Jump to content

NY M90 jacka ???

Recommended Posts

Såg i senaste Befäl (s 22) något som ser ut som en ny M90 jacka.

Den har huva, gröna förstärkningar över axlaran/oket och verkar vara lite tex aktig.

Det är inte smocken.

Någon som vet

-vad det är (förutom en jacka då :lol: ).

-om den är reglementerad.

-om den är reglmentrad vad gäller för den.

-om den är reglementerad var man får tag i den.

Salve

:lol:

sök på Fjs02 eller Taiga Forest så får du ett antal träffar här inne på den

tillägg:

Finns även en som har den på sidan 26/27

tillägg2:

Är det ngn som har ett bra tips på VAR man kan köpa den så vill jag oxå veta det

Edited by Fk Satan

Du kan bara få ut den om du är YOF. Som civilist får du köpa Taiga Forest istället.

/Johan ES

Jo men en taiga forest kan du inte bära till uniform.

Inte heller för den delen Norröna Recon som även räknas som utländskt uniformsplagg (har jag för mig).

Rätta mig om jag har fel.

Du kan bara få ut den om du är YOF. Som civilist får du köpa Taiga Forest istället.

/Johan ES

Inte heller för den delen Norröna Recon som även räknas som utländskt uniformsplagg (har jag för mig).

Det framgick inte om du var YOF eller inte. Är du det kan du köpa ut den och använda till uniform, är du inte får du klara dig utan. Alternativet är väl att, som toord säger, be någon YOF att köpa ut den till dig om du vill ha den vid t ex Hemvärnsövningar.

/Johan ES

Du har rätt, det är inte reglementsenligt.

Däremot är plaggen ganska bra, så visst ser man dem till och från.

"Är det bra är det troligen inte reglementerat" B)

Du har rätt, det är inte reglementsenligt.

Däremot är plaggen ganska bra, så visst ser man dem till och från.

Norrøna Recon är reglementerad så tillvida att den var den uniform som "skulle bli" FJS 02 (med viss förenkling av händelseförloppet... Leta runt på forumet så finns säkert det hela beskrivet) och den har ett sk BUA (i alla fall på K3, FJS, K4).

Och läser man Norrøna:s katalog så står det något i stil med: "... används av specialförband i Norge och Sverige...". (Det var säkert så GAKA menade.)

Edit: skriver som en kratta.

Edited by Sir Vival

Norrøna Recon är reglementerad så tillvida att den var den uniform som "skulle bli" FJS 02 (med viss förenkling av händelseförloppet... Leta runt på forumet så finns säkert det hela beskrivet) och den har ett sk BUA (i alla fall på K3, FJS, K4).

Förkortningen du söker är BOA ;)

Jo, jag har sett den flera gånger bäras av "den typen av soldater", min tanke var närmast att det alltid finns NÅN M-nummer-fascist som kommer hugga DIREKT om jag som Hv-gubbe kom med en sådan.

Jag hade previligiet att "känna på" FJS02 för ett tag sedan, och den FIIIIN!!!

Fast rätt VARM också, på gott och ont.

edit: vad är "BOA"?

Edited by KaffeKalle

Jo, jag har sett den flera gånger bäras av "den typen av soldater", min tanke var närmast att det alltid finns NÅN M-nummer-fascist som kommer hugga DIREKT om jag som Hv-gubbe kom med en sådan.

Jag hade previligiet att "känna på" FJS02 för ett tag sedan, och den FIIIIN!!!

Fast rätt VARM också, på gott och ont.

edit: vad är "BOA"?

BOA = Beslut Om Användande

Och läser man Norrøna:s katalog så står det något i stil med: "... används av specialförband i Norge och Sverige...". (Det var säkert så GAKA menade.)

Förkortningen du söker är BOA ;)

GRR! IGEN! Så klart BOA!!!

[@KaffeKalle]

BOA: Beslut om användning är ett SäkI-reglerat begrepp som bl a reglerar vilken typ av lokalanskaffad utrustning som får användas i tjänsten.

Inledning

Systemsäkerhet

Vid planering av materielsystem ställs systemsäkerhetskrav som sedan följer materielsystemet under systemets livstid. Innan materiel efter anskaffning eller modifiering får tas i bruk inom Försvarsmakten krävs att chefen för Försvarsmaktens säkerhetsinspektion har fattat ”Beslut om användning” för aktuell materiel. För att ett sådant beslut skall kunna fattas krävs att den aktuella materielen är säker att hantera och förvara. Dessutom krävs att materielbeskrivningar, reglementen och säkerhetsföreskrifter är framtagna och har delgivits berörda.

2. Ansvaret för säkerheten

Allmänt

6. Systemsäkerhet. - Centralt anskaffad materiel omfattas av systemsäkerhetsverksamhet vid framtagning, förrådshållning, vidmakthållande, modifiering och avveckling. Detta innebär att de risker som är förknippade med materielen och dennas hantering fortlöpande följs upp och att åtgärder för att eliminera eller nedbringa riskerna till en tolerabel nivå vidtages. Som en följd av dessa åtgärder utfärdas bl a säkerhetsbestämmelser för materielens hantering. Dessa framgår bl a av Försvarsmaktens stabspublikationer inkluderande SäkI och Försvarets materielverks materielpublikationer.

Som bekräftelse på att erforderlig systemsäkerhetsverksamhet är genomförd och att materielen/materielsystemet får användas inom Försvarsmakten fattar chefen för Försvarsmaktens säkerhetsinspektion ”Beslut om användning”. Detta är således ett ”certifikat” som anger att materielen/materielsystemet får användas samt att erforderlig systemdokumentation och instruktioner föreligger.

Förbands-/skolchef ansvarar avseende centralt anskaffad materiel för att endast sådan materiel används för vilken ett ”Beslut om användning” föreligger. Äldre centralt anskaffad materiel är framtagen enligt andra former men med godtagbara principer för riskeliminering. Sådan materiel har ett defacto ”Beslut om användning” vilket gäller tills det att säkerhetspåverkande åtgärder (ingrepp, renovering, modifiering, sammankoppling med annat system eller aveckling) vidtages. Härvid skall förnyad systemsäkerhetsverksamhet genomföras för materielen/materielsystemet.

En förutsättning för att materielens säkerhet bibehålls är att underhåll och vård genomförs enligt aktuella bestämmelser. Förbands-/skolchef skall säkerställa detta.

Förbands-/skolchef ansvarar för att vid användning av lokalt anskaffad materiel (konsumentförnödenheter) tillverkarens bruksanvisning följs. Materielen får endast användas för sådan verksamhet och med sådant användningssätt som framgår av bruksanvisning.

[/@]

Om jag inte missminner mig så har både FJS02 och Norrøna Recon F-nummer.

/Ulf

Dessa grabbar är "Sverigeelit" vad gäller fjällsäkerhet och anlitas som experter vid utbildning av officerare och soldater. Kan det vara så att dessa har fått eller fått köpa denna utrustning då deras uppgift är relativt unik i Sverige?

/Magnus B

gå in på

http://www.taiga.se

kolla under online shop, regn/vind, jackor. Kostar 2812:- ink moms.

Byxor, forester 2056:- ink moms.

/Martinator

Jag blir alltid förvirrad av sådana här inlägg...

Som jag tolkar det, efter att förvirringen har lagt sig, är det troligen ett tips om hur du får tag i Taigas civila version av FJS02 (Taiga Forest??)...

Direktlänk (med bild o info) av Forest-jackan:

http://www.taiga.se/type7/showShop.asp?UID...4&typ=5&group=7

Direktlänk (med bild o info) av Forest-byxan:

http://www.taiga.se/type7/showShop.asp?UID...5&typ=4&group=7

@Fk Satan

Enligt hemsidan finns den i Marinblå, Skogsgrön och Svart.

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Edited by Foxtrotcharliegrg

Nu skall jag vara så där "rälit" övertydig:

Inköp av FJS02 direkt från Taiga går inte - alla dylika försök kommer att resultera i avslag.

Anställd personal vänder sig lämpligen till personalshop/-butik på resp. förband för inköp av FJS02 - vet inte om all anställd personal kan göra så (lokala bestämmelser).

Inte heller finns "Forrest" i 90-mönster, då detta skulle innebära att denna i princip blev en FJS02.

Övrig mil.pers. som är "berättigad" att bära uniformen känner till detta och vet därför även hur denna anskaffas.

Nu kommer "folket" att bli rasande och tycka att jag är dryg - men det får jag väl acceptera.

@Foxtrotcharliegrg

Det är vad jag oxå har sett där inne.

@Sir Vival

*S* Du var ganska övertydlig ,O

SJälv skulle jag inte säga nej ifall det kom en FJS02 med posten till mig, Men jag kommer aldrig att lägga ut 5-6 tusen på en uniform... Uniformen ska man hämta av PMS-gubbar på förrådet.