Jump to content

Förtjänstmedalj i guld

Target#1

Recommended Posts

Satt och zappade idag och kom in på nyheterna snabbt. Hörde orden "...och tilldelas försvarsmaktens förtjänstmedalj i guld."

Någon som såg hela storyn? Vem är det som skall få den?

Vilken kanal?

Vet man det går det med stor sannolikhet att läsa på kanalens hemsida.

Enligt ÖB så kommer DC-3 ans besättning att postumt få Försvarets förtjänstemedalj i guld.

Eller som en av de anhöriga sa det hela:

"Dom höjs från spioner till hjältar"

:D

Någon som borde få medalj är Ibrahim Ali Suza som i ur och skur vaktat svenska ambassaden i Bagdad i 30 år och i stort sett ensam sedan 1990. Som han berättade förra veckan i TV när några hårdingar försökte sig på en inbrytning: -Det var lugnt , jag kastade ut några handgranater och sköt lite så försvann dom. Hjälte.

Någon som borde få medalj är Ibrahim Ali Suza som i ur och skur vaktat svenska ambassaden i Bagdad i 30 år och i stort sett ensam sedan 1990. Som han berättade förra veckan i TV när några hårdingar försökte sig på en inbrytning: -Det var lugnt , jag kastade ut några handgranater och sköt lite så försvann dom. Hjälte.

Sanning, en riktig hjälte :D

Dom blev nerskjutna under spaningsuppdrag.

Läs mer HÄR

The Swede

Okej, får man sån medalj alltid när man blir skjuten?

@Lama

Mjo... tanken har slagt mig också. Men vid mer djupgående tankar så undrar jag "varför"?

Han vaktar ett hus som har stått tomt i herrans massa år, ingen nytta för Sverige och kommer förmodligen alltid vara tomt. Riv skiten istället eller/och bygg en skola av det. Han är en sann hjälet och så. Men kan inte se behovet av det igentligen.

• 1 month later...

Sanning, en riktig hjälte :clap:

Han ska också få medalj: DN dock är det lite OT här så det redan finns en tråd om honom HÄR.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...