Jump to content

HKP 15 hur skall den målas?

granQ

Recommended Posts

sökt runt lite på soldf, nordicrotors och mil.se men kunde inte hitta något om hur HKP 15 kommer vara målad. Personligen skulle jag föredra den grå/blå färgen som även gripen har (eller snarlik iallafall), sen sett en helsvart också.. men det var la mer prototyp även om den hade passat för VIP transport och på kvällar jobbat åt SSG ;)

nä men seriöst, kommer den vara grå eller? för aldrig sett en bild där den är grön eller i m90 som övriga helikoptrar.

Grå/blå

Svart färg

blider vore trevligt.

Sen passar jag på fråga även om inte lika högt intresse.. samma fråga fast HKP 14 istället.

Den svarta är väl den som lånades för anpassning till systemet medan vi väntade på egna. Då de ska användas bl a på de nya korvetterna så väl nån variant på grå lämplig och mest trolig.

Edited by JAS

De två maskiner vi har i försvaret idag, Kalle 91 och Kalle 92 är bara två så kallade interim-helikoptrar och kommer alltså återgå till Agusta när vi får våra egna maskiner.

Jag vill minnas att det sista ordet angående färgen inte var sagt senast jag hörde mig för, men den kommer målas antingen helgrön eller i splinter, dvs. som HKP 10 eller HKP 4.

Sedan är det väl ingen omöjlighet att SBO- och LBO-maskinerna får olika färgscheman, men det är min helt egna fundering (och lite förhoppning), jag har som vanligt mycket svårt att se varför en helikopter som kan komma att användas till civila räddningsinsatser ska vara kamoflerad och svår att upptäcka....

Jag antar att samma sak kommer att gälla för HKP 14, helgrön eller splinter...

Sådär, nu får gärna Achilleos komma och klanka ned på mig och förklara hur oerhört fel jag har :)

Förövrigt så finns en gammal tråd med en del information om HKP 15 här.

//Y

• 2 years later...

Då jag ikväll satt och tittade på "Red Zone" på DR2 och det då handlade ganska mycket om en av danskarnas Lynx, så blev jag nyfiken - någon som vet hur HKP 15B kommer att målas? Har hört ryktas att dom likt danska Lynx ska målas blåa, någon insatt som kan bekräfta/dementera? :happy:

• 3 years later...

forsvarsmakten.se: Svenskar i hetluften

Ja vid det här laget vet väl dom flesta hur en HKP 15B ser ut, men mer intressant just nu är väl hur de två HKP 15B som har transporterats till Djibouti i en AN-124 har utrustats. En KSP 58 har förmodligen monterats i kabindörren, men har maskinerna t ex fått ballistiskt skydd eller pansrade stolar? Nån som vet? De HKP 15A som är öronmärkta för NBG 11 har i alla fall fått sandfilter och ballistiskt skydd om man får tro FM:s hemsida.

forsvarsmakten.se: På gång till insats i Afrika

/Per