komicZny Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 (edited) Säg att det är dags att mucka och man känner sig lite nere för man måste lämna tillbaka en massa material. Detta inkluderar väl baskern antar jag..? Iaf säg att man måste lämna tillbaka även denna, kan man inte få köpa den eller baskermärket av regementet och ha som minne. Utlandsstyrkorna får ju köpa sina baskrar själva så det lär inte vara något problem att hitta en ny basker, men baskermärket också... Bara undrar.. Edited April 19, 2004 by komicZny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Att fråga sitt befäl är inte att tänka på eller........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Det är väl ganska troligt att du kommer få behålla baskern efter muck. Jag har iaf aldrig hört talas om nån som har vart tvungen att lämna in den.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaDet94S Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Utlandsstyrkorna får ju köpa sina baskrar själva så det lär inte vara något problem att hitta en ny basker, men baskermärket också...Bara undrar.. Va?? Är det nåt nytt som har hänt? Jag har aldrig behövt köpa baskern då jag åkt iväg på mission. Folk brukar förvisso köpa en fransk basker då de har mindre tyg i sig än de FM delar ut... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arox Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Troligtvis så kommer du inte behöva lämna tillbaka baskern vid MUCK. men om du absolut vill vara säker på detta så kan du ju alltid kolla på militaryshop och garderoben å andra webshopping ställen för att inhandla en eventuell inlämningsbasker.. lycka till.. annars kan du ju ha tappat den påväg till avrustningen vem vet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maiden Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Tycker det är ganska självklart att du ska få behålla baskern, du har ju gjort dig förtjänt av den, och vad f**n ska FM ha en begagnad basker till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted April 19, 2004 Forumsledning Report Share Posted April 19, 2004 När jag låg i lumpen 1996 var det så här. Chefen för serviceförrådet skrev av baskrarna som förbrukade vid MUCK. medan baskermärket som hade ett affse pris på ca 35 kr skulle vi få köpa med löneavdrag för de som var intresserade. Det var ett lite rejälare emblem i tjock metall och med fästskruvar till skillnad mot de tunna billiga baskermärkena som i tex utlandstyrkan. Alla ville givetvis behålla det. OM det sedan gjordes något avdrag kommer jag inte ihåg. I utlandsstyrkan 2002 var det aldrig tal om nåt återlämnande av varken basker eller baskermärke. (Däremot svårt att få ut extra baskermärken väl nere i Kosovo) Vid hemrotation kom en lista på materiel man fick behålla. Tex baskern, hudsalvan, Mora 2000, första förband, skoborste, filtinläggsulor till känga 90 och andra dyrbarheter Så Du kan vara lugn. Du lär få behålla den och i värsta fall till en mycket symbolisk summa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Vid hemrotation kom en lista på materiel man fick behålla. Tex baskern, hudsalvan, Mora 2000, första förband, skoborste, filtinläggsulor till känga 90 och andra dyrbarheter JÖSSES!!!! Du menar att man nu får behålla Mora 2000 Den kostarjju trots allt 100 kr när man köper dne i affären Har en polare som försökte snika utan ett par 90P brallor... Qm pekade med hela handen mot MP stationen direkt ,-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
komicZny Posted April 19, 2004 Author Report Share Posted April 19, 2004 Nu känns det som jag fått en hel del bra information. Låter som jag får snacka med befälet i värsta fall.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lvkv skytt Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 När jag muckade så fick man köpa den baskern som man haft på militärbutiken. När man gjorde det så erhöll man ett kvitto att visa upp för befälet som skötte återlämningen av utrusningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
I22 Vargen Posted June 24, 2004 Report Share Posted June 24, 2004 När jag muckade var det inget snack, Basker + Märke skulle lämnas tillbaka. De som ville behålla sina, köpte nya baskrar + märke i förrådsbutiken och lämnade in dom, och behöll dom gammla. Men detta var ju ett 10-tal år sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts