Jump to content

dB från haubits 77?


Ukko Lode

Recommended Posts

Jag vet så här mycket: Uppmätt ljudtryck på besättningsplatser (riktare resp. laddare) 182dB (FH77B med högsta lng) och 177 dB (FH 77A).

Är det nå´n som har siffror för lägre laddningar?

 

Med tanke på att man generellt kan säga att kåpa resp. propp sänker i snitt 30 dB, så blir det ändå en fetingsmäll när man skjuter max laddning på en Bertil. 122 dB är inte ju helt bra... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

man använder helt enkelt dubbla hörselskydd inom 100m (upp till lng4) därefter inom 300m (5 - 6) på 77A, B vet jag inte säkert men tror man använder dubbla inom 100 upp till lng 7 därefter dubbla på lng 8-9

 

sedan är ju gällande säkerhetsbestämmelser att på 77A så gäller 15 skott/24h vid lng 5-6 och på Bertil tror jag det är 7-9 som har samma bestämmelser..

 

vet säkrast ang Adam då det är den jag gjorde lumpen på (Muck + 4v *snyft*)

 

så jo, det blir en hyfsad smäll vid lng 5-6 ;)

Link to comment
Share on other sites

Det ryktas att en Indisk Bertil-besättning provade att skjuta med motsvarande laddning 14.

Pjäsen överlevde men tydligen skulle ett par i besättningen ha fått inre blödningar. :blink:

 

Du kan väl fixa ett test och se om det funkar skuggis, avrapportering till mig efteråt. :lol:

Edited by Fu Johanson
Link to comment
Share on other sites

jo, det rycktet skall vara sant, enl säkra källor skall indierna när de fick pjäsen testat att skjuta motsv lng 14 med en kruttemperatur på 70 grader (varmare krut brinner snabbare = högre tryck)

 

och minst 2 av besättningen dog senare pga inre blödningar, pjäsen skall även den ha fått gå till skrot...

 

kan tilläggas att H77BD (dumpern) kommer kunna skjuta Lng 16 med sitt nya eldrör (L52 isf L39 som är standard på 77B)

 

dock sitter ju då besättningen i en splitterskyddad och tryckskyddad pansar hytt :blink:

Link to comment
Share on other sites

"Vilken jävla smäll..."

 

OT Använde Noraskog sig av instickseldrören för 105 mm överhuvudtaget det här utbildningsåret? Isåfall, vet du vilka laddningar som finns för bruk med dem? /OT

nope, vad jag hört är de skrotade, dvs nedmalda, nedsmälta och uthamrade till kakformar eller nåt :blink:

 

ammunitionen var väl samma som till gamla 105mm M41/40?

bara att läsa vilka lng det fans till den, lng5 vet jag iaf att det fins (räknade med 105mm pjäserna under grafisk och numerisk BPL tjänst) ;)

Link to comment
Share on other sites

ja jävlar smällde det fint vid lng 5-6, men fan, jag skulle vilja va med om o skjuta lng 9, asså då lär man juh fan sprängas av tryck och ljud. Va själv laddare på en Haubits 77A nu i år. 03/04.

men jag undrar, nya dumpern va den kommer kö för laddning o blire fläskiga hylsor som till Bkan, antar ju det, fö det kan juh sälan va nåt liknande system som med laddningarna till haubitsen, adam that is...

Link to comment
Share on other sites

ja jävlar smällde det fint vid lng 5-6, men fan, jag skulle vilja va med om o skjuta lng 9, asså då lär man juh fan sprängas av tryck och ljud. Va själv laddare på en Haubits 77A nu i år. 03/04.

men jag undrar, nya dumpern va den kommer kö för laddning o blire fläskiga hylsor som till Bkan, antar ju det, fö det kan juh sälan va nåt liknande system som med laddningarna till haubitsen, adam that is...

Gör om!

neband_halvfransk_stor.jpg

no-dui.jpg

:ph34r:

Link to comment
Share on other sites

ja jävlar smällde det fint vid lng 5-6, men fan, jag skulle vilja va med om o skjuta lng 9, asså då lär man juh fan sprängas av tryck och ljud. Va själv laddare på en Haubits 77A nu i år. 03/04.

men jag undrar, nya dumpern va den kommer kö för laddning o blire fläskiga hylsor som till Bkan, antar ju det, fö det kan juh sälan va nåt liknande system som med laddningarna till haubitsen, adam that is...

Dumpern kommer inte använda hylsor, den använder precis som vanliga 77B karduser (dvs laddningspåsar) då den har en skruvmekanism (inte kil som 77A)

 

dessutom ryktas det som jag sade om lng 16, garanterat att den kommer ha över lng 12 iaf...

Link to comment
Share on other sites

"Vilken jävla smäll..."

 

OT Använde Noraskog sig av instickseldrören för 105 mm överhuvudtaget det här utbildningsåret? Isåfall, vet du vilka laddningar som finns för bruk med dem? /OT

nope, vad jag hört är de skrotade, dvs nedmalda, nedsmälta och uthamrade till kakformar eller nåt :)

 

ammunitionen var väl samma som till gamla 105mm M41/40?

bara att läsa vilka lng det fans till den, lng5 vet jag iaf att det fins (räknade med 105mm pjäserna under grafisk och numerisk BPL tjänst) ;)

Till 10.5 cm haub 4140 fanns det tre typer av hylsor: lng 1-5, lng 6-7 och den nyare lng 6-8. omm alla dessa anvädes till insticksrören vet jag inte men vi förbrukade en del krut i vår 4140 (4 granater på 8 sek...)

Link to comment
Share on other sites

1.  Vad i hel...  är lng? laddning,  men hur funkar det där egentligen?  hur mycket motsvarar en laddning.

Och Vad är skruv och kil mekanism  ;) :}

Lng är laddning förkortat, det stämmer.

Vilken sorts krut och hur mycket av det som en laddning motsvarar skiljer oftast från pjässystem till pjässystem.

Jag kommer inte ihåg hur mycket det är i FH77 men laddning 6 till FH77A ska motsvara laddning 5,5 i FH77B om jag minns rätt.

Skuggan eller någon annan här vet säkert.

 

Skruv,- och kilmekanismer är det som täpper till bakänden på eldröret efter att man har laddat pjäsen.

En kilmekanism är en metallklump som skjuts ner ovanifrån (oftast) i spår, ungefär som en skjutdörr.

En skruvmekanism trycks in och roteras så den skruvar sig fast i eldröret.

Kilmekanismen är snabbare medan skruvmekanismen tål högre tryck.

FH77A har kilmekanism, FH77B har skruvmekanism.

Edited by Fu Johanson
Link to comment
Share on other sites

Kilmekanismen på 77A stängs dessutom underifrån ;)

 

huruvida det gäller laddningarna fins det 6 olika på Haubits 77A, vilken laddning man använder beror på hur långt man skall skjuta..

lng (laddning) 1 går kortast (typ fjuttar iväg granaten en 4km ungefär) och lng6 är det rätt bra ös i (drar iväg granaten upp till 21.5km ungefär)

 

på 77B används ett annat system (NATO anpasat) med lösa tygpåsar som man knyter ihop för att få olika laddningar och fins i storlekarna 1 - 9 (9 drar iväg granaten upp mot 28km)

 

i 77A används plasthylsor (detta pga kilmekanismen som inte är tillräckligt tät för att använda karduser (tygpåsar)

 

och i plasthylsorna fins det tygpåsar som man stoppar ner beroende på vilken laddning man skall skjuta

 

hylsorna fins i 2 laddningsställ 1-4 (låga laddningar) och 5-6 (höga laddningar)

de låga ställen är standard intällda på lng4 så där får man plocka bort "påsarna" tills man har rätt laddning

 

på 77B fins också 2 lng ställ.. det ena är 1-6 och det andra är 7-9 (tror jag, är inte 100% säker dock)

 

där får man då knyta loss påsar tills man har rätt lng

 

hoppas detta gav lite info iaf :)

 

(jo, granaterna väger ungefär 43kg om du undrade) ;)

Edited by Skuggan
Link to comment
Share on other sites

det kan vi inte i sverige... vi når med dagens teknik max 28.5km med basflödesgranater...

Och den siffran har du fått ifrån? Enl Ibok 27,3 km och SäkI 28,3, Nåja.

 

När det gäller att skjuta artilleri är det inte att skjuta längst som gäller. Det är inte svårt att skicka iväg granaterna avsevärda sträckor, flera mil. Det är frågan om längden på eldröret och storleken på laddningen. Det har man kunnat länge jmf Pariskanonen.

 

Det är få som inser att den normala spridningsbilden ökar ganska mycket när man passerar 25 km i längd.

 

I SkjR ArtGrk Står det att det är vid att skjutavståndet vid undergradsskjutning inte bör överstiga 3/4 av pjäsens Dmax, i 77B:s fall är det drygt 20 km. Detta är för att man skall kunna träffa normala mål utan en allt för stor ammunitionsinsats.

 

Ett exempel: Om vi tar Bkan 1 och värden ur skjuttabbelverket som grund. Dmax på Bkan 1 (25,4 km) då ligger 50 % av skotten inom en normal medelspridning på 180 meter i längd och 30 m i sida. De övriga 50 % kan spridas inom ett område upp till 700 m i längd och 120 m i sida. Reglementet säger att detta gäller under gynnsamma förhållanden (säkert Vo, säker meteorologi, säker geodesi m.m.) med enstaka pjäser, för fältmässiga förhållanden kan spridningen vara upp till 1,5 gånger den tabellerade (ovanstående) spridning.

 

Ni som har läst ovanstående kan slå upp i SoldF på sid 80 och fundera lite om verkan på stora avtånd.

Edited by Smaug
Link to comment
Share on other sites

mm, det stämmer nog bra detdär...

 

det längsta som skjutits med H77B är 28,5km (i sverige that is)

 

i lumpen skjöt vi max 20,8km med H77A (Dmax = ~22km) då ut över vatten (stoooooooort riskområde) utanför Kristianstad under RSÖ 04 (Dubbeleken)

bröt det då mot Säki?

 

vi hade även en felskjutnign där 1 granat landade ca 1km fel (utanför risk, 450m ifrån en E-grupp från K4, HILL kan verifiera)

där berodde felet troligtvis på en kastvind (inget annat fel upptäcktes)

 

då var skjutavståndet strax över 14km

 

så, olyckor händer tyvärr oavsett hur försiktig man är...

Link to comment
Share on other sites

Skruv,- och kilmekanismer är det som täpper till bakänden på eldröret efter att man har laddat pjäsen.

En kilmekanism är en metallklump som skjuts ner ovanifrån (oftast) i spår, ungefär som en skjutdörr.

En skruvmekanism trycks in och roteras så den skruvar sig fast i eldröret.

Kilmekanismen är snabbare medan skruvmekanismen tål högre tryck.

FH77A har kilmekanism, FH77B har skruvmekanism.

Kan ju ta och fylla på lite djupare för ev intresserade art/KA-MÖPar:

 

Kilmekanism passar bäst till pjäser som skall ha hög eldhastighet, och lämpar sig bra till automatladdning. Samtliga moderna KA-pjäser hade kilmekanism och enhetspatron.

 

Skruvmekanismen är en sorts koniskt eller koniskt/runt utformad skruv med avbrutna gängor, vilket gör att den kan tippas in och stängas relativt snabbt genom att vrida bråkdelen av ett varv. Bofors mekanism kallas "ogivalskruv", eller åtminstone gjorde den det på lite äldre pjäser, tex 15,2 cm kanon M/98 (användes i flottan och ärvdes av KA).

 

Som KA-MÖP finner jag det ganska konstigt att man fortfarande håller på att fippla med karduser osv på armépjäserna. Ett system med enhetspatron hade ju kunnat vara betydligt smidigare, förutsatt att patronerna för 15,5 cm inte blir allt för stora och klumpiga. Man förlorar visserligen möjligheten att använda olika laddningar, men kan å andra sidan få automatladdning.

 

On topic:

 

Vid "hörselsäkerhetsgenomgången" strax efter inryck fick vi informationen att en artilleripjäs låg runt 180 dB, vilken pjäs som avsågs sa inte den gode Lt som hade genomgången men jag förmodar att det var 12/80.

Link to comment
Share on other sites

Som KA-MÖP finner jag det ganska konstigt att man fortfarande håller på att fippla med karduser osv på armépjäserna. Ett system med enhetspatron hade ju kunnat vara betydligt smidigare, förutsatt att patronerna för 15,5 cm inte blir allt för stora och klumpiga. Man förlorar visserligen möjligheten att använda olika laddningar, men kan å andra sidan få automatladdning.

Man hade ju enhetspatroner till b-kan, men allmänt verkar artilleriet hellre vilja ha den större flexibiliteten med karduser än de fördelar som finns med enhetspatroner.

 

Nu ska FH77BD få en automatladdare men jag vet faktiskt inte om man har tänkt sig enhetspatroner eller om man löser det på annat sätt.

Någon som vet?

Sen så går det att hosta iväg granater hyfsat snabbt med FH77A och B trots allt så jag tror inte att man har tappat så värst mycket pga avsaknanden av enhetspatroner.

Edited by Fu Johanson
Link to comment
Share on other sites

Språkade med en Amf-Lt på ARTDEMO.

 

Han berättade att PzH2000 som använder karduser är helt automatiserad. Man blippar in vart man vill skjuta och hur mycket och ifall man vill ha multiple-round-simultaneous-impact så fixar systemet alltihop. Laddar rätt antal laddningar och rätt elevationer för varje skott.

 

Verkade rätt smidigt, kanske funkar på på 77B redan?

 

Att kunna variera laddningen är väll en förutsättning för att kunna skjuta MRSI med mer än två granater från en pjäs. Dvs en i övergrader och en i undergrader? För det är väll så det funkar?

 

MRSI är vad på svenska?

Link to comment
Share on other sites

Språkade med en Amf-Lt på ARTDEMO.

 

Han berättade att PzH2000 som använder karduser är helt automatiserad. Man blippar in vart man vill skjuta och hur mycket och ifall man vill ha multiple-round-simultaneous-impact så fixar systemet alltihop. Laddar rätt antal laddningar och rätt elevationer för varje skott.

 

Verkade rätt smidigt, kanske funkar på på 77B redan?

 

Att kunna variera laddningen är väll en förutsättning för att kunna skjuta MRSI med mer än två granater från en pjäs. Dvs en i övergrader och en i undergrader? För det är väll så det funkar?

 

MRSI är vad på svenska?

Jo, jag hade förmånen att få en förevisning av PzH2000 under värnplikten och systemet är imponerande.

Men kruxet är att det tar upp mycket mer plats än vad FH77BDs magasin verkar ha tillgängligt om man tittar på konceptbilderna.

Hela innandömet är i princip anpassat för automatladdaren på Pzh2000.

Så frågan är hur man har lyckats fixa det problemet på ett tillfredsställande sätt för FH77BD.

 

Jag vågar inte svara på exakt hur MRSI funkar, men grkpbv90120 ska kunna skjuta upp till 14 samtidiga nedslag om man får tro faktabladen och där tror jag inte karduser är inblandade på något sätt.

 

Multipla samtidiga granatnedslag? :o

Låter nog bättre med MRSI.

Edited by Fu Johanson
Link to comment
Share on other sites

Dumpern kommer enligt vad jag sett ha samma laddningar som H77B OCH automatladdning från magasin med 12 laddningar och granater

så det funkar väl på nåt liknande sätt som Pzh 2000

 

dumpern kommer i nuläget ha 6 granater MRSI (det motsvarar 1 kompani med 77B)

eldhastigheten kommer som jag förstod det vara samma som 77B (3skott/12s)

 

den skall hinna slänga iväg 6 granater på 30 sekunder och sedan omgruppera

all beräkning och inriktning sker automatiskt, det enda man gör egentligen är trycker "FYR" (eller fire som det står på knappen) :o

 

hm, skall se om det på något enkelt sätt går att jaga fram mer ino om den.....

ni som vill veta mer om nuvarande system, kolla den nya soldf sidan om Haubist 77 systemet

 

enda felet där är betäckningen på Bpltgb 1317 (det står 1318)

Link to comment
Share on other sites

i lumpen skjöt vi max 20,8km med H77A (Dmax = ~22km) då ut över vatten (stoooooooort riskområde) utanför Kristianstad under RSÖ 04 (Dubbeleken)

bröt det då mot Säki?

Det Dmax som är angivet i SäkI är endast ett beräkningsvärde för skjutgränser, att skjuta kortare än Dmax är inget SäkIbrott (hur skulle det kunna vara det?) däremot att skjuta utanför Skjutgräns. Rekordet i Sverige med 77B och ordinarie lngställ ligger på över 30 km. Men då hade man medvind, solen i ryggen och hemlängtan.

 

 

Dumpern kommer i nuläget ha 6 granater MRSI (det motsvarar 1 kompani med 77B)

eldhastigheten kommer som jag förstod det vara samma som 77B (3skott/12s)

 

Att tro att en pjäs kommer att ersätta ett kompani är lite fel att säga. Vi återgår till att skriva lite om allmänt om artilleriskjutning. Att skjuta MRSI är en sak men att träffa en helt annan, som jag redan har sagt. Man kan ju inte skjuta MRSI på fullt skjutavstånd (Dmax), det är fullt klart. Desto fler granater man vill ha i målet samtidigt desto kortare måste man skjuta.

 

Om man skall skjuta MRSI på långa skjutavstånd måste man skjuta med sådana elevationer att granaten kommer att hamna på höjder omkring 10000 meter. Det finns ingen (så vitt jag vet) VRR eller VSU som kan klara av att mäta de höjdvärden för de aktuella höjderna, vilket leder till nedgång i precisionen och effekten. Alltså kommer man inte att kunna nyttja MRSI i den grad som många tror.

 

Däremot kommer pjäsen att kunna vara mer lättrörligt och snabbare vilket leder till att den kan verka över större ytor och blir således mer effektiv. Men att tro att en pjäs kan stå och skjuta 40 km och leverera 6 granater med samtidigt nedslag är inte rätt.

Link to comment
Share on other sites

Att tro att en pjäs kommer att ersätta ett kompani är lite fel att säga. Vi återgår till att skriva lite om allmänt om artilleriskjutning. Att skjuta MRSI är en sak men att träffa en helt annan, som jag redan har sagt. Man kan ju inte skjuta MRSI på fullt skjutavstånd (Dmax), det är fullt klart. Desto fler granater man vill ha i målet samtidigt desto kortare måste man skjuta.

 

Om man skall skjuta MRSI på långa skjutavstånd måste man skjuta med sådana elevationer att granaten kommer att hamna på höjder omkring 10000 meter.  Det finns ingen (så vitt jag vet) VRR eller VSU som kan klara av att mäta de höjdvärden för de aktuella höjderna, vilket leder till nedgång i precisionen och effekten. Alltså kommer man inte att kunna nyttja MRSI i den grad som många tror.

 

Däremot kommer pjäsen att kunna vara mer lättrörligt och snabbare vilket leder till att den kan verka över större ytor och blir således mer effektiv. Men att tro att en pjäs kan stå och skjuta 40 km och leverera 6 granater med samtidigt nedslag är inte rätt.

vag menade att 1 pjäs kommer ha samma sammanlagda effektivitet som 6st H77 idag (mest pga rörligheten, men även pga MRSI kapaciteten)

vad gäller MRSI är det siffror jag hört från personal på Bofors och får väl räknas som teoretiska kapaciteten (även om jag är ganska säker på att de gjort det nån gång)

det där med Skjutavstånd och precision kan jag väl som Bpl utbildad bara hålla med om, det ÄR svårare att få samma precision på långa avstånd, även om 20km inte är några större problem i dag, 77BD är ju även förberedd för att kunna skjuta Excalibur (GPS styrd granat) och då kommer ju inte heller precisionen på RIKTIGT långa avstånd vara speciellt svårt

10000m är väl ungefär det högsta det går att mäta med dagens utr om vi inte börjar använda sateliter (och även då blir vinden svår att mäta)

 

i vilket fall som helst får väl de flesta officiella siffror tolkas som teoretisk kapacitet iaf i 5 - 10 år till (tills systemet är ordentligt utprovat under fältmässiga förhållanden och i händerna på vpl)

Link to comment
Share on other sites

Skuggan:

 

77B kan åtmisntånne skjuta två granter smatidigt nedslag om B-plats har räknat fram värdena i förväg.

 

Tre granater går att göra men kräver en grymt drillad besättning.

 

2 vet jag har skjutits både i älvdalen och på grytan

Link to comment
Share on other sites

Skuggan:

 

77B kan åtmisntånne skjuta två granter smatidigt nedslag om B-plats har räknat fram värdena i förväg.

 

Tre granater går att göra men kräver en grymt drillad besättning.

 

2 vet jag har skjutits både i älvdalen och på grytan

japp, det vet jag :baskerPa: med Adam borde 3 vara lättare då den har högre eldhastighet, men som sagt, då krävs en jäkligt drillad riktare som skall hinna rikta om mellan skotten... Dumpern skall dock göra detta automatiskt (men det hade ni säkert förståt redan) ;)

Link to comment
Share on other sites

77BD är ju även förberedd för att kunna skjuta Excalibur (GPS styrd granat) och då kommer ju inte heller precisionen på RIKTIGT långa avstånd vara speciellt svårt

Just det!

 

För att kunna skjuta på långa avstånd, speciellt med MRSI, så krävs det någon form av slutfasstyrd ammunition. Problemet är att slutfasstyrd ammunition är mycket dyr och kommer inte att kunna användas på mål som inte är prioriterade. Alltså den överväldigande mängden granater kommer även i fortsättningen vara av konventionellt slag. Alltså kan vi inte skjuta på de långa skjutavstånden eller för den delen med MRSI. Att då fortsätta att tro att EN pjäs kommer att kunna verka som flera andra ”gamla” tillsammans är i mångt och mycket fel. Jag har inte träffat någon som har lyckats övertyga mig om att en ny pjäs skall ersätta fyra-sex gamla, även om jag verkligen hoppas att det skulle vara så.

 

okej, det är ju inga luftgevär vi snackar här...  :)

men som en jämförelse, för en art novis som jag, hur långt kunde dom feta Bodenkanonerna skjuta?

Bodenkanonerna... det kan vara mycket det. Jag tolkar det som att du syftar på kanonerna i Boden Fästning. Forten var bestyckade med olika typer av pjäser. De pjäser som kunde skjuta längst kunde skjuta 19 km.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...