macken Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Jag undrar lite kring hur det kunde se ut i ett militärt förråd, där det fanns fordon av något slag. Hur stora enheter (komp, plut) hade sin materiel i samma hus. Det kanske har varit olika. Jag undrar om det varit renodlade fordonsförråd eller om det blandats lite hur som helst. Hörde en kamrat berätta att de fick se sitt förråd under en övning lumpen. Detta förråd innehöll ett par kartonger och lite skräp. Så väl förberett va det förbandet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Finns många olika typer av detta. Har varit in i mobbförråd som enbart innehåller 2st fordon, och resten övrig typ av utrustning. Finns förråd som inte har ngt fordon alls, förutom en pallyft... Sedan finns det förråd som kanske innehåller 15-16st fordon, och även utrymmen där det finns tält, spadar osv. Vissa förråd är otroligt optimalt utnyttjade, andra inte så fullt utnyttjad. Det gör en ganska stor skillnad beroende på vilket förråd som man syftar på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Hörde en kamrat berätta att de fick se sitt förrådunder en övning lumpen. Detta förråd innehöll ett par kartonger och lite skräp. Så väl förberett va det förbandet. Vet att på en del förband "tömdes" det mobförrådet vars krigsförband skulle utbildas det året. Detta så att fordon och annat skulel få snurra. Sedan när utbildningsåret var slut förrådställdes grejjerna igen. Kan ju ha varit så.. De förråd jag varit inne i har varit VÄLFYLLDA men med material som kanske inte alltid legat i linje med ordet modernt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 de förråd jag varit inne i har varit VÄLFYLLDA men med material som kanske inte alltid legat i linje med ordet modernt *ASG* du menar de kartonger av skor modell 1872? och uniformer från tidigt 1900-tal? Som jag har förstått det skulle varje soldat få ut M/90 som uniform (inte hela systemet för alla) för att sedan ha modell äldre som reservuniform Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malfunction Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Jag gjorde lumpen under mitten på 90 talet så jag hade m90 och AK5an. I slutet på värnplikten gjorde vi ett besök på vårt mob-förråd bara för att konstatera att vadmaluniformen (den som används i repmånad) lever än och den var det tänkt att vi skulle ha. Vad som var ännu bättre var att vår beväpning bestod av AK4 och k-pist m45B som låg så fint i kasunen. Kommer inte ihåg exakt hur mycket av övrig plutonsmtrl som var av helt annat slag än vad vi var utbildade på men lejonparten av utrustningen var mer eller mindre antik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 gjorde repmöte 1994: vi fick ut en obeskrivlig blandning av uniformsdetaljer. endast befälen och ett gäng stackars gu soldater hade m90. i vårt mobförråd, fö beläget på en plats som alla som vart i skövde känner till(stor lada), fanns det alla former av utr. däremot hade vi nästan inga egna fordon på kompaniet. vi fick ut hyrbilar att leka med. försök se synen när en kompstab skulle in i en tvådörrars toyota celica. men mobbförråd finns i alla former och utföranden. de flesta större bonngårdar eller fabriker byggda efter andra värlskriget hade avtal med FM. vägverkets anläggningar var ju rena drömen, och inte så diskreta. dessutom så var/är de flesta av statliga fordon ställda till FM i händelse av krig. tänk på det faktum att under 60 - 70talet hade sverige den tredje största försvarsmakten i världen, om man räknar till folkmängd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 gjorde repmöte 1994:vi fick ut en obeskrivlig blandning av uniformsdetaljer. endast befälen och ett gäng stackars gu soldater hade m90. tänk på det faktum att under 60 - 70talet hade sverige den tredje största försvarsmakten i världen, om man räknar till folkmängd HAde man repmöte så sent?? Var de andra större krigsmakterna Albanien och Mordkorea??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Jag gjorde lumpen under mitten på 90 talet så jag hade m90 och AK5an. I slutet på värnplikten gjorde vi ett besök på vårt mob-förråd bara för att konstatera att vadmaluniformen (den som används i repmånad) lever än och den var det tänkt att vi skulle ha. Jag gjorde lumpen 1998 på ett av Marinens mest prioriterade (!) förband. I våra mobiliseringsförråd låg det fortfarande m/42 (vadmalsuniformer), men där låg också hjälm 90 och Ak5. För "skyddssystem" som mask och hjälm var man tvungna att uppgradera, sades det. När jag var Bfa så var jag inne i ett amfibiekompanis förråd. De flesta, inte minst amfibiefolk själva, tror att de är svårt prioriterade men där låg både uniform m/42 och m/59, inga Berghausrycksäckar utan gröna 70-liters och annat som såg ut som rekvisita till filmen "Repmånad". Nyss nämnda amfibiebataljon hade inte Strb 90 i krigsorganisationen, utan ett par 200-båtar och tgb 939... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolex Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Är det bara jag som inte förstår varför man utbildar värnpliktiga på att använda AK5, men vid ev. mobilisering ger dem AK4? Antar att det inte spelar lika stor roll för icke-stridande förband, men det låter hur som helst väldigt dumt. Jag utbildades på AK5, men eftersom jag är sjukvårdare i ett icke-stridande förband lär jag väl ha tur om jag får nåt vapen över huvud taget vid mob. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Är det bara jag som inte förstår varför man utbildar värnpliktiga på att använda AK5, men vid ev. mobilisering ger dem AK4? Nja, i fallet 2. KA-bataljonen utbildades de på Ak5 men hade Ak4 i krigsorganisationen för att tanken var att obeväpna förbandet med ak5. Sedan tror jag att det "känns" tuffare att ha en ak5 än en jävla kpist så det är därför man utbildar på ak5, och hur många soldater vet vad de har i krigsorganiationen egentligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolex Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Sedan tror jag att det "känns" tuffare att ha en ak5 än en jävla kpist så det är därför man utbildar på ak5, och hur många soldater vet vad de har i krigsorganiationen egentligen? Jovisst, men jag tror inte att det hade "känts tufft" om Stora Elaka Ryssen hade kommit och man vid mob fått ett vapen man inte kunde hantera. Och jag kan ju säga att jag inte har nån aning om vad jag skulle få om det skulle bli mobilisering av nu. Antar att det blir uniform m/59, K-pist och stridsbältet eller nåt i den stilen. Det sistnämnda har jag inget problem med eftersom jag tillhörde den sista kullen som hade stridsbältet - de som ryckte in året efter oss fick stridsväst - men k-pist har jag skjutit exakt 1 gång och då sköt jag exakt 3 skott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeppe Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 (edited) Då har jag en fråga, kan detta vara ett mob-förråd? EDIT: Vad bilden kan eller inte kan föreställa ska vi inte spekulera i här. Mobförråd, i den mån dom finns kvar skall inte fotograferas och läggas ut på Internet. The Swede BLÅGUL Edited April 23, 2004 by The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 (edited) @jeppe, nästa gång du är där, läs vad som gäller för den byggnaden på den gula skylten, gissar att det står ngt om att det är förbjudet att avbilda objektet ifråga Vissa kallar mig även för Gordon, Blixt Gordon ;) Edited April 23, 2004 by Fk Satan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 [Jovisst, men jag tror inte att det hade "känts tufft" om Stora Elaka Ryssen hade kommit och man vid mob fått ett vapen man inte kunde hantera. Nä, men tanken från Försvarets sida var nog så. Det är därför uniform m/90 är mönstertryckt. "För att höja bärarens pondus". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeppe Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 (edited) Jo jag vet men till saken hör att dom här är tomma och öppna utan hänglås så jag tog mej friheten att ta ett kort. Men jag ber förstås om ursäkt för att jag la upp bilden. Edited April 23, 2004 by Jeppe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
macken Posted April 23, 2004 Author Report Share Posted April 23, 2004 Alla mob förråd jag stött på i skogarna har aldrig haft någon som helst skyltning i närhet eller på förrådet som talar om att det är ett mob förråd. De jag vet ligger i ganska nära anknytning till bebyggelse. Som sagt , har aldrig sett en gul skylt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 För några måmader sedan var det ett reprtage i NWT(Nya Wermlands Tidningen) om ett mobföråd "någonstans i Värmland". Det var ett flertal bilder med i reportaget. Man fick ett speciellt tillstånd från FM att fotografera tydligen... Det man kunde se på bilderna var ett tiotal Haubits77 och några Tgb 13. Men de fick absolut inte skriva vart det låg, bara att det var i Värmland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 @Maverick: jag gissar att sovjetunionen låg rätt bra till för förstaplatsen, och att kina med sina 10 miljoner soldater i regulgera armen kvalade in på en andra plats. men nordkorea låg nog rätt bra till. vad gäller repmöten vet jag inte när de sista större inträffade. vi var ett trosskomp så oss var de tvungna att kalla in, det rådde lite brist på utb. körv och mos-jägare på pb9 det året. @rolex: ni kanske hade det som k3 runt 89 - 90. de utbildades på ak 5 men hade gevär 96 i sina mobförråd. alla ak av alla sorter skulle ut till inf-förbanden först och främst hade en mindre kul upplevelse med ett mob-förråd i mitten av 90 talet. en större skogsbrand bröt ut och mitt i eldens väg låg ett mob-förråd modell större. detta var fyllt med lv-ammo och eftersom skyltarna talade om att man inte fick röka inom 25 m från objektet, så var en brand klart IG. skogsbranden kom så nära som tio m från väggarna, och utrymming av förrådet förberredes. dessutom fanns ett gäng förråd för en större industri i närheten också. i dessa förråd fanns då fortfarande utr för att bygga om en bilfabrik till en flygplansfabrik. dessa skulle också utrymmas om elden tog sig över en å. kan säja att dessa förråd finns kvar än i dag, och att de är STORA. dock finns inget innehåll i dem längre. det är inte längre aktuellt att bygga draken på linan hos en av våra biltillverkare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts