Jump to content

Trafiksoldat T2?

Recommended Posts

HEj, äntilgen nån som frågar efter detta.

Jag låg själv som trafikgruppbefäl på T2 under 01-02.

Som trafiksoldat så ingår man i en pluton som består av 3st trafikgrupper, samt en sambandsupplysningsgrupp. Trafikgrupperna har till uppgift att:

Diregera trafik (Detta görs enklast genom att trafikljusen stängs av och man slänger in en soldat i korsningen, jobbigare än vad man tror att stå där)

Fri Väg (Vilket innebär att man stoppar av trafiken i en korsning för att släppa fram militärtrafik, så att dessa inte behöver stanna i korsningen, strv transport brukar vilja ha detta)

Militär vägtrafikkontroll (Vilket innebär att man stoppar militär trafik och kontrollerar nykterhet, hastighet, lastsäkring, samtliga ljusen, förarbevis, körorder, osv. Nästan en hel besiktning av bilen och föraren)

Rekognosera väg (för att kontrolelra att fordon med vissa begränsningar kan framföras på vägen utan fara, görs ofta med MC)

Märka väg (märka upp väg så att de andra förbanden hittar dit de ska, det är dock inte säkert att de hittar trots att de har karta och markerad väg)

En trafikgrupp består av:

1 chef

1 stf chef

2 bilförare

4 MC

Som slutövning i trafiktjänst så brukar trafikpluton få åka upp till Mora under vasaloppet och diregera trafik.

Du kommer även att få utföra en överlevnadsutbildning när du minst anar det.

Som regel kan sägas att trafikpluton alltid åker först ut på en övning och kommer sist tillbaka, detta för att ni måste märka väg för förbandet, samt riva mräkningen.

Trafik är även citat: "Det mest stridande av de icke stridande förbanden", vilet innebär att trafik är larmstyrka åt kompaniet. Ni får utbildning på P-skott 86 och KSP 58 som förstärkningsvapen. Trafik har mycket strid, (för att vara ett trängförband).

Är det något mer specifikt du undrar så fråga gärna det. Om du vill kan du lägga till mig på din icq för att på den vägen kunna få svar. Men lite kul är det ju att fråga här, då fler kan ta del av informationen

Angående MC så är det nog fortfarande 258:an som gäller, du har dock chansen som MC förare att ta civilt Mc-kort. Då måste du ha B-körkort sen innan. Befälsuttagna får ingen MC - utbildning

Edited by Innuendo

Trafik är även citat: "Det mest stridande av de icke stridande förbanden", vilet innebär att trafik är larmstyrka åt kompaniet. Ni får utbildning på P-skott 86 och KSP 58 som förstärkningsvapen. Trafik har mycket strid, (för att vara ett trängförband).

Inte riktigt numera...

Nu finns eskortpluton med Grg, Kulspruta 90, Granattilsatser och annat roligt...

Inte riktigt numera...

Nu finns eskortpluton med Grg, Kulspruta 90, Granattilsatser och annat roligt...

Ok.. det vissta jag inte, men det var ju ändå ett tag sen man gjorde lumpen..

Hännder mycket i trakterna...

Citatet som jag skrev var förövrigt från en Kn Lo..

Det gällde då jag gjorde lumpen.