Jump to content

Kan man köpa sin basker?

komicZny

Recommended Posts

Säg att det är dags att mucka och man känner sig lite nere för man måste lämna tillbaka en massa material. Detta inkluderar väl baskern antar jag..? Iaf säg att man måste lämna tillbaka även denna, kan man inte få köpa den eller baskermärket av regementet och ha som minne. Utlandsstyrkorna får ju köpa sina baskrar själva så det lär inte vara något problem att hitta en ny basker, men baskermärket också...

Bara undrar..

:D

Edited by komicZny

Utlandsstyrkorna får ju köpa sina baskrar själva så det lär inte vara något problem att hitta en ny basker, men baskermärket också...

Bara undrar..

:D

Va?? Är det nåt nytt som har hänt? Jag har aldrig behövt köpa baskern då jag åkt iväg på mission. Folk brukar förvisso köpa en fransk basker då de har mindre tyg i sig än de FM delar ut...

:wub:

Troligtvis så kommer du inte behöva lämna tillbaka baskern vid MUCK.

men om du absolut vill vara säker på detta så kan du ju alltid kolla på militaryshop och garderoben å andra webshopping ställen för att inhandla en eventuell inlämningsbasker.. lycka till.. annars kan du ju ha tappat den påväg till avrustningen vem vet..

• Forumsledning

När jag låg i lumpen 1996 var det så här.

Chefen för serviceförrådet skrev av baskrarna som förbrukade vid MUCK.

medan baskermärket som hade ett affse pris på ca 35 kr skulle vi få köpa med löneavdrag för de som var intresserade. Det var ett lite rejälare emblem i tjock metall och med fästskruvar till skillnad mot de tunna billiga baskermärkena som i tex utlandstyrkan. Alla ville givetvis behålla det.

OM det sedan gjordes något avdrag kommer jag inte ihåg.

I utlandsstyrkan 2002 var det aldrig tal om nåt återlämnande av varken basker eller baskermärke. (Däremot svårt att få ut extra baskermärken väl nere i Kosovo) Vid hemrotation kom en lista på materiel man fick behålla.

Tex baskern, hudsalvan, Mora 2000, första förband, skoborste, filtinläggsulor till känga 90 och andra dyrbarheter :baskerKav:

Så Du kan vara lugn. Du lär få behålla den och i värsta fall till en mycket symbolisk summa.

Vid hemrotation kom en lista på materiel man fick behålla.

Tex baskern, hudsalvan, Mora 2000, första förband, skoborste, filtinläggsulor till känga 90 och andra dyrbarheter :)

JÖSSES!!!! Du menar att man nu får behålla Mora 2000 Den kostarjju trots allt 100 kr när man köper dne i affären :baskerKav:

Har en polare som försökte snika utan ett par 90P brallor... Qm pekade med hela handen mot MP stationen direkt ,-)

• 2 months later...