Jump to content

Hur fästa 304K?


Berna

Recommended Posts

Har nyligen kvitterat ut ett stycke 304K. Nu undrar jag hur jag ska fästa själva axelremmen i höftbältet. Ska jag vända clippen utåt eller inåt. Om jag vänder dem utåt så finns det ju stora möjligheter för smuts att fastna när man krälar runt, men om jag vänder dem inåt så finns det ju risk för att jackan får sig ett extra hål när/om själva hållaren "låser upp" sig.

 

Frågan är alltså.

Ska jag vända clipsen enligt bild 1 eller bild 2?

 

http://medlem.spray.se/idrottochhalsa/Bilder/Diverse/

 

Själv anser jag att det ser bäst ut om jag har den enligt bild 2, men funktion går ju före form som vi vet!

 

Tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

Jag satt just och funderade på vad syftet var med de två stropparna med hål i (som nu beskrevs som fästen för oket).

Nästa problem som infunnit sig är att jag är så smal att när jag fäst upp själva spännet och så, så hamnar väskorna för långt bak på sidorna/ryggen eftersom de inte går över den dubbelvikta delen av bältet. Har tejpat fast de lösa ändarna, alltså, de som bildas när man vikt in en bit... Är jag otydlig?

Link to comment
Share on other sites

Tror jag fattar vad du menar.

Kan vara så att du måste bruka lite våld (böja till väskornas fästen) för att få dit bältet dubbelt.

 

1. Fäst spännet och remmen. Vik inte bältet dubbelt ännu.

2. Sätt väskorna på bältet så de sitter där de ska med sina fästen mellan öljetterna. Då blir bältet inte lika tjockt när det ska vikas dubbelt.

3. Ta den del av bältet som ska vikas dubbel och pressa under väskornas hållare, börja med de övre och sedan de undre så bältet till slut blir dubbelvikt.

4. Surra elteljp runt den dubbelvikta delen som går förbi väskorna så den inte kan strula till det senare.

Klart!

 

Alternativet är att du bara pressar in den lösa bältesdelen under ett eller båda av de övre fästena på väskan och drar på lite eltelp runtom så de låses fast.

 

Löste detta ditt problem?

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

Clipset bör vara som på din första bild, dvs kroken vänd utåt. Annars kommer det att slita hål på uniformen.

eltejpeltejpeltejpeltejpeltejp.

 

Det kan DESSUTOM göra att den håller ihop lite bättre. Kanske.

Tejpa ALLT. Om du inte sätter ihop det med buntband, epoxy, ståltråd, snöre eller väl avpassade 18mm armeringsjärn..

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte att mina krokar öppnade sig lite väl lätt så jag tog en tång och klämde till lite (då kroken är öppnad) så att de smala plattorna, som hamnar på var sin sida om den runda delen när man har stängt kroken, gör att det går trögt att stänga och öppna. Kläm inte för hårt bara... /Gusten :dribble:

Link to comment
Share on other sites

Det bästa man kan göra med oket till 304K är enligt min mening att låta det ligga kvar i förrådet. Det fyller helt enkelt inget syfte.

Stridsbältet sitter bättre utan oket och man slipper allt extra besvär.

 

Så länge Chefen går med på att man lämnar oket hemma så är det väl OK.

Link to comment
Share on other sites

Finns ju ett syfte med oket och det är så vitt jag förstått att bär du tungt i fickorna så kommer det att hasa ner tills du har stridsbältet runt knäna.

 

Finns inte en chans i världen att jag kan bära den utrustning jag ska och vill ha med i stridsbältet om inte oket är på plats, men det är jag det.

Link to comment
Share on other sites

Finns ju ett syfte med oket och det är så vitt jag förstått att bär du tungt i fickorna så kommer det att hasa ner tills du har stridsbältet runt knäna.

finns även ett annat syfte, Kolla uppe vid axlarna så ser du/ni att det finns två öglor på axelbanden som är till för att lätt kunna dra en sårad kamrat i skydd.

 

Man får väldigt lätt bra grepp i dessa..

 

Men visst kan jag hålla med om att hela skapelsen 304k är lede FI:s påhitt för att minska svenska soldaters moral och stridvärde.

Link to comment
Share on other sites

@JBP

Jag har hittils inte sett en enda person som tagit tag i "öglan" som du beskriver. Folk har inte tid att fippla utan tar tag i hela selen.

Fast jag har bara dåliga erfarenheter med att dra folk i selen... Den har en tendens att gå sönder då krokarna rätar ut sig och vips så har du selen i handen och kamraten ligger kvar...direkt obra.

 

 

 

dxl

Posted den Apr 22 2004, 11:57 

Finns ju ett syfte med oket och det är så vitt jag förstått att bär du tungt i fickorna så kommer det att hasa ner tills du har stridsbältet runt knäna.

 

Det har jag aldrig upplevt så jag påstår motsatsen. Jag har använt endast bältet med framgång i både bebyggelse och i skogen. Och som mest har jag haft 8st fulla ak4magasin +2xtrafickor på bältet med prylar i och 2st vattenflaskor. Inga problem!

 

@15,5cm

Faktum är att jag skiter nog i om chefen går med på det eller inte.

Edited by Nifelhel
Link to comment
Share on other sites

Jag föredrar nog att ha oket på för det mesta. Om man kryper/ålar så har bältet en tendens till att rotera runt kroppen och det hela kan sluta med att du har fältflaskan i skrevet och ena magfickan på arslet osv, IG.

Däremot om man går med ryggsäck modell rejäl så föredrar jag nog att skippa oket, annars kan man ge sig dän på att det roterar och kapar blodflödet till höger pekfinger så att det domnar bort och blir orörligt, IG.

 

Men om man ska vara jävlig så kan man ju konstatera att stridshärke 304Kaos är IG överhuvudtaget och lämplig stridsväst borde användas, gärna någon som inte är M-nummer märkt, ty det brukar tyda på god kvalitet ;)

 

/Forsberg - I5's egen gerillakrigare.

Link to comment
Share on other sites

Fastän jag håller med att man med fördel kunde lämna oket i persedelpåsen (särskilt om man fäste skyddsmaskväsken kring vänster lår) så undrar jag lite grann hur ni är funtade kroppsligen. Det är nämligen helt omöjligt att få stridsbältet att sitta kvar när man bär kroppsskyddet, utan att nyttja oket.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte spä på med mer galla över 304K!

På den senaste bataljonsövningen lyckades okhelvetet fullkomligt skinnflå mina axlar. När vi sen skulle omgruppera med en gångmarch som följd var bärandet av ryggsäcken en ren tortyr.

Jag har länge ifrågasatt okets vara eller icke vara.

Visst kan det vara bra å ha i händelse av ofred när man blir sårad.

Men när den dagen kommer tror jag personligen att vi slipper 304K.

Så varför medvetet tortera oss?

Link to comment
Share on other sites

Visst kan det vara bra å ha i händelse av ofred när man blir sårad.

Oket funkar inte att dra folk i, krokarna rätar ut sig och bältet dras upp under armarna som en jätte-BH....det enda det är bra för är att hålla bältet kring magen. Att sedan skinnet lossnar från axlarna kan jag bara kommentera med några få ord....

...skaffa tjockare skinn på axlarna ;)

Link to comment
Share on other sites

När vi hade dom 1986 så var stridsbältet relativt nytt. Det är fantastiskt att det ännu inte är fixat. :baskerPa:

Samma saker gnällde vi på redan då:

- Clips som inte vill vara stängda (då som nu var eltejp en underbar lösning på mycket).

- Fickorna satt precis så illa att man blev delvis rörelsehindrad.

- Bältet svårjusterat. Har man en gång satt ihop det undviker man att pilla med det mer än nödvändigt.

 

Ang nedhasning:

Det beror på hur mycket material du måste ha i bältet. Jag hade bara vårdprylar, magasin (K-pist), vattenflaska, skyddsmask och "godis, snus åsådär" i alla håligheter som blev över.

Jag var den första på KA1 (i alla fall i vår årskull) som tog bort oket.

Först var det lite gnäll på befäl, men efter att ha visat hur mycket bättre det blev var det inga problem. Bara så länge som man kommer åt alla prylar lika bra som i originalutförande.

Link to comment
Share on other sites

Fanns i och för sig under KBS skedet ett krav på att oket skule vara på, eftersom vi bar spaden i oket :ph34r:

 

Uppenbarligen var det inte OK att använda den förnämliga mojängen man hade att hänga den i, utan I5 hade natuligtvis en egen variant :tveka:

 

Att det var svårare att få fram spadhelvetet liggandes i skydd, att man var tvngen att flytta den från oket till ryggan vid varje "ryggsäck på", och att det gjorde förbanat ont att ha den där hade ingen effekt på våra befäl.

 

Av detta (och en del andra) skäl var det ett sant nöje att komma ut på kompani och slippa ifrån befälsskolan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...