. En härlig tid :dong:

Sen flöt veckorna bara på och allt blev bättre och bättre. Men framåt MUCK var man lite nedstämd förstås.

02/03 Livgardets stolta fjärde... Till skillnad från mupparna längre bort i korridoren och tomtarna på loftet (de korta plutonerna våningen ovanför) så blev vi aldrig utkommenderade att fysa mitt i natten. Vi vaknade alla av när de andra plutonerna skulle ut och kuta, och låg och väntade på att de skulle komma till oss, vilket de aldrig gjorde. Känslan går knappt att beskriva, men jag tror absolut att det var positivt.

Första tiden, speciellt första veckan, är rätt svag i minnet. Vad jag minns var att man stod upp precis hela tiden och när man på kvällen fick sätta sig ner var det alldeles underbart... Många visitationer, sena kvällsövningar i skåpspackning, fler visitationer, städning städning städning städning, oro inför alla prov man skulle skriva och oro inför excercisprovet innan första permissionen. När vi efter våra två första veckor fick ta på oss uniformen m/90 för första gången (förutom utprovningen) så var det ett stort "wow". Allt släppte, alla stolta livdragoner åkte hem i sina parad90:or och alla var nog mer eller mindre positiva.