Jump to content

FJS kanske läggs ner 2006

Recommended Posts

I FM:s förslag till budgeten -3 miljarder står att läsa att Fallskärmsjägarna ska vidhållas fram till 2006 för att därefter avvecklas :(

En bit kulturarv går förlorat. (OM det nu blir så)

/värjan

Edited by Värjan Skämtar Intet

• Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag frågar mig själv varför FJS måste läggas ned? Kostar det så mycket att utbilda en pluton vartannat år?

Kanske blir som jag tror då - att man lägger ned K 3 och flyttar all "viktigare verksamhet" till K 4, för att "bibehålla och utveckla kompetensen att verka i subarktiskt klimat". *klyscha*

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

I FM:s förslag till budgeten -3 miljoner står att läsa att Fallskärmsjägarna ska vidhållas fram till 2006 för att därefter avvecklas :(

/värjan

Tänk om det bara var 3 miljoner som skulle sparas ,O , och inte 2997 till varje år ;) .....

I FM:s förslag till budgeten -3 miljoner står att läsa att Fallskärmsjägarna ska vidhållas fram till 2006 för att därefter avvecklas :(

/värjan

Tänk om det bara var 3 miljoner som skulle sparas ,O , och inte 2997 till varje år ;) .....

Annars kan man ju alltid åtminstone få hoppas att det är ett feltryck i FM:s utredning om framtiden efter FB04 alternativt om Värjan skämtar intet har fått tag i nån info som inte är spridd ännu... ;)

Fast reformeringen av försvaret kommer ju att fortgå även enligt oförändrat ansalg, och det kommer fortfarande att bli tyst på många kaserngårdar i detta rike. Synd om de anställda som förlorar jobbet men reformeringen måste fortsätta, tror själv mycket på idén om att en förändrad omvärld kräver förändrat försvar. Må FJS eventuellt vila i frid, och hedras med en bra minnesbok... :lala:

Jag tror inte att det är så farligt som det ser ut, även om jag också blev konfunderad till att börja med.

Visst, läser man i tabellerna så ska fallskärmsjägarbataljonen avvecklas 2006.

Läser man lite till, så ser man också att det kommer att sättas upp ett nytt förband, en luftburen bataljon, med början från 2004/2005.

Jag tror inte att det är så farligt som det ser ut, även om jag också blev konfunderad till att börja med.

Visst, läser man i tabellerna så ska fallskärmsjägarbataljonen avvecklas 2006.

Läser man lite till, så ser man också att det kommer att sättas upp ett nytt förband, en luftburen bataljon, med början från 2004/2005.

Förhoppningsvis har du rätt, det vore på tiden. Hoppa från hercules med specialförband är lite outdated.

Outdated? Jag tycker att det är viktigt att ha sådan kompetens i försvaret...

Nu kör jag ett vilt scenario... Om det skulle stå en tjock missil i nordvästra ryssland som pekar på sverige och vi har fått informationen läckt nån dag innan den skulle avfyras kanske det var bra med nån som kunde dimpa ner några mil därifrån och oskadliggöra den (jag vet, vilt scenario som inte skulle hända, men bara för att visa poängen..)

Försvinner FJS vet jag itne vad jag kommer att tycka om FM längre, det har alltid varit FJS jag sett upp till och strävat emot...

Får hoppas att jag kommer in i den sista kullen då ,O

*funderar på något sätt att sponsra FJS så dom får leva kvar*

Nu kör jag ett vilt scenario... Om det skulle stå en tjock missil i nordvästra ryssland som pekar på sverige och vi har fått informationen läckt nån dag innan den skulle avfyras kanske det var bra med nån som kunde dimpa ner några mil därifrån och oskadliggöra den (jag vet, vilt scenario som inte skulle hända, men bara för att visa poängen..)

Försvinner FJS vet jag itne vad jag kommer att tycka om FM längre, det har alltid varit FJS jag sett upp till och strävat emot...

Får hoppas att jag kommer in i den sista kullen då  ,O 

Nja det var inte så jag menade, man skulle som andra länder satsa på HALO eller mindre plan, eftersom det handlar om ett special förband och inte en paratrooper styrka. Jag antar att pengar är orsaken till att man inte förändrar organisationen.

Flyga in en fet stor hercules är ju inte precis den mest osynliga metoden ;)

Edited by Vinter

Jaså, trodde du menade att det var outdated att hoppa ut ur plan överhuvudtaget ;)

Det är sant att herkules inte är så sneaky... Men att köpa in nya plan är väl knappast aktuellt i dagens FM ,O *suck*

Nja det var inte så jag menade, man skulle som andra länder satsa på HALO eller mindre plan, eftersom det handlar om ett special förband och inte en paratrooper styrka. Jag antar att pengar är orsaken till att man inte förändrar organisationen.

Flyga in en fet stor hercules är ju inte precis den mest osynliga metoden  ;)

Menar du att fallskärmsjägarna inte utför HAHO hopp?

Är inte så där jätte insatt i luftburna förband men borde inte HALO hopp utföras i större skala, t.ex bataljons storlek(minst)?

En special styrka skulle väl kuna dra mer nytta av Low Altitude/HAHO hopp då det är "smygigare"?

Vilka mindre militära transport flygplan finns det? då får man nästan börja hoppa ifrån helikopter och utan lufttanknings förmåga så förlorar du stor räckvidd.

Edit: tillägg

Edited by Solon

Får hoppas att jag kommer in i den sista kullen då  8-/ 

Nu är inte jag så insatt.

Men FJS är väl fallskärmsJägarSkolan.

Den skall läggas ner står det. Det står inte att vi skall lägga ner all verksamhet som har med fallskärmar att göra. Kan ju mycket väl vara så att något annat J-förband tar hand om den uppgiften kanske? Tror personligen inte att man är så dum att man slopar det konceptet helt då det är något som är ett måste som jag ser det. Men man vet ju alldrig.

Personligen tycker jag att man skall göra något åt fallskärmssoldaterna iaf.

Men exakt vad vet jag inte, Jag tjatar ju ofta om att jag inte tycker att utb tiden räcker till. Fallskärmsjägarna måste (Läs:tror jag) ju vara det förband som har mest utbildning och väntan som inte hör till själva stridsuppgiften, jämfört med andra stridande förband. Tänk all säkerhet och övning och utb som krävs för hoppen, kan tänka mig att det är timmars förberedelser innan varje hopp. Bara tankar och ideér från min sida. Vet ju inte, men det känns ganska uppenbart.

Själva hoppet är ju bara transporten så att säga, och det måste ligga otroliga kostnader och tid bakom ett hopp. Det är vi väl överens om?

Tycker dock att vinröda basker snubbar skall finnas kvar, men kanske i ett annat paket, varför inte som ett SSG liknande förband bestående av reservare tex. Går jag bara att spekulera i, men jag förstår faktiskt tanken (tror jag) bakom ett sådant beslut som att lägga ner FJS.

I hårda tider som det är nu och framöver så måste man ju tyvvär ta bort förband.

Och då ser jag hellre att man slopar såna förband som vi i dagsläget inte använder fullt ut än att man tar bort tex strf90 förband som faktiskt används nu.

Sen är det väl faktiskt så att Fallskärmsjägarna opererar i små grupper och inte som man kan se i tex "band of brothers". Och nu är det ju så att vi har ju SSG som jag förmodar har den förmågan, att hoppa i små grupper och utföra uppgifter bakom fiendens linjer- och med tanke på att man bestämt sig för att vi inte skall ha ett försvar som kan motstå en invasion eller göra en så känns det rätt onödigt att utbilda värnpliktiga på den uppgiften också när man i dagsläget ändå har special förband som har den uppgiften(antar jag).

Det är fallskärmsjägarbataljonen som skall försvinna ur insatsorganisationen. Istället skall ett nytt specialförband organiseras byggt på FJS som antagligen kommer att finnas kvar som huvudman.

Luftburen bataljon är ett helt annat förband som har strid som huvuduppgift. Den bataljonen skall vara särskilt tränad att uppträda med flyg (tp- och attack) som hkp (dito). Uppgifter: Undsätta (Kosovo) Ta (Kosovo-99, Övervaka(PSO iallmänhet) och Bekämpa vitala funktioner hos motståndaren (Räder)

8-/

Även om delar av FJS läggs ned så kan ni vara säkra på att fallskärmshopp ändå kommer att finnas kvara i FM.

Det är många mer än Fallskärmsjägare som får hopputbildning idag. Tex. vissa sjukvårdare.

Finns det något snabbare sätt att få ned soldater på? Kanske i så fall med helikopter men då är det ju svårare att smyga.

Har inte läst rapporten... men mina fem ören.

FJS utbildar och sätter upp ett av FM´s två specialförband.

FJS sitter på hopp och fällningskompetensen i FM

Kan tänka mig att krigsförbandet FJ Bat kanske försvinner eller tar annan skepnad. Kan också vara så att FJS inhyses under annat förband än K3 (precis som kanske jägeriet i övrigt).

Jag tror dock INTE att FJS kommer att sluta att existera i FM´s organisation utan kommer att finnas kvar på ett eller annat sätt, kanske utan Vpl intag vem vet. Det finns ju så att säga "två" FJS, vpl utbildningen och specialförbandsdelen.

Men som sagt, vad vet jag, det jag skrivit ovan är mina egna spekulationer.

GMY

Den här tråden hör väl egentligen hemma under FB04. Att avveckla Fallskärmsjägarbataljonen ser jag inte som som särskilt kontroversiellt. Delar av förbandet kommer finnas kvar under i ny form under Specialförbandsledningen. Det är också möjligt att andra delar (eller kanske snarare kompetenser) kommer att ingå luftburna bataljonen. Det är med andra ord inte frågan om att ta bort några funktioner utan att splittra upp en bataljonsstruktur. Jag har personligen inte hört några kommentarer från Karlsborg rörande detta. Någon annan som har det?

Som paralell kan man ta stadsskyttebataljonerna som läggs ner. Samtidigt startas lätta skyttebataljoner där stadsskyttekompanier ingår. Det är alltså endast organisatoriskt - kompetensen och förbandet finns kvar. Samma sak kan ju gälla för FJ.

Är inte så där jätte insatt i luftburna förband men borde inte HALO hopp utföras i större skala, t.ex bataljons storlek(minst)?

Nja det lämpar sig inte för stora luftlandsättningar av gammla skolan.

HALO betyder ju att man hoppar ut på mycket hög höjd,helst över gränsen för luftvärn, och sedan löser ut skärmen på mycket låg höjd. Utrustningen är dyr då man behöver ha syrgas, så jag kan tänka mig att man inte har den kapaciteten pga ekonomiska skäl.

En special styrka skulle väl kuna dra mer nytta av Low Altitude/HAHO hopp då det är "smygigare"?

Vilka mindre militära transport flygplan finns det? då får man nästan börja hoppa ifrån helikopter och utan lufttanknings förmåga så förlorar du stor räckvidd.

Jag har personligen aldrig hört talas om att man har införskaffat några mindre plan med mycket lång räckvidd. Helikoptrar är fortfarande inte snabba nog för denna typ av uppgift. Men visst skulle det vara intressant at se.

Britterna har som du kanske hört blivit allt mindre benägna att sätta in special styrkor till fots, inte minst efter fiaskot med SAS truppen B20. Man använde extensivt landrovers efter det.

Svenskt alternativ skulle vara att skaffa en helikpter med chinooks kapacitet för att landsätta trupper med mindre fordon. FJS ska ju under längre tid operera bakom fiendens linjer, och då krävs nästan fordon om man ska kunna utföra sitt jobb effektivt. Det är i alla fall vad britterna och amerikanarna upptäckt.

FJS i sig är lite outdated i den mening att dom ska verka som man tänkt sig från början, i alla fall med den utrustning man tvingas släpa på idag.

Väl värt att diskutera. ;)

Det som man planerar att lägga ned är krigsförbandet Fallskärmsjägarbataljon. Jag kan inte hitta något om att man planerar att lägga ned (fredsförbandet) Fallskärmsjägarskolan (FJS). Istället så tolkar jag det jag läst, som att man kommer att ha kvar FJS, men krigsplacera den värnpliktiga personal som utbildas där inom det som kallas försvarsmaktens specialförband.

HALO betyder ju att man hoppar ut på mycket hög höjd,helst över gränsen för luftvärn, och sedan löser ut skärmen på mycket låg höjd. Utrustningen är dyr då man behöver ha syrgas, så jag kan tänka mig att man inte har den kapaciteten pga ekonomiska skäl.

Med tanke på det lilla antalet syrgasmateriel man behöver, så lär den totala kostnaden vara rätt så liten. Har man tillgång till syrgasmateriel, så kan man dessutom använda sig av HAHO. Det främsta skälet, som jag ser det, till att inte utbilda värnpliktiga soldater i avancerade fallskärmstekniker som HALO och HAHO är att de kräver bra väder, mycket övning och ett nästan totalt luftherravälde för att kunna användas i praktiken. Med tanke på hur begränsat med övningstid värnpliktiga har, så är det då bättre att begränsa sig till att enbart ge dem övning för att använda static line i en skarp situation. Att man sedan under värnplikten kanske ger dem "civil" frifallsutbildning kan ses som en motivationsfaktor/morot. Det är ändå en viss skillnad mellan att hoppa civilt från 2000 m utan packning dagtid i fint väder, och att hoppa militärt från 10000 m med 50 kg packning nattetid i dåligt väder i en skarp krigssituation.

Britterna har som du kanske hört blivit allt mindre benägna att sätta in special styrkor till fots, inte minst efter fiaskot med SAS truppen B20. Man använde extensivt landrovers efter det.

Svenskt alternativ skulle vara att skaffa en helikpter med chinooks kapacitet för att landsätta trupper med mindre fordon. FJS ska ju under längre tid operera bakom fiendens linjer, och då krävs nästan fordon om man ska kunna utföra sitt jobb effektivt. Det är i alla fall vad britterna och amerikanarna upptäckt.

Om man ska fordon eller ej, beror till stor del på terrängen man opererar i. Även om det fungerade fint att åka omkring i ödemarken i öknen i Irak med militära bilar, så fungerar det nog mindre bra att åka omkring i Ryssland bakom fiendens linjer med militära bilar när man är i krig med det landet. Snöscootrar och terränggående hjulfordon av "myrmoppe"/"älgdragar"-typ ter sig då som bättre alternativ, då dessa inte kräver tillgång till väg.

Edit: Förtydligande.

Edited by A2Keltainen

Med tanke på det lilla antalet syrgasmateriel man behöver, så lär den totala kostnaden vara rätt så liten. Har man tillgång till syrgasmateriel, så kan man dessutom använda sig av HAHO. Det främsta skälet, som jag ser det, till att inte utbilda värnpliktiga soldater i avancerade fallskärmstekniker som HALO och HAHO är att de kräver bra väder, mycket övning och ett nästan totalt luftherravälde för att kunna användas i praktiken. Med tanke på hur begränsat med övningstid värnpliktiga har, så är det då bättre att begränsa sig till att enbart ge dem övning för att använda static line i en skarp situation. Att man sedan under värnplikten kanske ger dem "civil" frifallsutbildning kan ses som en motivationsfaktor/morot. Det är ändå en viss skillnad mellan att hoppa civilt från 2000 m utan packning dagtid i fint väder, och att hoppa militärt från 10000 m med 50 kg packning nattetid i dåligt väder i en skarp krigssituation.

Japp det är därför jag tycker nuvarande system är outdated ;)

Om man ska fordon eller ej, beror till stor del på terrängen man opererar i. Även om det fungerade fint att åka omkring i ödemarken i öknen i Irak med militära bilar, så fungerar det nog mindre bra att åka omkring i Ryssland bakom fiendens linjer med militära bilar när man är i krig med det landet. Snöscootrar och terränggående hjulfordon av "myrmoppe"/"älgdragar"-typ ter sig då som bättre alternativ, då dessa inte kräver tillgång till väg.

Britterna har tex kommit på att bv206 kan rullas ombord på Chinook, och sedan användas långt in på fientligt territorium. Irak är faktiskt mindre öken än man kan föreställa sig.

Vi får se hur man har tänkt sig att en svensk luftburen styrka ter sig.

Med tanke på hur begränsat med övningstid värnpliktiga har, så är det då bättre att begränsa sig till att enbart ge dem övning för att använda static line i en skarp situation. Att man sedan under värnplikten kanske ger dem "civil" frifallsutbildning kan ses som en motivationsfaktor/morot. Det är ändå en viss skillnad mellan att hoppa civilt från 2000 m utan packning dagtid i fint väder, och att hoppa militärt från 10000 m med 50 kg packning nattetid i dåligt väder i en skarp krigssituation.

Den civila hopputbildningen är nog mer betydelsefull än bara som morot.

Fallskärmsjägare som hoppar civilt får årligen bidrag till sin hoppning för att kunna behålla och vidareutveckla sin kunskap inom hoppningen. Inklusive lån av utrustning. (Denna uppgift är från 2000, men samma sak gäller antagligen fortfarande).

Delar av den civila hoppningen kan försvaret ha stor användning av till exempel.

Tandemhopp för att luftlandsätta nyckelpersoner.

Ökad erfarenhet av hoppning leder i de flesta fall till att man inte behöver så stor landningsyta. En erfaren hoppare landar med lätthet på en fotbollsplan.

Men om vi begränsar den militära hoppningen till rundkalott med uthopp mellan 100-300 meter så ger den civila hoppningen antagligen inte så mycket.

Delar av den civila hoppningen kan försvaret ha stor användning av till exempel.

Tandemhopp för att luftlandsätta nyckelpersoner.

Ökad erfarenhet av hoppning leder i de flesta fall till att man inte behöver så stor landningsyta. En erfaren hoppare landar med lätthet på en fotbollsplan.

Frågan här är om fallskärmsjägarna i frågan enbart hoppat frifall i civil stil, eller om de även utbildats för att hoppa frifall med packning? Jag kan inte låta bli att fundera över att man kan gå en civil kurs i att hoppa frifall på några dagar, medan militära kurser i detta (oftast med mycket begränsad, om ens någon, utbildning i HAHO) brukar vara 4-6 veckor och kräva att man redan är utbildad i static line, vilket i sin tur brukar vara en kurs som vara 2-3 veckor. Såvida inte de militära kurserna är totalt urusla vad gäller pedagogik jämfört med de civila, så tyder skillnaderna i kurslängd på att den militära frifallshoppningen skiljer sig en del från den civila.

Men om vi begränsar den militära hoppningen till rundkalott med uthopp mellan 100-300 meter så ger den civila hoppningen antagligen inte så mycket.

En viss övning i korrekt landningsteknik borde den väl ändå ge?

Svenskt alternativ skulle vara att skaffa en helikpter med chinooks kapacitet för att landsätta trupper med mindre fordon.

Ehm Sverige har väl redan chinooks?

Men min ursprungliga fundering var mest varför man utförde HLO hopp, skulle inte det innebära att du måste beffina dig ganska nära målområdet med flygplanet?

Skulle det inte vara bättre men ett HAHO hopp för att sedan glida in mot målet?

Skulle det inte vara bättre men ett HAHO hopp för att sedan glida in mot målet?

HAHO med lång glidflykt kräver att vindarna är som du vill, vilket inte alltid kan garanteras. Jag har aldrig läst eller hört om något operativt HAHO-hopp, och de enda operativa HALO-hopp jag känner till skedde under Vietnamkriget och utfördes av USA:s specialförband. Sedan så kan givetvis frånvaron av information kring operativa HALO- och HAHO-hopp iofs bero på att den typen av verksamhet rent allmänt pågår i det fördolda.

Edit: Om jag inte minns helt fel, så utförde även det rhodesiska specialförbandet Selous Scouts en del operativa frifallshopp, och jag har för mig att dessa var av HALO-typ. Detta nämns i följande bok, som jag tyvärr inte har tillgänglig just nu för att slå upp uppgifterna:

Pamwe Chete

Ron Reid-Daly

BHB International

2001

ASIN: 191987433X

Edited by A2Keltainen