Lindeberg Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Jag börjar, ni fortsätter konservöppnare - konservbrytare grävspade - spade gräv Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 åka bil - Gå fordonsmarsch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omnixar Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Morgonjympa - b.r.a.k. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ÖverMÖP:en Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Här kommer nästan ett helt upplsagsverk, håll till godo! Extra oplanerat arbete - Bajspuck (alt. bajsmacka) Medveten (eller omedveten) vila - Koma Dricka - Återställa vätskebalansen Mat - Näring Äta - Utspisa Dryck - Vätska Tid - Tidsnummer Campa - Ligga i fält Praktisk camping-servis - Snuskburk Skolklass - Pluton Klassföreståndare - Plutonchef Spelregler - Reglemente Laserdoome - Simulatorstrid Saker/Utrustning - Persedel Gå - Marschera Miljöförstöring - [Okänt ord] Gå till... - Framrycka till... I stället för att gå på vägen som är enklast så tar man den besvärligaste vägen från A-B, helst skall det göra ont också. - Framrycka fältmässigt Märke på kartan - UPK Titta - Observera Måste jag? - Ja Fänrik! Jag lyssnar inte - Ja Löjtnant! Jag skiter i det du säger - Ja Kapten! När jag muckar ska jag... - Ja Major! Dubbla din vikt med utrustning - Färdig till strid Vara på väg - Vara under förflyttning I närheten - I närområdet För att... - I syfte att... Sedan... - Därefter... Efter det... - I ett senare skede... Hjälpa till - Understödja Bakvagn - Bollhav När vi är klara... - När uppgiften är löst... Sätta sig i bilen - Göra uppsittning i fordonet Kliva ur bilen - Göra avsittning ur fordonet Köra till... - Gå fordonsmarsch till... Skogen - Terränglådan Landet - Betäckt terräng Städa - Vårda Sovmorgon - [ingen motsvarighet] Klockan - Tidsnummer Söka ledigt - Ansöka om permission Önskelista - ORGOPEL Idrott - Fys Ansträngande löpning - Fysisk fostran Campingplats - Förläggning Slå upp tälten - Resa förläggning Slå upp tälten och gå och lägga sig - Gå i förläggning Flytta tälten till en ny plats - Omgruppera Snabbtvätt för att få bort den värsta skiten - Fälthygien Regn - Infanteristväder Stressa - Tempoväxla Ta det lugnt - Löka Vila - Återhämta Trötthet - Lathet Tappat bort - AFSE Väl genomförd städning - Omvisitation Kortfattad information - Orientering Uttdelande av arbetsuppgifter - Ordergivning Håll käften - Manöver Militärt överintresserad person - Mönstersoldat Fikarast - Stridspaus Ja - Johan-Adam Nej - Niklas-Erik-Johan Parkeringsplats - Fordonsuppställningsplats Oanvändbar - Fältmässig Kanske fungerar - Tillförlitlig Utfyllnadsuppgift - Exercis Vägbeskrivning - Marschorder Fly - Tillbakarycka Omöjlig Ekvation - MAS Tortyr - Täthetsprov Gissa (t.ex avstånd) - Uppskatta Tjat - Överinlärning Skäll - Utvärdering Normalt liv - Det civila mörkret Lumpen - Plikttjänst Lekstuga - Stridsövning Låta andra göra jobbet - Fördela uppgifterna Utöka lönen - Övningsdygn Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Lur - Handmikrotelefon Dra kabel - Tatta kabel Besiktning - Grundtillsyn Var tyst och lyssna uppmärksamt - Manöver Ont om tid - Gott om tid Jobbigt skräp - Härke Startplats - Utgångsgruppering Bibeln - SoldF Tomma löften - "HV får mtrl XX inom kort" Hoppa från hopptornet - Övning i fartygs övergivande Kyla ner "familjelyckan" - Fälthygien Dagisbarn - Brigadstaben (Enligt Fk R) Bra saker att komma ihåg - Minnesramsa Det går inte! - Lös uppgiften! Leksaker - Utländska vapensatsen Gå in kängorna - Marschträning Skavsår mellan benen - Infanterield Rejält dåligt - Ludermässigt Besöka vårdcentralen - Sjukmönstra Artikelnummer - Förrådsbeteckning Varunamn - Förrådsbenämning Lager, tvättstuga och butik - Truppserviceförråd Stormkök - Jägarkök Keps - Fältmössa Ballaklava - Hjälmunderlag Laseravståndsmätare - Avståndsmätare Laser (AML) Storstädning/rengöring - Särskilld tillsyn Servicebok - Kontrollbok Dresscode - UniR FM Ringa upp - Söka samband Busköra - Demonstrera G-båt för isuttna vpl Inget att göra - Berto Jobba över - Kvällstjänst Fast på jobbet - Permissionsförbud Ligga och kolla på bakis-TV - Fys kl. 08:00 Sämre begagnad - Nästan som ny Hopp-och-lek - Höger vänster om marsch Snus - Nödvändig basvara Någorlunda bra - Alldeles ypperlig Kvällsmacka - Kvällsskaffning Matsal - Militärrestaurang SMS - DART-meddelande Spana på brudar - Ligga i o-plats med utsikt över större farled sommartid Vapentok - Stridspitt Stillasittande arbete - Löktjänst Kafferum - Stabstält Brandsläckare - Ruska kort, ruska lång Okänd felorsak - Handhavandefel Fel pga dålig kvalitet - Handhavandefel Bränsle - Drivmedel Lastbilschaffis - Motorförare VD - ÖB Och så fortsätter vi: "Packningen är full nu" - "Det får alltid plats mer i ryggsäcken" Uträtta naturbehov - Lätt/tung stridstömning "Tungt beväpnad" = K-pist - "Tungt beväpnad" = Ak, Grg, Hgr och möjlighet till artilleriunderstöd Pansarvagn = Stridsvagn Kapitalförstörelse = Avveckling Avlyssning = Signalspaning Stenåldersprylar = Telefonväxel 10DL Antikvitet = Allt sambandsmtrl som tilldelas HV För kallt för att gå till jobb/skola - Två veckors vinterutbildning Bälte = snyggt till brallorna - Bälte = bra att hänga kniv, ficklampa och multiverktyg på Äventyrsvecka - UBK Snabb båt - Stridsbåt 90H Nu blev det fel.. - Gör om, gör rätt Fotbollen inställd pga regn - Regn? Utmärkt, då blir dagens fys fotboll! "Jag behöver nog inte packa med långkalsonger i juli.." - "Allt ska med!" Kontrollera att allt är med - Persedelmönstring Link to comment Share on other sites More sharing options...
panzerkampfwagen Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 @ÖverMÖPen: Jag är mycket, mycket imponerad. Bra jobbat! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Lämna inte platsen! - Kvarstanna! Välstädat/klätt - Puts och studs Ihopfällbar spade - Verktyg Försvarsmaktens motsvarighet till PMS - KVM Fest - Samkväm med korvgrillning Väckarklocka - Revelj Mobiltelefon - Fältapa Benträning - Jägarvila Bad - Vattenfys Gå runt - omfattning Börja skjuta - Öppna eld Hoppa fallskärm - Luftlandsätta Flygresa - Flygföretag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt Hmmm Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Öh, stanna! - Halt! Stanna där borta vid trädet - Gör halt vid trädet! Aj då, nu håller den värnpliktige på att göra frivarv i brännbollsmatchen! - HAAALT!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Försvarsmaktens motsvarighet till PMS - KVM *ASGARV* Jag tror jag dör. Överhuvudtaget den roligaste tråden på länge. Nu märker jag verkligen hur jag håller på att bli militär på allvar. Jag använder nästan endast uttryck i den högra kolumnen. :P /Krook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skunken Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Utveckla KVM för oss mindre invigda, tack! Edit: Jävligt rolig tråd, för övrigt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pete Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Utveckla KVM för oss mindre invigda, tack! Edit: Jävligt rolig tråd, för övrigt! Kvartermästare Link to comment Share on other sites More sharing options...
madog Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 ja! - svar: ja! sätt igång! - framåt! okej, jag fattar... - uppfattat! okej, mitt fel... - det är taget! vattenträning - vattenfys/vattenvana töm vapnet... - patron ur! ta kontakt - sök samband snuttefilt - komarock supermarket - markan lunarstorm - soldfforum full ryggsäck - felpackad ryggsäck mobiltelefon - RA180 dator - RA180 DART ja!/vad är det? - kom! ambitiös - MIP överambitiös - MÖP osv... Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 lunarstorm - soldfforum Hehe, damn right... Några fler: Jag har ingen aning - Det är oklart Jag orkar inte svara - Kanske Jag skiter i alltihop - ...I ett senare skede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 ursäkta/va - repetera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Är du vänlig och skyndar på lite? - ÖKA!!! Precis i tid - Klockan Kalle Inte så pjåkigt - Obra! Ganska dåligt - Direkt obra! Okänd fiende - Ryssen/Stormakt Röd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Ordlista, ordnad förteckning över en samling ord i ett språk med kortfattade uppgifter om orden. Till skillnad från en ordbok ger en ordlista endast summariska betydelseuppgifter eller inga alls. Inriktningen kan vara mot t.ex. riksspråkliga, dialektala, fackspråkliga eller främmande ord. Ibland avses en förteckning över svårare ord i en text med förklaringar eller översättningar. *Tog bort inlägg som inte hörde hemma här* //Yman, BlåGul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted October 10, 2004 Report Share Posted October 10, 2004 Kan man fråga efter ord? Vad innebär yxa som i "han är en yxa"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 10, 2004 Report Share Posted October 10, 2004 Kan man fråga efter ord?Vad innebär yxa som i "han är en yxa"? Yxa är en benämning på en FN-soldat som gjort minst en mission. Innan man blir Yxa är man en Pinky. Yxa är även en benämning på lokalbefolkning, det är dock inte särskilt "PK" Ordet Yx kan även användas som benämning på någonting av sämre kvalitet, gärna då med ordet "jävla" framför, t.ex "jävla yxbil" motsv. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted October 12, 2004 Report Share Posted October 12, 2004 "Framryck" = "Gå dit" "Slut, frågor?" = Gör som jag säjer!" "Repetera" = "Wha! Du lyssnade inte. Nu kom jag på dig!" "Hotbildsanpassa" = "Lägg ner det regementet. Och det!" "Tillbaka" = "Stick" alt. "Kom så sticker vi." "Avbryt" = Men vafaan, lägg ner." Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted October 12, 2004 Report Share Posted October 12, 2004 Kom igen nu... = Agera! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cornelius Posted October 12, 2004 Report Share Posted October 12, 2004 Ni kan nu höra motorbuller = Anläggning Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted October 12, 2004 Report Share Posted October 12, 2004 Var kommer orde Yxa ifrån?? Ngn som vet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivar_Artilleri Posted October 12, 2004 Report Share Posted October 12, 2004 Bedömande - Inte en rackans aning vad problemet är men om jag svamlar på ett tag så blir du så pass distraherad att du glömt bort vad det egentligen handlar om -och nu kommer en schysst visualisering in: overhead / lägeskarta eller i värsta fall i form av en powerpoint-presentation(!). Sen gör vi någonting som ligger i linje med mitt mycket lokala intresse och då har jag dig som gisslan eftersom du inte protesterade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted October 12, 2004 Report Share Posted October 12, 2004 Tjänstgöra - Att genomföra vht inom firman under den tid då man faktiskt är planerad att göra detta. Jobba - Att genomföra vht enligt ovan utöver den planerade tiden. Kallas även "kreativ fritid" och uppmuntras inte sällan av äldre kollegor, som då enbart kan tjänstgöra och slipper jobba. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ollevarm Posted October 12, 2004 Report Share Posted October 12, 2004 Gör om gör rätt - "pucko" Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted October 13, 2004 Report Share Posted October 13, 2004 bil = fordon sj-pall = kloss gasmask = SKYDDSMASK (för h-lvte!) tältpinne = pinne, tält fråga om lov = anhålla om ... lerig grop = värn pilot = flygförare pinka = uträtta behov Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 13, 2004 Report Share Posted October 13, 2004 pinne, tält Finns denna någonstans? Har aldrig hört, minns dock inte om det kallades tältpinne eller tältkäpp... Link to comment Share on other sites More sharing options...
canis Posted October 13, 2004 Report Share Posted October 13, 2004 rep - bindstreck (20 m nylonlina heter bindstreck i inventeringslistan till bv206... sug på den! ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted October 13, 2004 Report Share Posted October 13, 2004 Lie OT kanske, men rätt kul (!) ändå: Till Stridsvagn 74 fanns i verkstygssatsen en styck hammare, kul och en styck hammare, mindre, kul. Och så säjer dom att de inte hade humor i pansartrupperna! Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted October 13, 2004 Report Share Posted October 13, 2004 Kikarsikte = optiskt riktmedel sikte = riktmedel /m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.