madog Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 Jag och två av mina kompisar tänkte gå denna anrika marsch i sommar. Mer info om marschen finns på den här hemsidan: MD M OBS! Arrangörerna är lite efter när det gäller att uppdatera sidan (informationen är från förra årets marsch) så mitt tips är att skicka mail till den som är ansvarig och be honom skicka papper hem med allt man behöver veta om marschen. Någon här på forumet som ska med? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mulle Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 Låter intressant! Måste man ha gjort vpl för att få gå den, eller är det fritt fram för alla? Och, hur läng är marschen? Hittade ingen info om längden, bara att det verkar röra sej om 2-3 dagar ;) En till grej... Är det en "tävling", eller går hela gruppen samlat? Tacksam för info, har varit sugen på en längre marsch ett tag nu Tänkte att det är lika bra att infon kommer fram i tråden än att en massa emailar samma frågor ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 Det är fritt fram för alla. Du kan välja att gå en, två eller tre dgr. Ca 3 mil per dag. Ingen "officiell" tävling. Missade förra året, hoppas kunna komma med i år, lite beroende andra åtaganden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mulle Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 Tre mil per dag? Det var ju inte farligt, förväntade mej längre Låter väldigt intressant, blir nog att åka dit om inget kommer ivägen Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 Marschen är som sagt på tre dagar (fredag-söndag), medaljen (som inte får bäras till uniform) ingår inte i priset utan får köpas efter målgång, allt annat ingår (övernattning sker i 20-tält). Det finns inga krav på packning och det går bra att gå helt civilt. fredag: 25 km lördag: 40 km söndag: 27 km Link to comment Share on other sites More sharing options...
madog Posted April 21, 2004 Author Report Share Posted April 21, 2004 tillägg: sissta anmälningsdag är 10 maj, men när jag var där förra året var det några som betalade när de kom dit så jag tror inte att det är så noga, bara majoriteten betalar i tid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Livhusaren Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 a-ha är det dax, ja vi är ett par gubbs som funderat att gå den i år allså. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Jag kanske ska gå den. Lite osäker om jag har skor som är bra nog och så. Och så klart det viktigaste: Pengarna... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Jag har genomfört marschen två gånger och kan starkt rekommendera den. Vi brukade använda den som marschprov inför Nijmegen. Distanserna är inte så långa, men de kan suga ibland, då stor del av marschen är förlagd till den natursköna roslagsleden. Underlaget varierar mellan asfalt till skogstig med mycket blöta... Förläggning sker i 12-tält mellan dagspassen. Sista dagen , strax innan man kommer i mål passerar man den gamla befästa försvarslinjen "Norra fronten": Gott om värn och bunkrar i målområdet. /Koskela Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haggeman Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Marschen är som sagt på tre dagar (fredag-söndag), medaljen (som inte får bäras till uniform) ingår inte i priset utan får köpas efter målgång, allt annat ingår (övernattning sker i 20-tält). Det finns inga krav på packning och det går bra att gå helt civilt.fredag: 25 km lördag: 40 km söndag: 27 km Hur går man då? Är det fram å tillbaka till samma ställa tre gånger eller en lång sträcka på nio mil? Med tanke på om man ska släpa på sovsäck å nattmössan. edit: Ja och hur mycket kostar det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 På hemsidan står det 550:- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haggeman Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Och då ingår mat också eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Mat, tältboende, transport av trosspackning, dusch, service på rastplatser ingår. Man övernattar på olika platser och går mestadels längs roslagsleden. Bilar parkeras vid målet redan vid starten och minibuss går tillbaka till start, så förare bör vara på plats i god tid innan starten på fredag. Jag instämmer med kamrat Koskenkorva, vi har haft kul de gånger vi gått men det är faktiskt rätt så jobbigt om man är otränad, helt klart i klass med Nijmegen eftersom man saknar publikstödet och miljön som hjälper en fram längs den holländska asfalten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haggeman Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Det är ingen som sitter å trycker på en karta över roslagensleden heller? De vore mysigt för då kunde jag försöka övertala några polare till att hänga med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mulle Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Det är ingen som sitter å trycker på en karta över roslagensleden heller?De vore mysigt för då kunde jag försöka övertala några polare till att hänga med. Du kan alltid leta upp den på eniro.se eller landmäteriet tror jag.. Bara du vet något hyfsat stort ställe som ligger i trakten hittar du den nog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Det är ingen som sitter å trycker på en karta över roslagensleden heller?De vore mysigt för då kunde jag försöka övertala några polare till att hänga med. Men nu får du väl ta och kamma dig. Knappade in "roslagsleden" på Eniro och första alternativ som dök upp var: http://www.osteraker.se/roslagsleden/ Latmask Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Ska fråga min RO-lärare om han kan sponsra mig om jag gör reklam för valfri sak han väljer. På nästan vilket sätt so hlest. Tror jag vet svaret, men... Link to comment Share on other sites More sharing options...
madog Posted April 22, 2004 Author Report Share Posted April 22, 2004 Förläggning sker i 12-tält mellan dagspassen. Sista dagen , strax innan man kommer i mål passerar man den gamla befästa försvarslinjen "Norra fronten": Gott om värn och bunkrar i målområdet. Öh? Antingen har jag väldigt dåligt minne eller så har jag gått med ögonen nere i marken sissta biten för jag har ingen aning om vad du snackar om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Man övernattar på olika platser och går mestadels längs roslagsleden. Fel, det ändrades för två år sedan. Numera så sker förläggningen vid Domarudden http://kartor.eniro.se/query?what=map&mop=...&stq=0&symbols= Transport sker från respektive målgång dit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Bison Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Har genomfört Roslagsmarschen de senaste 6 åren, och kan varmt rekomendera den! Vi syns 21-23/5!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Fick infon om marschen idag. Ska förmodligen gå den. Så om ni hör någo skråla "En elefant balaserade, utipå en ytti pytt trååååååd, det tyckte han var så intressant så han gick och hämtade en annan ellefant" osv så är det allas eran älskade, beundrade och hyllade Ibsen. Or maybe not. Men jag ska försöka skramla ihop lite pengar först... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted April 26, 2004 Report Share Posted April 26, 2004 Madog, håll ögonen öppna när du passerar i i Skavlöten friluftsområde... Koman tynger på nacken de sista kilometrarna. /Koskela Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted April 26, 2004 Report Share Posted April 26, 2004 Går pengarna till något speciellt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 26, 2004 Report Share Posted April 26, 2004 Ja, att finansiera marschen. Det är liksom inte gratis med mat, transporter mm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted April 26, 2004 Report Share Posted April 26, 2004 Ok. Tänkte ifall det fanns något "äldrare syfte" man kunde skylla på. Mina kompisar + flickvän förstår inte varför jag inte bara går 9 mil gratis. Jag är missförståd! Som vanligt då... Link to comment Share on other sites More sharing options...
madog Posted May 9, 2004 Author Report Share Posted May 9, 2004 puttar på tråden lite: sissta anmälningsdag imorgon (måndag). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froddan Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 Jag tror jag ska anmäla mig. Om jag bara kan övertala mina föräldrar att betala avgiften. :( Tycker blivande lumpare som studerar borde få någon form av reducerat pris. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 Ska inte gå den, har inga pengar. Köpte lite sovjetisk och cypriotisk militaria för anmälningsavgiften istälet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froddan Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 Ska inte gå den, har inga pengar. Köpte lite sovjetisk och cypriotisk militaria för anmälningsavgiften istälet... Typiskt. Vore trevligt om man fick sällskap av någon i ens egen ålder som inte heller har någon militär och vildmarks erfarenhet. Försöker övertala en polare att hänga på. Men det ser inte ljust ut. En blivande, jädra lat MP... :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 MediaP eller MilitärP? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.