Jump to content

Bevakning

Recommended Posts

Om nu ett flertal förband i Sverige läggs ned, hur är det då tänkt att man ska kunna bevaka de am- och mobförråd som finns i förbandens närhet idag?

Lägger man ned samtliga förråd också, eller blir avstånden mellan objekt och närmaste insatsstyrka bara längre? Har svårt att tro att man lägger ner allt på Gotland bara för att P 18 ryker, som exempel.

Vad tror ni?

Hälsningar, Foxtrot Lima :huh:

Om nu ett flertal förband i Sverige läggs ned, hur är det då tänkt att man ska kunna bevaka de am- och mobförråd som finns i förbandens närhet idag?

Lägger man ned samtliga förråd också, eller blir avstånden mellan objekt och närmaste insatsstyrka bara längre? Har svårt att tro att man lägger ner allt på Gotland bara för att P 18 ryker, som exempel.

Vad tror ni?

Hälsningar, Foxtrot Lima :baskerPa:

Nedläggning alternativt civila vakter.

Jag tror mer på nedläggning.

Så om de lägger ner t ex P 7, ryker ALLA förråd i Skåne?

Nä, men man kanske donar ett stort förråd. Finns inga andra alternativ.

Skulle man ha civil bevakning på 5 förråd så snackar vi ju självklart enorma summor i längden jämfört om man skulle ha 1-2 större förråd.

I längden är det ju billigare att köra lastbil 20 mil för att hämta grejer än att ha ronderande bevakning på 5 objekt, Dagligen.

Edited by Panzerfaust

I min värld vore det lika troligt att man kanske lämnade kvar detachement med enbart vaktstyrkor vid de gamla regementena - särskilt om nedläggning skulle drabba t ex P 18 eller P 7 (samt vissa andra förband). T ex att man har en extra bevakningspluton som utbildas på närmsta förband, och därefter stationeras i en bevakningscentral eller liknande.

Lösningen skulle säkert variera beroende på det nedlagda förbandet geografiska läge, så det kanske var dåligt att ta P 7 som exempel.

I min värld vore det lika troligt att man kanske lämnade kvar detachement med enbart vaktstyrkor vid de gamla regementena - särskilt om nedläggning skulle drabba t ex P 18 eller P 7 (samt vissa andra förband). T ex att man har en extra bevakningspluton som utbildas på närmsta förband, och därefter stationeras i en bevakningscentral eller liknande.

Lösningen skulle säkert variera beroende på det nedlagda förbandet geografiska läge, så det kanske var dåligt att ta P 7 som exempel.

Vid I13 så fans vaktstyrka som gjorde sin GSU vid P10 Några år efter att I13 vart tomt. Så länge vapen förvarades vid I13 så fanns där vakter. Har för mig att Secruitas skulle ta över sista året, men är osäker på om det vart så. MD gruppen finns ju kvar ännu, men jag tror att vapen förvaras i nåt bergrum eller liknande nu. Man flyttade alltså grejerna efter ett tag i vilket fall. Är nu något fult kontor eller annat strunt i vaktlokalen *snyft*

När jag låg inne delades vakterna upp, tror vi hadde fyra eller fem olika områden, gsun genomfördes vid I13 men man delades upp och flyttade vidare till olika nerlaggda ställen. Kommer inte ihåg vart, vet att ett av dem va Älvdalen. Sen vart resten gick vet jag inte... Antar att P10 tog den uppgiften sen då, att utbilda vakter för ett visst antal nerlagda regementen eller andra ställen som behövde vakter.

Samma sak gäller väl vatten, Fanns ju båt kvar vid gotland trots att KA3 lades ner. Inte så insatt men såg några flottisar som låg på bevakning och körde runt i nån båt där. Vet inte hur det funkar/funkade.

Hälsningar, Foxtrot Lima :lol:

Det alternativ jag tror på om det måste finnas vakter är nog att anställa civila sådana alternativt lägga ut detpå securitas. Vid en nordlig StriC-central sköts bevakningen idag vad jag förstått av civilanställda vaktersom tar hadn om inpasseringskontroller. Detta beror på att det sågs som grå arbetskraft att använda bevakningssoldater. Däremot en annan StriC-central, placerad i Mellansverige, tror jag än idag använder sig av bevakningssoldater utbildade på . Hur det är det den i sydligaste Sverige är jag osäker på, nån som vet?

[nämner inga orter men vilka anläggningar jag tänker på torde vara allmänt känt, hemlighetsfaktorn är låg när förband t.o.m. nämner placeringen på sina hemsidor :baskerPa: ]

Jag tror att om det behövs så är det nog mer aktuellt med Securitas än att placera bevakningsplutoner långa sträckor från hemregementet. Detta både pga "grå arbetskraft" och även att det krävs organisation för att kunna ha bevaknignssoldater, de måste få utbildning och vakthavande befäl osv.

Guest matte

Som nummer 28 skriver finns det fortfarande kvar en hel del anläggningar ute i skogarna där det fortfarande finns bevakningssoldater. De flesta av dessa har genomfört GU vid annat förband och sedan hamnat på platsen. Även om många förband läggs ned kommer det fortfarande finnas kvar insatsstyrkor...även om dessa ibland får långt att åka.

Är ganska trött på det här snacket om "grå arbetskraft". Snart kanske vi ska hyra in privtata företag att ha hand om hela försvaret? Börjar bli löjligt nästan.

Jamen som t ex i Dalarna. Föreställer mig att det är ett ganska stort geografiskt område, om jag inte minns fel. I 13 är borta, men det måste ju finnas förråd i drift fortfarande.

Ja ja glömde skriva det... vissa MD grupper har även egna insatsstyrkor bestående av officerare som åker ut på rondering larm mm...

Låter nästan som att det rör sig om en Volvo full med 50-åriga majorer utrustade med vars en Glock... :lol:

Tack för infon i alla fall.

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Jamen som t ex i Dalarna. Föreställer mig att det är ett ganska stort geografiskt område, om jag inte minns fel. I 13 är borta, men det måste ju finnas förråd i drift fortfarande.

Det finns en vaktstyrka vid Trängslet (Älvdalen) som organisatoriskt lyder under Artreg. Riktigt hur långt deras ansvarområde sträcker sig vet jag inte.

Det var på tal att avväpna styrkan för ett tag sen efter en vapenstöld men såvitt jag vet blev det inget av det.

Det stora förrådet i Värmland som nämns tidigare i tråden sköts av personal från MD-gruppen om jag inte minns fel.

I vilket fall som helst är det nog ingen större fara med inbrott där om man tar med den ofantligt stora betongporten i beräkningen samt flera inre stålportar modell större.

Som en fotnot kan jag nämna att under det kalla krigets dagar var det hög risk för att snabbt bli emottagen av en vaktstyrka om man kom för nära det förrådet, man hade väl lite högre hotbild då.

Det finns en vaktstyrka vid Trängslet (Älvdalen) som organisatoriskt lyder under Artreg. Riktigt hur långt deras ansvarområde sträcker sig vet jag inte.

Det var på tal att avväpna styrkan för ett tag sen efter en vapenstöld men såvitt jag vet blev det inget av det.

Är du säker på att den är kvar? Vaktstyrkan som låg inne då bör ha kommit från I13. Är inte helt säker. Har för mig att det va kullen efter mig. Eller om det va min kull... i min kull skickade vi folk till älvdalen, men har för mig att det upphörde efter nerläggning. Dock utbildades en kull till efter mig, men den tredje med min inräknat kom från P10. Och om jag inte har missförstått något så pruttade man i att ha nåra vakter efter det. Trodde inte att det fanns nåra grejor kvar där? :D

I vilket fall så funkar ju det ganska utmärkt att göra så, dock lite tråkigt för soldaterna att sitta vid ett nerlagt regemente. Kan tänka mig vilket öde det måste vara att sitta vid trängslet.. hehe

Nån som vet vart/om P10 skickar nåra vakter nu? Vilka mer är det som har vakter på fler ställen än sin utb ort? på min tid hamna folk lite här och där, va nån stackare som va överlycklig om att få vara i sin hemstad Falun.

"grattis, du åker till värmland" :clap:

Edited by Panzerfaust

Är ganska trött på det här snacket om "grå arbetskraft". Snart kanske vi ska hyra in privtata företag att ha hand om hela försvaret? Börjar bli löjligt nästan.

Hälsningar, Foxtrot Lima :blink:

Beror väl på hur man ser det.

När ens militärtjänst går ut på att få en GSU och därefter sopa/ploga banan på en flygplats är man kanske inte så nöjd.

Om vi ska UTBILDNING av värnpliktiga ska det fan ge något också och inte ersätta ett civilt arbete.

I exemplet ovan kan jag förstå att försvaret givetvis måste ha kompetensen att sopa banorna men det lär man sig rätt snabbt. Efter genomförd utbildning måste man sedan gå över på något annat och inte tvinga de värnpliktiga att under merparten av sin värnplikt utföra ett arbete, grå arbetskraft.

Men det kanske är lätt att klaga när man som du har utbildats till KB med lite UGL utbildningar mm och känner att det har satsats lite pengar på DIG samt att du känner att det kan komma DIG till nytta i framtiden men vad vet jag.

/målis, som var mer än less att gå upp 02-04 på nätterna för att sitta hundpasset i över 6 månader. Samt att ha känslan att jag inte lär mig något nytt.

Är du säker på att den är kvar? Vaktstyrkan som låg inne då bör ha kommit från I13. Är inte helt säker. Har för mig att det va kullen efter mig. Eller om det va min kull... i min kull skickade vi folk till älvdalen, men har för mig att det upphörde efter nerläggning. Dock utbildades en kull till efter mig, men den tredje med min inräknat kom från P10. Och om jag inte har missförstått något så pruttade man i att ha nåra vakter efter det. Trodde inte att det fanns nåra grejor kvar där?  :blink:

I vilket fall så funkar ju det ganska utmärkt att göra så, dock lite tråkigt för soldaterna att sitta vid ett nerlagt regemente. Kan tänka mig vilket öde det måste vara att sitta vid trängslet.. hehe

Jodå, Artreg tog över utbildningen av den vid något tillfälle.

Den fanns när jag var där 01-02 och andra som jag har pratat med säger att den finns kvar än.

Vad exakt som är kvar där som motiverar en vaktstyrka är det lite si och så med att prata om öppet misstänker jag.

Men, de soldater som är inlagda på sjukan under övningar får låsa in sina vapen under tiden, och då krävs (eller?) det en vaktstyrka som kan rycka ut vid stöldförsök.

Är du säker på att den är kvar? Vaktstyrkan som låg inne då bör ha kommit från I13. Är inte helt säker. Har för mig att det va kullen efter mig. Eller om det va min kull... i min kull skickade vi folk till älvdalen, men har för mig att det upphörde efter nerläggning. Dock utbildades en kull till efter mig, men den tredje med min inräknat kom från P10. Och om jag inte har missförstått något så pruttade man i att ha nåra vakter efter det. Trodde inte att det fanns nåra grejor kvar där?  :blink:

Jodå, Artreg tog över utbildningen av den vid något tillfälle.

Den fanns när jag var där 01-02 och andra som jag har pratat med säger att den finns kvar än.

Vad exakt som är kvar där som motiverar en vaktstyrka är det lite si och så med att prata om öppet misstänker jag.

Men, de soldater som är inlagda på sjukan under övningar får låsa in sina vapen under tiden, och då krävs (eller?) det en vaktstyrka som kan rycka ut vid stöldförsök.

Det va som f-n. Där ser man!

Skulle ha setat där, men är ganska klad över att det inte vart så.

En av soldaterna jag skulle ha haft som åkte dit, Som jag känner privat sa att det inte va någon höjdare att ligga i Älvdalen :lol:

EDIT: tog bort en fråga och gjorde en egen tråd. Domt att bli för ot.

Edited by Panzerfaust

Vid Trängslet finns det skyddsvakter de tider när det finns behov, dvs när övande förband är där och låser in vapen i kassun motsv. Dock har de inte längre en permanent vaktstyrka, utan de skickas upp från A9.

Hälsningar, Foxtrot Lima :blink:

Beror väl på hur man ser det.

När ens militärtjänst går ut på att få en GSU och därefter sopa/ploga banan på en flygplats är man kanske inte så nöjd.

Om vi ska UTBILDNING av värnpliktiga ska det fan ge något också och inte ersätta ett civilt arbete.

I exemplet ovan kan jag förstå att försvaret givetvis måste ha kompetensen att sopa banorna men det lär man sig rätt snabbt. Efter genomförd utbildning måste man sedan gå över på något annat och inte tvinga de värnpliktiga att under merparten av sin värnplikt utföra ett arbete, grå arbetskraft.

Men det kanske är lätt att klaga när man som du har utbildats till KB med lite UGL utbildningar mm och känner att det har satsats lite pengar på DIG samt att du känner att det kan komma DIG till nytta i framtiden men vad vet jag.

/målis, som var mer än less att gå upp 02-04 på nätterna för att sitta hundpasset i över 6 månader. Samt att ha känslan att jag inte lär mig något nytt.

OT, men ändå... Nej, visst kan även jag förstå att man inte vill ploga en flygplats i flera månader, klippa gräsmattor m m. En av mina bästa vänner låg inne på F 17 som GB, och han fick bl a klippa gräs. Detta är dock en ytterlighet - kanske en definition av vad som är "grå arbetskraft".

Men om vi tar och tittar på andra ställen? Där jag gjorde lumpen fick vi inte ens ploga vägarna inne på kasern själva, vilket jag upplever som absurdt. Det hade ju bara gett hjullastarförarna ökade tillfällen att öva på plogning.

Jag tror vi i Sverige är lite bortskämda helt enkelt, samt att politikerna är korkade.

Hälsningar, Foxtrot Lima :lol:

Vid Trängslet finns det skyddsvakter de tider när det finns behov, dvs när övande förband är där och låser in vapen i kassun motsv. Dock har de inte längre en permanent vaktstyrka, utan de skickas upp från A9.

Aha, då har man förmodligen tömt de sista am-förråden nu då, kommer ihåg att vi sköt slut på ett par stycken under de avslutande övningarna där.

(Innan någon flyger på mig om sekretess el. dyl: Det är ju ingen direkt hemlighet att artilleriregementena hade hiskeliga mängder am i närheten av mob-orten.)