Jump to content

Konditionstestet

Recommended Posts

Jag mönstrade 040420 och allt funkade jätte bra jag blev preliminärt plaserad som Mp/säk-GB PA805 och det är jag nöjd med. Men det är inte det som detta inlägget ska handla om.

Jag blev nämligen tillfrågad om jag kunde ställa upp och utvärdera ett nytt test för att testa den fysiksa arbetsförmågan (konditionstest). Pliktverket vet inte riktigt hur dom skall använda detta testet än men förmodligen blir det ett komplemet till det vanliga. Testet gick ut på att man gick med uniform,hjälm och 20 kg packning på ett rullband med 8 graders lutning i 8 min plus att man hade 2 min uppvärmning. Under tiden som man gick så mätte dom pulsen också fick jag svara på hur ansträngande det var. Dom hade en skala så skulle man säga ett nummer. Provet är tänkt att vara ett klara, klara inte prov men enligt min åsikt så var det alldeles för lätt. Jag lyckades bara få en 6:a på det vanliga testet medan här kändes det som om jag skulle kunna gå mer. För modligen så kommer mycket att ändras men detta är vad pliktverket funderar på.

Om det nu är någon som har information om MP/säk tjänsten så får dom väldigt gärna skicka ett PM till mig. Jag undrar framför allt vilket kompani/skvadron man hamnar på och vad tjänsten går ut på. Blir man militärpolis eller blir man högvaktsoldat.

Tackar för svar Josef Johnsson

Räddningstjänsten har väl haft ett liknande test för brandmännen i ett antal år?

Stämmer bra.

Konditionstestet

Vad?

Konditionstestet är ett så kallat rullbandstest.

Hur?

Rullbandstestet innebär att du får gå i 4,5 km/h på ett rullband i åtta graders motlut under sex minuter, klädd i full larmutrustning som väger ca 24 kg.

Kul med att dom provar ngt nytt, själv tycker jag cycklingen var lite anrolunda. Jag vägde 87 kg när jag cyckla o ansågs av dom flesta vara i "bra form", endå klarade jag bara en sjua. medan min kompis som aldrigt rört på sig klarade en 9:a. (58 kg väger han)

Vet inte varför men det är lite konstigt. Men han kanske bara gick på panben :lala:

Trevligt att den heter Sigtuna skvadron, jag bor nämligen Sigtuna. Brukar höra att det "pangar" och skjuts rätt ordentligt där :)

Kul med att dom provar ngt nytt, själv tycker jag cycklingen var lite anrolunda. Jag vägde 87 kg när jag cyckla o ansågs av dom flesta vara i "bra form", endå klarade jag bara en sjua. medan min kompis som aldrigt rört på sig klarade en 9:a. (58 kg väger han)

Vet inte varför men det är lite konstigt. Men han kanske bara gick på panben :)

Trevligt att den heter Sigtuna skvadron, jag bor nämligen Sigtuna. Brukar höra att det "pangar" och skjuts rätt ordentligt där :)

Det där känner jag igen. Var likadant för mig. Jag fick en sjua medan några killar som jag känner, som är 15 kg lättare än mig och har sämre kondis än mig fick 8or.

Guest Kulan

Är det inte ganska idiotiskt att mäta på det sättet? Man behöver knappast ha sämre kondition bara för att man väger lite mer. Men det är väl bara att komplettera löpningen med lite cykling och hoppas på det bästa.

Skulle gärna ta det teste istället för den äckliga cyckeln som enligt mig inte testade kondisen alls utan benstyrkan :)

från nivå 6-7 small det ju bara till i pedalerna och det kändes som om tyngden 4-dubblades!

/Lord

Jag fick en sexa men sedan sa sjuksköterskan eller vad det nu var åt mig att sluta... hon tyckte väl att jag ansträngt mig för mycket... själv hade jag nog klarat mer om jag fått...  :eeh:

Din puls blev väl för hög antar jag?

Precis som smergo sa så finns det väll en gräns för din puls, som du inte får komma över efter som då kanske dom tycker att man anstränger sig mer än man igentligen behöver göra...

Eftersom att du kunde fortsätta tycker du måste dom nästan ha en gräns på pulsen.. äh jag vara spekulerar :winner:

Skulle gärna ta det teste istället för den äckliga cyckeln som enligt mig inte testade kondisen alls utan benstyrkan  :tveka:

från nivå 6-7 small det ju bara till i pedalerna och det kändes som om tyngden 4-dubblades!

/Lord

där håller jag verkligen med. de borde ha ett löptest eller nåt istället. men det skulle nog ta en väldans tid.

Men cykeltestet på mönstringen är såvitt jag förstått utformat med en stegrande nivå precis som bip-testet så jag förstår inte var poängen att dra in mönstrande i en gymnastiksal för att avgöra deras lämplighet.

Nu är det ju så att cykling och löpning skiljer sig ganska mycket ifrån varandra. Är man bra på att löpa så behöver man inte vara bra på att cykla och tvärt om. Så vitt jag vet så finns det inga cykelburna trupper kvar, så ingen inom försvaret behöver vara bra på att cykla. Däremot så löper man ganska mycket under värnplikten har jag hört. Då tycker jag att det skulle vara mycket bättre om konitionstestet på mönstringen bestod av löpning.

Skulle gärna ta det teste istället för den äckliga cyckeln som enligt mig inte testade kondisen alls utan benstyrkan  :navy:

/Lord

Jag håller med. Upp till 7 kändes det inte så jäkla jobbigt men sen jävlar!! Man blev ju inte anfådd. Bara slut i benen.

Edited by Svempa

Tycker att "extra-testet" verkar ganska bra. visar sej ju lite bättre då om man har några besvär med nacke/rygg/knän man inte tänkt på tidigare också...

Vi hade sjukt många avhopp pga liknande skador soldaterna inte visste att dom hade.