Jump to content

Vilka fordon?

Cinnes

Recommended Posts

Ska in som underhållsplutonbefäl 2004.

Med tanske på att jag skall transportera en massa saker så antar jag att jag kommer att komma i kontakt med transport fordon rätt mycket.

nån som vet vilka fordon?

Terrängbil kanske? Men klassas inte dom som lastbilar?

Jag har nämligen fått informationen att jag INTE kommer att få lastbilskörkort under min lumpartid, men om jag skall köra / ha befäl över lastbilar känns det rätt dumt att inte få köra dom själv....

Försvarsmakten har undantag från körkortsreglerna vilket innebär att du som värnpliktig kan få köra tunga fordon utan att ha civilt körkort för nämda fordon.

Grunden är att du måste ha körkort klass B och sen får du förarutbildning på de fordon du kommer att använda vilket resulterar i ett förarbevis.

The Swede

På T2 hadde Underhåll Nya latbilar, scania, och även ett par civila frysbilar... Fast där ges alla chansen att ta civil motsvarighet, vilket skall ges på dom flesta ställen enligt förslaget om Civila meriter av militärtjänstgöring.... Sedan finns också den splitterskyddade lastbilen, som dock endast finns på T2... Ett måste för alla lastbilfetischister... ;)

Sedan finns också den splitterskyddade lastbilen, som dock endast finns på T2... Ett måste för alla lastbilfetischister... ;)

Om det är Scania 124C du menar med den splitterskyddade lastbilen så måste jag göra dig besviken och påtala att T2 på intet sätt har någon ensamrätt på denna... Jag själv var personligen ute och rattade en sådan i förra veckan många mil norr om Skövde...

Ok, det var den infon jag fick på T2, men som sagt, den mesta informatione rör sig långsamt inom armén. Men den är väl fortfarande på prototypstadiet?

Hur var den att köra, har bara sett den stillastående, då den kom precis förre muck...

Ok, det var den infon jag fick på T2, men som sagt, den mesta informatione rör sig långsamt inom armén. Men den är väl fortfarande på prototypstadiet?

Hur var den att köra, har bara sett den stillastående, då den kom precis förre muck...

Vet inte riktigt när den kom ut på full bredd inom FM här hemma i Sverige, men den kom iaf till utlandsstyrkan under 2000-2001 någon gång. Så det är långt ifrån ngn prototyp faktiskt. Tja, typ likadan att köra, bara lite tyngre och med betydligt sämre sikt pga de mindre rutorna.

På T2 hadde Underhåll Nya latbilar, scania, och även ett par civila frysbilar...

Kunde bara inte låta bli att kommentera... Ett slag under bältet, visst, men jag fnissade lite när jag läste ditt inlägg. "LATBILAR" på T2, nya dessutom... Räckte inte med de som redan fanns där? ;)

Ska du in som pb i underhåll tror jag att du kommer bli kvarters mästare.

I underhåll kör folk 11:or minibussar sprinter 13:bilar +lastbilar. Där jag ligger har vi både gammla volvo lastbilar och nyare scania.

Så sant... När jag kollar mitt block så var det inget a, det var en klut... *skäms, tydligen var man uttråkad när man skrev det ;)*

Sedan är ju betäckning betydligt roligare, men kanske inte när det gäller bilar ;)

Befäl får dock inte köra lastbil utan C-körkort. Därför tog man, åtminstone på min tid, det på OHS 2.

Det brukar ges möjlighet att läsa in C-körkort under värnplikten på många ställen där man använder lastbil i den dagliga tjänsten. Kostar ju en slant, men man får det betydligt billigare än om man skulle tagit det helt privat.

http://www.ing2.mil.se/photo.php?id=17793&aid=2856

Splitterskyddad lastbil modell Scania som används av EN01.

Kan säga att det är INTE den typen vi använder på EN01 utan våra lastbilar har 4 axlar. (även om den nu finns på hemsidan)

En av anledningar av vad jag hört är att den som ni ser på bilden vart otroligt tung i fronten och för mycket tyngd hamnade på främsta axeln vilket ledde till att lastbilen inte kunde ta knappt ett halvt flak med grus utan att överstiga sin totalvikt.

Vidare så hade den usla egenskaper på hala underlag

,vilket jag hörde av min kompis på maskinpluton som låg samtidigt som jag  i kosovo.

En annan nackdel med lastbilen generellt är att rutan som är skottsäker och många cm tjock gör att det tar år!  att defrosta den...  :(    

..sen så är synvinkeln totalkass på högersida då rutan är minimal och man ser inte backspegeln som inte är anpassad för pansarglasets storlek..   jag skulle nästan tro att jag har bättre vinkel i Patrian t.o.m

• 3 years later...
Försvarsmakten har undantag från körkortsreglerna vilket innebär att du som värnpliktig kan få köra tunga fordon utan att ha civilt körkort för nämda fordon.

Grunden är att du måste ha körkort klass B och sen får du förarutbildning på de fordon du kommer att använda vilket resulterar i ett förarbevis.

The Swede

Hej vet du om man någonstan i någon organisation kan ta förarbevis på TBG20, minibuss, lastbil?

Hej vet du om man någonstan i någon organisation kan ta förarbevis på TBG20, minibuss, lastbil?

Om du blir satt på att köra lastbil m.m. inom försvaret så kommer du där igenom bli utbildad på respektive fordon, annars så är det civilt körkort som gäller...

(The Swede @ Nov 24 2002, 18:44 )

The Swede

Gäller normalt sätt men vet att dom som kör stridsvagntransport måste ta civil C/CE - körkort för att få framföra dom fordonen lastade. Detta får dom göra under tiden som dom ligger inne.

Edited by NordicFear