Jump to content

.500 S&W


fk_urb

Recommended Posts

Var inne på S&W sida och såg att de släppt en ny revolver. Ett litet monster med 4 tums pipa i kaliber .500 S&W! Okej att den har en effektiv mynningsbroms, men trevlig att skjuta med kan den knappast vara... "vilken jädra smäll" som Harry skulle säga..

Har själv skjutit en 4" S&W i kal. 44Mag med kraftigt laddad hemstampad ammo vilket var en upplevelse. Det kändes i handen redan efter 3-4 patroner. Men detta måste vara något i hästväg. Patronen ger nästan 3ggr mer mynningsenergi.

 

Cor-Bon har snickrat ihop en 28 grams hårdstöpt flatnos i bly som lämnar pipan i nästan 495 m/s (10" pipa). Detta ur en liten revolver,ujujuj.

Om någon där ute har eller kommer att skjuta med denna revolver så vill jag gärna höra....

 

500_cal_compare.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Skjuter själv 44mag, och tycker att den räcker långt. Det finns väl knappast nån vettig tillämpning annat än i jakthänseende för en .500 S&W. För militära och polisiära ändamål har man ju visat att det i stort sett är kontraproduktivt med allt över 10mm Auto eller 357 Mag. Verkan i målet tas över av att kalibern blir alltför svårhanterlig.

Men som sagt....skulle vara kul att höra om nån testat!

Link to comment
Share on other sites

Min högra handled har börjat ge sig efter alla år av misshandel. Maxladdar inte .44:an längre då jag får ont av att sprätta i väg 320gr flatnosar i nästan 400m/s. Vill man ha högre prestanda än vad .454Casull har så bör vapnet ha kolv. Känner en nära bekant (samma klubb) som prövat en sån där enskottare med roterande slutstycke. Kalibern var .458WM! Hans kommentar var bara att det är sinnessjukt att köpa dylik pjäs. Efter tre skott var handen helt bortdomnad.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skall man skjuta så pass hårda laddningar är nog en greppdesign typ Single Action-revolver att föredra - och då utan några gummerade fingergrepp. Single Action revolvrar SKA ju vrida sig i handen och på så sätt skydda skytten från den värsta rekylen.

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

Personlig åsikt:

 

Revolvrar är skojiga att skjuta. MEN... för de skytteformer vi bedriver i Sverige och de övriga situationer man kan tänkas använda en (jakt utomlands, tex.), så anser jag att .44 magnum är ungefär den största kaliber man har praktisk användning av, åtminstone i en DA-revolver. Ska man jaga något som, trots bra skottplacering, kräver större patron för att ramla omkull, så skulle åtminstone jag ta med ett gevär istället.

 

Jag tror att största anledningen för vapnets existens är att man kan sälja den till folk som alltid ska ha det största och vara värst, för så mycket praktisk nytta, mer än ball-, imponans- och svensexe-faktorn, finns inte med kalibern.

 

Jag har likt Yxa heller aldrig förstått varför en del personer envisas med gummigrepp och fingerskåror på SA-revolvrar, dessa personer har ju inte fattat någonting. Slätt ska det vara, så rekylen sticker rakt upp och pipan pekar rakt upp i skyn efter skottet. :wub:

Link to comment
Share on other sites

ArtMan - svar ja.

 

I övrigt är jag glad att det finns fler här som har samma gummiavsky som mig vad gäller SA-revolvrar. :)

Ser rätt komiskt ut med skyttar som har Pact-handskar och gummigrepp på sina Casuller - idioti! :angry:

Link to comment
Share on other sites

På DA är det OK. Orginalet på GP100 från Ruger är nog det bästa standardgrepp jag skådat. Min .45:a har dock viskat i mitt öra att den vill ha elfenben i kolven och hade jag pengar så skulle jag mer än gärna gå den tillmötes med sin önskan. Först ska den dock få den westernrigg som den måste ha för att slippa skämmas!

Link to comment
Share on other sites

På DA är det OK. Orginalet på GP100 från Ruger är nog det bästa standardgrepp jag skådat.

Jo, DA revolvrar har ju en något annorlunda kolv, där du inte har samma "vridmoment." Jo, GP100 har väl klassats som en av de bästa standardgreppen på en modern revolver.

 

Själv hade jag dylika på min Blackhawk (dock hade mina inget vitt i dem):

112.jpg

Edited by Yxa
Link to comment
Share on other sites

Hade? :D Du har väl inte bytt bort en sån glädjespridare!

Sålde den sommaren '00 när jag avvecklade mitt dåvarande boende i USA. Det faktum att jag därefter än en gång landade där 6 månader senare är en helt annan femma. Men då jag saknade licens för vapnet i Sverige så var det bara att sälja det på plats i Phoenix.

.45 "Long" Colt är en djuvlig kaliber. Saknar den så.

Link to comment
Share on other sites

Förstår att du saknar den. Min är en .44:a med 7,5" pip och den är jättekul. Vaqueron i .45cal men 4 5/8" pip köptes mest för att den är så söt. :angry: Det gör den dock inte tråkigare att skjuta med fast jag laddar inga hårda tunga laddningar till .45:an. Ta tag i saken och börja skjuta igen. Det är väldigt avslapnande när revolvern rullar så gott i näven av rekylen.

Link to comment
Share on other sites

Magnumskytte är lite kul.

Jag tror dock inte 500 S&W magnum är klassad som sportskytte kaliber i sverige, vilket gör det nästan omöjligt för andra än vapenhandlare att få tag på den. Är dock inte helt säkert på detta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...