Jump to content

Jägarsoldat på K3 och K4


Recommended Posts

Du utbildas mot olika typer av förband, och det är mer snö i Arvidsjaur.

 

Om du sköter dig kommer du att bli en bra soldat och göra en fin militärtjänst som får dig att växa som människa på båda ställena.

 

Såväl skillnader som likheter framgår väldigt väl om du läser på de olika förbandens hemsidor, vilka du finner på www.k3.mil.se och www.k4.mil.se. De är hyfsat uppdaterade, såvitt jag vet.

 

EDIT: La till riktiga länkar.

Edited by Vysotskij
Link to comment
Share on other sites

K3 utbildar luftburna skyttesoldater. FJS utbildar fallskärmsjägare. K4 utbildar norrlandsjägare. Så ska du bli jägare får du antingen söka dig till ND, FJS eller (kustjägarna-Amf1?)KJ. För K3 utbildar inga jägare. FJS ligger dock på regementet K3 men detta är INTE samma sak.

Link to comment
Share on other sites

@Rangerteddy

 

Inte stämmer väl det? Jag har då letat som en dåre och läst och kan inte finna något som styrker hans påstående om att LBB inte kan/skall/bör titulera sig som jägare... Står ju Jägarsoldat och kraven är väl desamma som innan det va LBB och enligt hemsidan så är Jägar anorna kvar...

 

Blir så konfunderad när det kommer folk och säger massa saker... förstår nada...

Link to comment
Share on other sites

Det dom har sagt till oss (kb04 på k4) är såsom cole sade. DivUnd och Luftburna är inga JägarFÖRBAND. Sen att dom gör en hel del jobbigt trams är ju en helt annan sak. Dem tjäbblade nått om var man verkar i förhållande till fiendens linje. Satt mestadels och komade på genomgången iofs. Känns som det bara blev kebab av allt jag försökte säga nu. Men vad vet jag, jag är ju bara en fjuttig aspirant ;)

Edited by papp
Link to comment
Share on other sites

Okej, skit samma. Dom har hetat jägare i herrans massa år, dom har jägar krav. Tjänsten heter jägare. Dom skriver själva att dom har kvar massa från den gamla tjänsten. Det är förmodligen en jobbig och krävande tjänst och så länge läget är som idag tänker då jag kalla dem jägare. Så länge dom heter jägare och går efter dom kraven osv.

Sen när "icke" jägarsnacket kommer från K4are så kan jag väl inte påstå att jag finner all information speciellt trolig. Har själv sett befäl utföra k*k mäteri så...

ja, inget personligt mot er eller just erat förband, men ofta blir det ju så mellan olika förband av den typen. (och "vanliga" för den delen)

Angående fiendens linjer så har jag hört den visan också, Har själv använt det som argument när jag va ett litet barn. Så länge dom kallar sig jägare och håller samma mått som tidigare år så kan dom väll få fortsätta vara jägare?

Link to comment
Share on other sites

Det här Länk är vad som står om Jägarförband på K4:as hemsida i övrigt finns det en massa trådar om definitioner om vad Jägare är. Men det är ju inte det den här tråden ska handla om, bästa tippset hitills är att besöka de båda förbandens hemsidor där det finns massor med info som ständigt uppdateras.

 

/Creative :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Ok, så här svarar infochefen på K3:

 

Vid K 3 utbildar vi inte längre jägarbataljoner utan vi har gått ett steg

vidare och utbildar internationellt efterfrågade enheter med strids och

underrättelseuppgifter. Kravet på soldaterna är mycket högt. Uttagningen för

att fylla detta krav är jägaruttagning. Utbildningen sker med mycket erfarenhet

i ryggen. Läs mer på vår hemsida och i vår tidning "Livhusaren" om utbildning

och övningar.

 

Är då ordet jägarsoldat endast förbihållet den som utbildas vid ett förband som

heter Jägarbataljon. Nej, så smalt är det inte och har aldrig varit. Det är vad

man gör som har betydelse, vilka uppgifter förbandet löser, i vilken miljö man

jobbar. De förband som K 3 utbildar fyller de kriterier som finns världen över.

 

Du tas ut till LBB eller Undbat och det finns vissa som flyttas mellan

enheterna efter inryckning. Vilken enhet du än placeras vid kommer du att få en

hård och intressant, givande utbildning som jägarsoldat vid ett av förbanden.

Link to comment
Share on other sites

Ok, så här svarar infochefen på K3:

 

Vid K 3 utbildar vi inte längre jägarbataljoner utan vi har gått ett steg

vidare och utbildar internationellt efterfrågade enheter med strids och

underrättelseuppgifter. Kravet på soldaterna är mycket högt. Uttagningen för

att fylla detta krav är jägaruttagning. Utbildningen sker med mycket erfarenhet

i ryggen. Läs mer på vår hemsida och i vår tidning "Livhusaren" om utbildning

och övningar.

 

Är då ordet jägarsoldat endast förbihållet den som utbildas vid ett förband som

heter Jägarbataljon. Nej, så smalt är det inte och har aldrig varit. Det är vad

man gör som har betydelse, vilka uppgifter förbandet löser, i vilken miljö man

jobbar. De förband som K 3 utbildar fyller de kriterier som finns världen över.

 

Du tas ut till LBB eller Undbat och det finns vissa som flyttas mellan

enheterna efter inryckning. Vilken enhet du än placeras vid kommer du att få en

hård och intressant, givande utbildning som jägarsoldat vid ett av förbanden.

Perfekt! Då har du löst den gåtan!

Link to comment
Share on other sites

Ja, det va det va ungefär det jag menade. Känns dock som chefen på K3 är bättre på att formulera sig än mig.  :blink:

Mmm... kanske det. Men han säger ju att tjänsten fortfarande är Jägar tjänst.

Och när två topp förband diskuterrar vem som är vad, då kan man inte annat än ta fram måttbandet.

 

Jaja, nog om det.

 

Nu har vi alltså löst den gåtan.

Jägare kan man alltså bli vid FBJS, FJS, KJS, K3 och K4. Tror inte jag missat nån.

Och ett befäl vid FJS har ingen rätt att bestämma att KJ inte är Jägare längre. Ska vi säga så tills vidare?

 

 

//J

Link to comment
Share on other sites

Som sagts i tidigare tråd så erhåller inte soldater vid DivUnd/LBB jägarbågen. DivUnd kommer enligt uppgift bära något slags "Recon" märke medan LBB bär en "Airborne"båge.

Trots detta så är JAG övertygad om att förbandet kommer att hålla samma höga kvalitè.

 

Må väl.

Edited by Björkman
Link to comment
Share on other sites

Guest Johnnywee

Snälla kan ni bara lägga ner det här oändliga skitämnet?

det finns ju minst en miljard trådar som har spårat ur/in på exakt samma jägare/inte jägare-tema. :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Snälla kan ni bara lägga ner det här oändliga skitämnet?

det finns ju minst en miljard trådar som har spårat ur/in på exakt samma jägare/inte jägare-tema. :baskerPa:

Om ett förband inte längre är det samma som det tidgare varit så vill iaf jag veta det. Är det då bättre att går runt och kalla soldater något dom igentligen inte är längre? Men i vilket fall känns det som att jag fått dom svaren jag önskat. Ditt inlägg va tämligen onödigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...