Jump to content

Manuell tankning av helikopter


Guest Lt. payne

Recommended Posts

Guest Lt. payne

Denna fråga är riktad till forumet,men jag skulle gärna vilja att även Achilleos svarade då jag tror han har rätt förutsättning.

 

Hotbild finns mot Sverige,känd fiende.

Fienden avser att göra ett mycket begränsat strategiskt anfall mot del av Sverige.

Syftet är att få handlingsfrihet i närområdet.

 

I anfallsområdet finns civil helikopter verksamhet med tankningsmöjliheter.

 

Fråga:Är det lämpligt för fi att avsätta trupp för att kunna utnyttja detta för sin egen hkpverksamhet?

 

Fråga:Behövs det särskild tankningsutrustning för helikoptrar

eller kan man handpumpa från fat utan problem?

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte Achilleos, men jag var vpl klargöringsgruppchef på hkp 9 för 8 år sen, så om jag inte har fått alzheimers sen dess så..

 

Svar: Ja, man behöver ingen speciell trycktankningsutrustning för att tanka iallafall en Hkp 9. Har man bara flygfotogen (eller annat lämpligt bränsle) så. Att det sen förmodligen skulle ta för mycket tid att tanka med handpump är en annan sak. Men en civil operatör har ju förmodligen ett tankfordon eller iallafall en bränslepump man kan använda sig av.

 

mvh

Erik G

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med Erik_G

Även HKP 10 har möjlighet för sk. öppen tankning (motsvarande biltankning ???).

Dock är det (i regel) samma anslutning för trycktankning på de flesta flygmaskiner, även bränslet brukar vara samma, eller ja, det brukar finnas på alla flygplatser...

Link to comment
Share on other sites

Har hört en sägen om detta. Vet ej om den är sann eller inte..

 

Under ubåtsjakterna i Sunsdsvall/Härnösand på 80-talet fick en av marinens HKP bränslebrist och landade följdaktligen på en mack i söråker och tankade (fakturera försvarsmakten!). Kan detta funka????

Link to comment
Share on other sites

Jo, gasturbiner kan ju köras på diesel så det kan ju vara fullt möjligt. Om det är bra i längden att köra på diesel tror jag väl inte. Antar att det är olika från motor till motor. Ryssarna ska ju kunna köra sina hkp på lite allt möjligt. Å andra sidan är ryssarna inte kända för att prioritera lång livslängd låga underhållskostnader :D

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne

Tack för erat engagemang,fanns mer Hkp folk här än jag trodde! :D

 

Är eran uppfattning  att en tankningsmöjlighet för hkp är värt

att överväga som sekundärmål vid ett begränsat strategiskt överfall?

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag ju ingen strategiexpert, men om det finns soppa "gratis" så är det väl synd att inte använda den. Annars brukar det ju inte vara några större svårigheter att organisera ambulerande klargöringsgrupper med tankning och ombeväpning. I sverige gör vi det med lastbil, stormakterna kan ju avdela transporthelikoptrar för att flyga in bränsle och ammo (gjordes t.ex under gulfkriget). Nackdelen att vara beroende av en ockuperad anläggning är ju att alla vet att den finns och var den finns.

Hade jag planerat ett angrepp hade jag nog sett till att känna till vart det finns bränsle, men jag hade inte gjort mig beroende av den, iallafall inte initialt.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Hepp! Tyckte nån sa ordet helikopter?

 

Det som sagts ovan har ju till stor del svarat på Lt P:s frågor. Tänkte bara fylla ut lite.

 

Man kallar en bas som provisoriskt upprättas nära  (eller bakom i ytterst extrema fall) stridszonen på US/NATO språk  en FARP ( Forward Arming and Refuelling Point). Denna kan variera kraftigt i storlek och kapacitet, beroende på den skall klara att underhålla och under vilken tidsrymd den skall vara aktiv. Var den placeras beror på område och taktisk uppgift, en nyckel är att den skall vara så nära op området som är säkerhetsmässigt möjligt.

 

På basen finns som namnet antyder bränsle ( MC75/JET A1) och ammunition. Ammunitionen kan vara väldigt olika, många FARPs används över vapenslagsgränserna, så en MH 60 från SOAR kan dela stjärtrum med en USAF Pave LOW och USMC Harriers ( då de kan vertikal landa är de frekventa gäster vid CAS uppdrag). Förutom  am så finns det då såklart även de tre vitala : petroleum, oils, och lubricants (POL). Viss mekanikerkapacitet finnes, men den förstärks vid behov.

 

Beroende på var den finns så underhålles FARPen genom fällning av materiel från transportplan eller flygs in med hkp. Bränsle har man främst i gummiblåslikande saker, alltså mjuka tankar, somt tex kan grävas ned.

 

US har följande som praxis vid användande av...ehh...eventuellt funna "FARPs" i "fiendeland":

 

"Use captured enemy supplies and equipment, particularly support vehicles and POL. Before

use,secure with EOD and test for contamination ."

 

Detta har praktiserats i Irak, Panama och Afghanistan.

 

Lt Payne: Om du vill ha mer fakta om FARP eller liknande och hur de fungerar osv så har jag en Field manual om detta....hör av dig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På basen finns som namnet antyder bränsle ( MC75/JET A1) och ammunition.

LRRP

Är det inte så att de HKP som SOCOM använder är anpassade att kunna köras på allt som har någon form flytande och möjlighet att under komrison (motsvarande) brinna/explodera???

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Manuell tankning av helikopter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...