Guest Pal Posted November 5, 2002 Report Share Posted November 5, 2002 Är det någon som kan berätta lite om prestandan på den 73mm kanon som sitter på BMP-1? Vad menas egentligen med lågtryck, är det en kanon överhuvudtaget eller skall man tänka på den som en RPG? Vilken ammo använder sverige i kanonen, ryska raketer eller har bofors gjort något nytt? Om man jämför denna kanon med strf90 och pbv 32 vilken har bäst pansargenomslag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Narogh Posted November 5, 2002 Report Share Posted November 5, 2002 Lite info, som vanligt finns "allt" bara man orkar letar lite. ;) http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/row/bmp-1.htm http://www.artreg.mil.se/article.php?id=895 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Pal Posted November 5, 2002 Report Share Posted November 5, 2002 Ja, fast det är ju kanonen/ammunitionen jag undrar över. Jag läste nånstans att utgångshastigheten på granaten är 400 m/s för att sedan öka till 800 m/s under det att granatens raketdel brinner på väg mot målet. Detta är ju ganska okonventionellt, så man undrar ju hur bra det funkar. Eller har sverige inte dessa raketgranater utan något annat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 6, 2002 Report Share Posted November 6, 2002 Pbv501 (BMP1) har en 73mm lågtryckskanon som skjuter fenstabiliserade raketer med RSV laddning. (73mm Slpsgr) Vikt komplett skott ca 3,5 kg. Spårljuspansarspränggranaten är avsedd att användas mot bepansrade mål. Komplett skott består av: Fenstabiliserad spårljuspansarspränggranat Banmotor Startpaket Tändskruv Det medförs 40 granater som förvaras i ett motordrivet ammunitionstransportband i tornets bakkant. Max skjutavstånd: 1300 m Praktiskt skjutavstånd: 800 m Eldhastighet: 6-8 skott/minut Den ryska ammunitionen används inte pga. att granaterna saknade säkring. Detta innebar att om skytten råkade slå emot spetsen vid laddning t.ex. så kunde granaten detonera. En modifierad granat har därför tagits fram. Källa och bilder: I-bok Pbv501 The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Pal Posted November 7, 2002 Report Share Posted November 7, 2002 Det var intressant, tack Swede. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted November 7, 2002 Report Share Posted November 7, 2002 De ryska hade säkring, men bara en, och svenska regler kräver två av varandra oberoende säkringar. Det var alltså inte så att skytten vid laddning skulle kunna utlösa en granat om man trycker till spetsen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 7, 2002 Report Share Posted November 7, 2002 Då tar jag tillbaka achilleos. Det var den info jag fått från ett flertal olika källor inom försvaret. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snake Posted November 7, 2002 Report Share Posted November 7, 2002 Man bugar och bockar för den mängd av intressant info som finns här.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted November 7, 2002 Report Share Posted November 7, 2002 Det är vad jag hörde av chefen för stridsfordons-avdelningen på Kvarn som var med och införde och provade ut både 501 och 401. Finland kör förresten med den ryska ammunitionen fullt ut, utan modifiering. Har svårt att tro att det skulle saknas säkringar HELT till och med på rysk am. Det skulle ju innebära osäkrad am inte bara vid laddning utan hela vägen från tillverkning via transport till förråd och slutligen avfyring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 7, 2002 Report Share Posted November 7, 2002 Jag har skickat frågan till en bekant på FMV som sysslar med lätta stridsfordon. Förhoppningsvis har vi ett svar imorgon. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted November 7, 2002 Report Share Posted November 7, 2002 För att komplicera saken ytterligare så har jag hört från en fd pbv501 instruktör att själva granaten skulle ha lämnats intakt vid modifieringarna. Dessa skulle istället ha inneburit att raketmotorn byttes ut då säkerheten för dessa inte kunde garanteras pga dålig kvalitetskontroll vid tillverkning samt tveksam förvaring efter produktion. Som han sa "granaten har god verkan mot moderna pbv:er". Men snart får vi väl veta från Swedes kontakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted November 17, 2002 Report Share Posted November 17, 2002 ^^ Används endast av Warsawa pakten och länder i tredje världen ^^ viserligen med våra skatter och en "socialdemokratisk" regering så kanske dom fortfarande har rätt ;) när ändå topicen är uppe, hur mycke skott har man till Ksp:n som är paraelkopplad till det vanliga eldröret (hoppas ni förstår ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 17, 2002 Report Share Posted November 17, 2002 acilleos. Du hade rätt, man satte dit en extra säkring när man modifierade ammunitionen. GranQ. Man medför 2000 patroner till ksp:n. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted November 17, 2002 Report Share Posted November 17, 2002 Antar att du fått svar från FMV. Sa han nåt om hur många raketer som modifierats, för sist jag hörde nåt om dem så fanns det bara en handfull och som det ser ut nu är ju frågan om det är nån idé att modifiera så många fler... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 17, 2002 Report Share Posted November 17, 2002 Nä, det sa han inget om. Dock så syns det ingen ljusning just nu vad gäller Pbv501. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts