Fu Johanson Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 (edited) I Nya Kristinehamns-Posten idag finns en artikel om över-MÖPen Per Nilsson som tydligen på eget bevåg dragit igång en tillverkning av ersättningshjälmar för den beridna högvakten. Totalt 80 st. ska vara levererade efter helgen med ytterligare 100 på gång att beställas och kanske så många som 450 till slut. Hjälmarna ser ut att hålla mycket god kvalitet vad jag kan se på bilderna och beräknas hålla i ca. 100 år. De är identiska med gamla m/1899 förutom piken som är något förstärkt för att överleva beväringarna. ;) Tyvärr är inte min skanner i funktionsdugligt skick just nu annars hade jag lagt upp bilder på en radda högpolerade hjälmmästerverk. Någon som har fått pilla på hjälmarna än och har hittat några fler avvikelser från de gamla? Edit: Javisstja, 23000 kr inkl. moms kostar de. Edited April 23, 2004 by Fu Johanson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Coolt! 450*23 000=10 350 000???? (Känns ju rimligt med tanke på hur situationen i FM ser ut) Men självklart är detta säkert något som kommer att uppskattas av vären. Kan ju hoppas att lite av de där 23000 läggs på innandömmet också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maiden Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 (edited) Undra varför, hjälmarna är bra (de flesta), behövs bara nån stoppning i hjälmen, för att slippa ha en skruv rakt in i skallen...fast det är ju trevligt att han har dragit igång detta. och säkerligen blir det uppskattade! Edited April 23, 2004 by Maiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted April 23, 2004 Author Report Share Posted April 23, 2004 (edited) Jag misstänker att man vill spara de originalhjälmar man har kvar i fullgott skick av historiska skäl. Angående skruven i skallen så tycker jag det ser ut som en skyddsplatta över den på en bild av en urtagen pik. Kanske en synvilla men vem vet, någon annan i beslutande ställning kanske tyckte illa om den skruven. Edited April 23, 2004 by Fu Johanson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted April 24, 2004 Report Share Posted April 24, 2004 Jag misstänker att man vill spara de originalhjälmar man har kvar i fullgott skick av historiska skäl. Fullgott skick? Nja, finns ju redan minst 2 olika modeller. En lite mindre variant (äldre) som redan är tillräckligt bucklig, sne och utsliten och en nyare som ser ut som en förgylld potta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted April 24, 2004 Author Report Share Posted April 24, 2004 Jag misstänker att man vill spara de originalhjälmar man har kvar i fullgott skick av historiska skäl. Fullgott skick? Nja, finns ju redan minst 2 olika modeller. En lite mindre variant (äldre) som redan är tillräckligt bucklig, sne och utsliten och en nyare som ser ut som en förgylld potta. Okej då, man kanske vill spara de hjälmar som inte faller isär när man petar på dem. Någon som vet hur skicket på Livkompaniets m/ä hjälmar (kaskar) är? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted April 24, 2004 Report Share Posted April 24, 2004 Någon som vet hur skicket på Livkompaniets m/ä hjälmar (kaskar) är? Är inte Livkomps av plast? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted April 24, 2004 Author Report Share Posted April 24, 2004 Är inte Livkomps av plast? Ingen aning, jag har aldrig kommit tillräckligt nära en för att se vad den är gjord i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 24, 2004 Report Share Posted April 24, 2004 De kaskar jag har sett på ett förbandsmuseum är av läder, men jag vet inte vad livkomps är av för material. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted April 24, 2004 Report Share Posted April 24, 2004 Fast de kaskar man har sett på slottet har sett ut som om de var gjorda av plast. Kanske bara en anpassning till tiden, plast är kanske lättare att underhålla än läder... (eller vad vet jag såhär på lördag kvällen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts